Commune D'ixelles - Gemeente Elsene

Conception, exécution et exploitation d’un ouvrage sis rue Goffart 9



Ter informatie: de tekst van deze opdracht werd oorspronkelijk geschreven in NL.


BELGIË: BOUWWERKZAAMHEDEN
ONTWERP, UITVOERING EN UITBATING VAN EEN BOUWWERK GELEGEN GOFFARTSTRAAT 9

Aankondiging van een opdracht of concessie – standaardregeling - Wijziging van een aankondiging

1. Koper

1.1 Koper

Officiële naam: Elsene
Rechtsvorm van de koper: Lokale overheid
Activiteit van de aanbestedende dienst: Algemene overheidsdiensten

2. Procedure

2.1 Procedure

Titel: Ontwerp, uitvoering en uitbating van een bouwwerk gelegen Goffartstraat 9
Beschrijving: Dit is een overheidsopdracht voor werken betreffende zowel de financiering als de uitvoering van werken en desbetreffende dienstverleningen met betrekking tot: • het ontwerp en de uitvoering van een bouwwerk, hoofdzakelijk bestemd voor een of meerdere geconventioneerde woningen die toegankelijk zijn voor huishoudens met een inkomen dat niet hoger is dan het maximuminkomen dat is vastgesteld in de offerte van de opdrachtnemer, en in elk geval niet hoger dan het bescheiden inkomen in de zin van de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering, in ruil voor de verwerving door de opdrachtnemer van een recht van opstal op het onroerend goed; • de exploitatie van het gerealiseerde bouwwerk, volgens de door de opdrachtgever vastgestelde eisen ten aanzien van het openbaar nut, gedurende een periode van minstens vijftien jaar vanaf de datum van voorlopige oplevering van de werken zoals bepaald in clausule 6.10.1. ‘Voorlopige oplevering’ van dit bijzonder bestek.
Identificatiecode van de procedure: 2ffa9002-62c8-4ad7-814a-1a9b710f08f6
Interne identificatiecode: 2024-187
Type procedure: Openbaar
De procedure wordt versneld: neen
Rechtvaardiging voor de versnelde procedure:
Belangrijkste kenmerken van de procedure:

2.1.1 Doel

Aard van het contract: Werken
Belangrijkste classificatie (cpv): 45000000 Bouwwerkzaamheden
Aanvullende classificatie (cpv): 71221000 Diensten door architectenbureaus voor gebouwen
Aanvullende classificatie (cpv): 71310000 Adviezen inzake techniek en bouw
Aanvullende classificatie (cpv): 70000000 Makelaarsdiensten
Aanvullende classificatie (cpv): 70110000 Projectontwikkelaarsdiensten
Aanvullende classificatie (cpv): 70120000 Kopen en verkopen van onroerend goed

2.1.4 Algemene informatie

Rechtsgrondslag:
Richtlijn 2014/24/EU

2.1.6 Gronden voor uitsluiting

Louter nationale uitsluitingsgronden: zie opdrachtdocumenten

5. Perceel

5.1 Technische ID van het kavel: LOT-0001

Titel: 2024-187
Beschrijving: Dit is een overheidsopdracht voor werken betreffende zowel de financiering als de uitvoering van werken en desbetreffende dienstverleningen met betrekking tot: • het ontwerp en de uitvoering van een bouwwerk, hoofdzakelijk bestemd voor een of meerdere geconventioneerde woningen die toegankelijk zijn voor huishoudens met een inkomen dat niet hoger is dan het maximuminkomen dat is vastgesteld in de offerte van de opdrachtnemer, en in elk geval niet hoger dan het bescheiden inkomen in de zin van de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering, in ruil voor de verwerving door de opdrachtnemer van een recht van opstal op het onroerend goed; • de exploitatie van het gerealiseerde bouwwerk, volgens de door de opdrachtgever vastgestelde eisen ten aanzien van het openbaar nut, gedurende een periode van minstens vijftien jaar vanaf de datum van voorlopige oplevering van de werken zoals bepaald in clausule 6.10.1. ‘Voorlopige oplevering’ van dit bijzonder bestek.
Interne identificatiecode: 2024-187

5.1.1 Doel

Aard van het contract: Werken
Belangrijkste classificatie (cpv): 45000000 Bouwwerkzaamheden
Aanvullende classificatie (cpv): 71221000 Diensten door architectenbureaus voor gebouwen
Aanvullende classificatie (cpv): 71310000 Adviezen inzake techniek en bouw
Aanvullende classificatie (cpv): 70000000 Makelaarsdiensten
Aanvullende classificatie (cpv): 70110000 Projectontwikkelaarsdiensten
Aanvullende classificatie (cpv): 70120000 Kopen en verkopen van onroerend goed

5.1.2 Plaats van uitvoering

Onderverdeling land (NUTS): Arr. de Bruxelles-Capitale/Arr. Brussel-Hoofdstad (BE100)
Land: België
Aanvullende informatie:

5.1.3 Geraamde duur

Andere looptijd: Onbekend

5.1.6 Algemene informatie

Voorbehouden deelname: Deelname is niet voorbehouden.
Aanbestedingsproject dat niet uit EU-fondsen wordt gefinancierd
De aanbesteding valt onder de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA): neen

5.1.9 Selectiecriteria

Criterium:
Type: Geschiktheid om de beroepsactiviteit uit te oefenen
Naam: Erkenning van de aannemer belast met de uitvoering
Beschrijving: Gezien het bedrag van deze opdracht overeenkomstig artikel 70 van het koninklijk besluit van 18 april 2017 en krachtens artikel 3, eerste lid, van de wet van 20 maart 1991 houdende regeling van de erkenning van aannemers van werken, mogen werken die het voorwerp uitmaken van de opdracht slechts worden uitgevoerd door ondernemers die ofwel hiertoe erkend zijn, ofwel aan de voorwaarden ertoe voldoen of nog het bewijs geleverd hebben van het feit dat ze voldoen aan de voorwaarden voor de erkenning bepaald door of krachtens de voormelde wet. Vereist niveau: Onverminderd de bepalingen met betrekking tot de erkenning, moet de inschrijver voldoen (of aantonen dat hij voldoet) aan de vereisten voor de erkenning in klasse 3, categorie D (Algemene aannemingen van bouwwerken). De klasse wordt bepaald op basis van de prijs van de werkzaamheden, die als volgt wordt geraamd in overeenstemming met punt 5.1 van de technische clausules van het onderhavige bijzondere bestek. In te dienen document: De offerte moet vermelden: ofwel dat de inschrijver over de vereiste erkenning beschikt. De aanbestedende overheid zal dit zelf controleren bij de databank van erkende aannemers (FOD Economie) via elektronische middelen (TELEMARC). ofwel dat de inschrijver de toepassing inroept van artikel 3, §1, 2° van de wet van 20 maart 1991. In dat geval voegt de inschrijver een dossier bij zijn offerte dat aantoont dat de inschrijver voldoet aan de vereisten van de gevraagde klasse en categorie. De aanbestedende overheid zal het dossier overmaken aan de Erkenningscommissie. ofwel dat de inschrijver in het bezit is van een certificaat of ingeschreven is op een officiële lijst van erkende aannemers in een andere lidstaat van de Europese Unie. In dat geval voegt de inschrijver bij zijn offerte het door de bevoegde instantie afgeleverde certificaat of het door de bevoegde instantie van de lidstaat bevestigde bewijs van inschrijving en elk document dat de gelijkwaardigheid tussen deze certificering of inschrijving en de vereiste erkenning kan aantonen. Dit certificaat of deze inschrijving vermeldt de referenties op basis waarvan de certificering of inschrijving op de lijst is gebeurd. Indien een inschrijver niet over de vereiste erkenning beschikt, kan hij een beroep doen op de capaciteit van een of meerdere derden (in de vorm van onderaanneming) aan wie hij de volledige of gedeeltelijke uitvoering van de werkzaamheden wil toevertrouwen en die kunnen voldoen aan de bepalingen van de wetgeving inzake de erkenning van aannemers van bouwwerken. In dat geval voegt de inschrijver bij zijn offerte een door deze ondernemers ondertekende verbintenis om de werkzaamheden overeenkomstig dit bestek uit te voeren, samen met de documenten voor de beoordeling van het selectiecriterium. De opdrachtnemer mag geen beroep doen op andere aannemers zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de aanbestedende overheid.

5.1.10 Gunningscriteria

Criterium:
Type: Kwaliteit
Naam: Criterium nr. 1: Toegangsvoorwaarden voor woningen (uitbatingsfase) (50 punten)
Beschrijving: Documenten: De inschrijver voegt bij zijn offerte een nota van niet meer dan tien A4-bladzijden met een gedetailleerde beschrijving van het projectprogramma en de voorwaarden voor de toegang tot en het beheer van de woningen die de inschrijver toezegt te verhuren, in overeenstemming met de voorwaarden van deze opdracht. De nota beschrijft het volgende:  het projectprogramma met het aantal woningen, hun type (aantal slaapkamers) en hun oppervlakte;  de prijslijst met de jaarlijkse huurprijzen voor elke woning  de beoogde doelgroepen/huishoudens voor de woningen;  de toegangsvoorwaarden van de verhuurde woningen (met name inkomenseisen). De elementen in de nota moeten voldoen aan de minimumeisen die zijn vastgelegd in dit bijzonder bestek, met name in punt 6.6. ‘Verplichtingen van de opdrachtnemer’. De nota kan tabellen, schetsen of andere documenten bevatten die relevant worden geacht voor een beter begrip van de programma-intenties. Naast de nota moet de offerte vergezeld gaan van de ingevulde kostprijs- en programmatabellen die zijn opgenomen in de opdrachtdocumenten.   Evaluatiemethode: Dit criterium is onderverdeeld in 2 subcriteria: a. Toegankelijkheid van de verhuurde woningen voor de meest kansarme huishoudens, wat betreft de huurprijzen (30 punten) Voor dit subcriterium krijgt de offerte met de laagste huurprijs/m²/maand (berekend op basis van de gemiddelde huurprijs/m² van alle woningen in het project) het maximale aantal punten. De andere krijgen door toepassing van de regel van drie een omgekeerd evenredige score t.o.v. de als eerste gerangschikte offerte voor dit subcriterium. b. Toegankelijkheid van de verhuurde woningen voor de meest kansarme huishoudens, wat betreft de inkomenseisen van de huishoudens per woning (20 punten) Voor dit subcriterium wordt het gemiddelde bruto-inkomen/jaar/bewoner berekend door het maximale bruto-inkomen voor elke woning te delen door het aantal bewoners per woning (waarbij het aantal bewoners bepaald wordt door het aantal slaapkamers voorzien in het programma en waarbij een studio wordt beschouwd als een woning voor één persoon, een woning met één slaapkamer als een woning voor twee personen, en elke extra slaapkamer is goed voor een extra persoon). De offerte met het laagste gemiddelde bruto-inkomen/jaar/bewoner krijgt het maximale aantal punten. De andere krijgen door toepassing van de regel van drie een omgekeerd evenredige score t.o.v. de als eerste gerangschikte offerte voor dit subcriterium. Vervolgens worden de scores voor elk van deze twee subcriteria bij elkaar opgeteld om de score te vormen voor criterium nr. 1: voorwaarden voor toegang tot de woningen.
Criterium:
Type: Kwaliteit
Naam: Criterium nr. 2: Exploitatieduur van de woningen op de voorwaarden van deze opdracht (30 punten)
Beschrijving: Documenten: De inschrijver voegt bij zijn offerte een nota van max. twee A4-pagina’s met opgave van: de duur van de exploitatie onder deze voorwaarden (minstens vijftien jaar vanaf de datum van voorlopige oplevering van de werken zoals omschreven in clausule 6.10.1. ‘Voorlopige oplevering’ van dit bijzonder bestek); de totale geplande duur van de opstal (verwerving van zakelijke rechten), als het de bedoeling is om het goed (of een deel ervan) verder te exploiteren buiten de voorwaarden van dit bijzonder bestek, na de exploitatieperiode onder de hierin opgelegde voorwaarden; de beoogde bestemming van de lopende huurovereenkomsten aan het einde van de exploitatieperiode onder de voorwaarden van deze opdracht en/of aan het einde van het recht van opstal, en de strategieën om de huurders aan het einde van die periode te begeleiden. De minimale duur van vijftien jaar (vanaf de datum van voorlopige oplevering van de werken zoals bepaald in clausule 6.10.1. ‘Voorlopige oplevering’ van dit bijzonder bestek) van de exploitatie van de woningen onder de voorwaarden van deze opdracht moet worden gerespecteerd. Evaluatiemethode: Dit criterium is onderverdeeld in 2 subcriteria: De maatregelen die zijn voorzien om te voorkomen dat huishoudens in kansarmoede vervallen aan het einde van de lopende huurcontracten na afloop van de exploitatieperiode onder de voorwaarden van deze opdracht (10 punten) Voor dit subcriterium krijgt de meest kwalitatieve offerte het maximum van de punten. De anderen krijgen een score in verhouding tot de kwaliteit van hun offerte ten opzichte van de score van de als eerste gerangschikte offerte voor dit subcriterium.   De periode waarin de in deze opdracht vastgelegde exploitatievoorwaarden worden gehandhaafd (verbetering ten opzichte van de minimumperiode van vijftien jaar) (20 punten) Voor dit subcriterium worden de offertes geëvalueerd volgens de volgende formule: D/15-d/99 waarbij: d is de totale duur van het recht van opstal zoals bepaald door de inschrijver in zijn offerte; D is de duur van de exploitatie onder de voorwaarden van dit bijzonder bestek. Wanneer verschillende looptijden (D) worden toegepast voor de verschillende woningen, is de duur die in aanmerking wordt genomen voor deze berekening het gemiddelde van de exploitatieduur van alle woningen. De offerte met de hoogste index volgens de hierboven beschreven formule, dat wil zeggen de offerte die de langste exploitatieduur biedt in verhouding tot de aangevraagde duur van de opstal, krijgt het maximale aantal punten. De anderen krijgen met toepassing van de regel van drie een score in verhouding tot de kwaliteit van hun offerte ten opzichte van de score van de als eerste gerangschikte offerte voor dit subcriterium. De scores voor elk van de twee subcriteria worden vervolgens bij elkaar opgeteld om de score te verkrijgen voor criterium nr. 2: Exploitatieduur van de woningen op de voorwaarden van deze opdracht.
Criterium:
Type: Kwaliteit
Naam: Criterium nr. 3: De kwaliteit van de programmering met betrekking tot de verschillende functies van het gebouw (20 punten)
Beschrijving: Documenten: De inschrijver voegt aan zijn offerte een nota van maximaal twee pagina’s A4 toe met de volgende details:  Een beschrijving van het geplande gebruik van de niet voor huisvesting gebruikte delen van het gebouw, waarin de plannen voor dit gebruik, de verwachte doelstellingen voor de wijk, het verwachte activiteitenprogramma en de gebruiksvoorwaarden (toegankelijkheidsvoorwaarden voor het publiek, verwachte doelgroepen) gedetailleerd worden beschreven;  De inplanting van de verwachte functies (huisvesting en andere functies dan huisvesting) binnen het gebouw en de uitwerking van deze functies, inclusief de strategieën die zijn toegepast in het ontwerp van het project om gebruiksconflicten te minimaliseren en de levenskwaliteit van de gebruikers binnen het gebouw te garanderen;  Een beschrijving van het verwachte verkeer binnen het gebouw, met de nadruk op de toegangen die specifiek zijn voor elke functie. De nota kan tabellen, schetsen of andere documenten bevatten die relevant worden geacht voor een beter begrip van de geplande programmering. Deze nota kan grafische elementen bevatten (plattegronden, doorsneden, schetsen) om de indeling van de functies in het gebouw en hun onderlinge verhouding te helpen begrijpen. Evaluatiemethode: Dit criterium is onderverdeeld in 2 subcriteria: a. De functionele organisatie van het gebouw, zowel wat betreft de aard van de functies als hun onderlinge verhouding, om ervoor te zorgen dat gebruikers en bewoners harmonieus samenleven (10 punten); Voor dit subcriterium krijgt de meest kwalitatieve offerte het maximum van de punten. De anderen krijgen een score in verhouding tot de kwaliteit van hun offerte ten opzichte van de score van de als eerste gerangschikte offerte voor dit subcriterium. b. De integratie van andere functies dan huisvesting in de wijkdynamiek (10 punten). Voor dit subcriterium krijgt de meest kwalitatieve offerte het maximum van de punten. De anderen krijgen een score in verhouding tot de kwaliteit van hun offerte ten opzichte van de score van de als eerste gerangschikte offerte voor dit subcriterium. Vervolgens worden de scores voor elk van de twee subcriteria bij elkaar opgeteld om een score voor criterium nr. 3 te verkrijgen: kwaliteit van de programmering met betrekking tot de verschillende functies van het gebouw.
Beschrijving van de methode die moet worden gebruikt als de weging niet aan de hand van criteria kan worden uitgedrukt:
Rechtvaardiging voor het niet vermelden van de weging van de gunningscriteria:

5.1.11 Aanbestedingsstukken

Termijn voor verzoeken om aanvullende informatie: 03/11/2024 14:00 +01:00

5.1.12 Voorwaarden van de aanbesteding

Voorwaarden voor indiening:
Elektronische indiening: Vereist
Talen waarin inschrijvingen of verzoeken tot deelname kunnen worden ingediend: Nederlands, Frans
Elektronische catalogus: Niet toegestaan
Een geavanceerd(e) of gekwalificeerd(e) elektronisch(e) handtekening of zegel (zoals omschreven in Verordening (EU) nr. 910/2014) is vereist
Uiterste datum voor de ontvangst van inschrijvingen: 22/11/2024 14:00 +01:00
Voorwaarden van het contract:
De uitvoering van de opdracht moet plaatsvinden binnen het kader van programma’s voor maatwerkbedrijven: Neen
Elektronische facturering: Vereist
Er zal worden gebruikgemaakt van elektronische orderplaatsing: neen
Er zal worden gebruikgemaakt van elektronische betaling: neen

5.1.15 Technieken

Raamovereenkomst:
Geen raamovereenkomst
Informatie over het dynamische aankoopsysteem:
Geen dynamisch aankoopsysteem
Elektronische veiling: neen

5.1.16 Nadere inlichtingen, bemiddeling en evaluatie

Organisatie voor beroepsprocedures: Raad van State
TED eSender: FOD Beleid en Ondersteuning

8. Organisaties

8.1 ORG-0001

Officiële naam: Elsene
Registratienummer: 0207401341_707
Postadres: Elsensesteenweg, 168
Stad: Elsene
Postcode: 1050
Onderverdeling land (NUTS): Arr. de Bruxelles-Capitale/Arr. Brussel-Hoofdstad (BE100)
Land: België
Telefoon: +32 25156111
Internetadres: https://www.ixelles.be
Rollen van deze organisatie:
Koper

8.1 ORG-0002

Officiële naam: FOD Beleid en Ondersteuning
Registratienummer: BE001
Postadres: Simon Bolivarlaan 30, bus 1
Stad: Brussel
Postcode: 1000
Onderverdeling land (NUTS): Arr. de Bruxelles-Capitale/Arr. Brussel-Hoofdstad (BE100)
Land: België
Telefoon: +32 2 740 80 00
Rollen van deze organisatie:
TED eSender

8.1 ORG-0003

Officiële naam: Raad van State
Registratienummer: 0308.356.862
Stad: Bruxelles
Land: België
Telefoon: +32 22349611
Rollen van deze organisatie:
Organisatie voor beroepsprocedures

10. Wijziging van een aankondiging

Versie van de eerdere aankondiging die moet worden gewijzigd: 250ab6d1-659d-41be-821a-5b08dba4dd4b-01
Beschrijving: Bijlage "Archiefplannen (1902) toegevoegd

10.1 Wijziging van een aankondiging

Identificatiecode afdeling: PROCEDURE
De aanbestedingsstukken zijn gewijzigd op: 03/09/2024

11. Informatie over een aankondiging

11.1 Informatie over een aankondiging

Identificatiecode/versie van de aankondiging: 6215f641-9b18-4cc1-ada1-90575acd0f5e - 01
Type formulier: Mededinging
Type aankondiging: Aankondiging van een opdracht of concessie – standaardregeling
Verzenddatum van de aankondiging: 03/09/2024 00:00 +02:00
Aankondiging datum verzending (eSender): 03/09/2024 00:00 +02:00
Talen waarin deze aankondiging officieel beschikbaar is: Nederlands Frans

11.2 Informatie over de bekendmaking

Annonces similaires du BDA :