Vlaamse Overheid - Agentschap Voor Natuur En Bos
Opmaak van een natuurbeheerplan voor: Waaltjesbos & 't Stort (Perceel 1), Tussen Rupel en Schelde (Perceel 2), Oudsberg-Gruitroderheide (Perceel 3)
Ter informatie: de tekst van deze opdracht werd oorspronkelijk geschreven in NL.
1. Koper
1.1 Koper
Officiële naam: Vlaamse Overheid
Rechtsvorm van de koper: Centrale overheidsinstantie
Activiteit van de aanbestedende dienst: Algemene overheidsdiensten
2. Procedure
2.1 Procedure
Titel: Opmaak van een natuurbeheerplan voor: Waaltjesbos & 't Stort (Perceel 1), Tussen Rupel en Schelde (Perceel 2), Oudsberg-Gruitroderheide (Perceel 3)
Beschrijving: Deze opdracht heeft als doel het opmaken van een nieuw natuurbeheerplan voor verschillende beheerplangebieden. Elk perceel omvat een ander beheerplangebied en specifieke richtlijnen. Percelen - Perceel 1: Opmaak natuurbeheerplan Waaltjesbos en ’t Stort - Perceel 2: Opmaak natuurbeheerplan Tussen Rupel en Schelde - Perceel 3: Opmaak natuurbeheerplan Oudsberg - Gruitroderheide 1) De opdracht heeft als doel het opmaken van een nieuw natuurbeheerplan voor het beheerplangebied Waaltjesbos en ‘t Stort, inclusief het opstellen van een kostenraming. Het beheerplangebied is 398 ha groot met een marge van ongeveer 5% zonder meerprijs. Indien er meer dan 20 ha extra oppervlakte bijkomt zal de opdrachtgever bepalen hoeveel extra dagen afgenomen worden van de diensten op afroep. Dit gebeurt in onderling overleg. Volgende zaken zijn geen deel van de opdracht, zijn reeds uitgevoerd of worden buiten deze opdracht voorzien: • Opmaak TR (Toegankelijkheidsregeling) • Communicatie naar derde • Openbaar onderzoek Plaats van dienstverlening: Natuurgebieden Waaltjesbos en ’t Stort in de gemeente Lommel 2) De opdracht heeft als doel het opmaken van een nieuw natuurbeheerplan voor Tussen Rupel en Schelde, inclusief het opstellen van een kostenraming. Er is geen bestaand natuurbeheerplan. Het nieuwe natuurbeheerplan is 373 ha groot met een marge van 5% zonder meerprijs. Indien er meer dan 19ha extra oppervlakte bijkomt zal de opdrachtgever de hoeveelheid dagen, afgenomen via de diensten op afroep, bepalen. Dit gebeurt in onderling overleg. Volgende zaken zijn geen deel van de opdracht, zijn reeds uitgevoerd of worden buiten deze opdracht voorzien: • communicatie naar derde, • openbaar onderzoek, • opmaak toegankelijkheidsregeling • opmaak verkenningsnota. Plaats van dienstverlening: gemeenten Bornem, Puurs-Sint-Amands, Niel en Hemiksem. 3) De opdracht heeft als doel het opmaken van een nieuw natuurbeheerplan voor Oudsberg - Gruitroderheide, inclusief het opstellen van een kostenraming. Het beheerplangebied is 704,2 ha groot, met een marge van 3% zonder meerprijs. Indien er meer dan 21ha extra oppervlakte bijkomt zal de opdrachtgever de hoeveelheid dagen, afgenomen via de diensten op afroep, bepalen. Dit gebeurt in onderling overleg. Volgende zaken zijn geen deel van de opdracht, zijn reeds uitgevoerd of worden buiten deze opdracht voorzien: • communicatie naar derde, • openbaar onderzoek, • opmaak toegankelijkheidsregeling, • opmaak verkenningsnota. Plaats van dienstverlening: Oudsbergen
Identificatiecode van de procedure: 3101a90c-8469-4c79-b83b-e5d11104a2f4
Interne identificatiecode: ANB-TB-TOO-2024-198
De procedure wordt versneld: neen
Rechtvaardiging voor de versnelde procedure:
Belangrijkste kenmerken van de procedure:
2.1.1 Doel
Aard van het contract: Diensten
Belangrijkste classificatie (cpv): 90712400 Planningsdiensten voor beheers- of beschermingsstrategie van natuurlijke rijkdommen
Aanvullende classificatie (cpv): 92533000 Diensten voor natuurreservaten
Aanvullende classificatie (cpv): 77230000 Diensten in verband met bosbouw
2.1.4 Algemene informatie
2.1.6 Gronden voor uitsluiting
Louter nationale uitsluitingsgronden: zie bestek
5. Perceel
5.1 Technische ID van het kavel: LOT-0001
Titel: ANB-TB-TOO-2024-198 - P1
Beschrijving: De opdracht heeft als doel het opmaken van een nieuw natuurbeheerplan voor het beheerplangebied Waaltjesbos en ‘t Stort, inclusief het opstellen van een kostenraming. Het beheerplangebied is 398 ha groot met een marge van ongeveer 5% zonder meerprijs. Indien er meer dan 20 ha extra oppervlakte bijkomt zal de opdrachtgever bepalen hoeveel extra dagen afgenomen worden van de diensten op afroep. Dit gebeurt in onderling overleg. Volgende zaken zijn geen deel van de opdracht, zijn reeds uitgevoerd of worden buiten deze opdracht voorzien: • Opmaak TR (Toegankelijkheidsregeling) • Communicatie naar derde • Openbaar onderzoek Plaats van dienstverlening: Natuurgebieden Waaltjesbos en ’t Stort in de gemeente Lommel
Interne identificatiecode: 1
5.1.1 Doel
Aard van het contract: Diensten
Belangrijkste classificatie (cpv): 90712400 Planningsdiensten voor beheers- of beschermingsstrategie van natuurlijke rijkdommen
Aanvullende classificatie (cpv): 92533000 Diensten voor natuurreservaten
Aanvullende classificatie (cpv): 77230000 Diensten in verband met bosbouw
5.1.2 Plaats van uitvoering
Onderverdeling land (NUTS): Arr. Maaseik (BE225)
5.1.6 Algemene informatie
Voorbehouden deelname: Deelname is niet voorbehouden.
Aanbestedingsproject dat niet uit EU-fondsen wordt gefinancierd
De aanbesteding valt onder de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA): neen
5.1.9 Selectiecriteria
Criterium: Type: Technische en beroepsbekwaamheid
Beschrijving: De minimale vereisten qua technische en beroepsbekwaamheid zijn: Voor perceel 1: Waaltjesbos en ’t Stort: a) minstens 5 referenties inzake natuurbeheerplanning in de laatste 3 jaar, waarvan minstens 3 betrekking hebben op gesloten en halfopen landschap bossen (eiken-berkenbos 9190, eiken-beukenbos 9120, rbb oude grove dennenbossen rbbppm) en open en halfopen landschap heide en landduinen (vochtige heide 4010, droge heide 4030, overgangs-en trilveen 7140). De inschrijver bewijst zijn technische en beroepsbekwaamheid aan de hand van: Een lijst van de voornaamste diensten uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, waaruit de opgebouwde en gehonoreerde expertise van het studiebureau in de bedoelde materie moet blijken. In de lijst dient achtereenvolgens vermeld: het jaar van uitvoering, de titel, het bedrag, de aanbestedende instantie, de contactpersoon (naam en telefoonnr.) en een bondige beschrijving van de inhoud van de opdracht. Deze diensten worden gestaafd aan de hand van hetzij certificaten opgesteld door de bevoegde autoriteiten, hetzij, bij ontstentenis daarvan of in geval van diensten voor particulieren, door een verklaring van de inschrijver zelf. Uit deze lijst moet blijken dat de dienstverlener beschikt over: − deskundigheid in natuurbeheer in Vlaanderen en/of Nederland. − deskundigheid in het ecosysteembeheer van heidesystemen (Enkel voor perceel 1 en 3) − deskundigheid in moerasbeheer (Enkel voor perceel 2) − deskundigheid in ecohydrologie en het waterbeheer in relatie tot natuurstreefbeelden en (doel)soorten. − deskundigheid in ecologisch en economisch bosbeheer − deskundigheid in graslandbeheer (met begrazing) − deskundigheid in projectleiding/participatie. − deskundigheid in het opmaken van natuurbeheerplannen.
Criterium: Type: Technische en beroepsbekwaamheid
Beschrijving: Referenties: Personeel Om de opdracht op passende wijze te kunnen uitvoeren, dienen de effectieve uitvoerders van de opdracht te beschikken over de juiste kennis en relevante ervaring: o Profiel Projectleider/beheerplanner: niveau A met minstens 5 jaar ervaring in de opmaak van natuurbeheerplannen in Vlaanderen en/of Nederland. Minstens 5 jaar ervaring met boscomplexen, heidesystemen, graslandbeheer en soorten (aantoonbare kennis). o Profiel Technisch medewerker vegetatie-opnames: 2 jaar aantoonbare ervaring met natuurstreefbeelden en soortenkennis die voldoet om vegetatietypes te onderscheiden. o Profiel Technisch medewerker bosopnames: 2 jaar aantoonbare ervaring met bosbouw, en het opmeten van bosbouwkundige gegevens. o Profiel Deskundige ArcGIS: minstens 3 jaar aantoonbare ervaring met ArcGIS. o Profiel Ecohydroloog: niveau A met in de afgelopen 10 jaren minstens 3 studies die de relatie leggen tussen hydrologie, bodemchemie en landschapsecologie in functie van natuur- en soortenherstel, waarbij de inschrijver moet kunnen aantonen dat hij/zij projecten van begin tot einde mee heeft opgevolgd, inclusief bijhorend praktisch beheeradvies en het in staat zijn om deze ingewikkelde materie op een heldere manier over te brengen aan de opdrachtgever. (Enkel voor perceel 2) Opgelet: wegens de gelijklopende kalender van de 3 percelen wordt er minstens 1 beheerplanner voorzien bij inschrijving voor 1 of 2 percelen en minstens 2 beheerplanners bij inschrijving voor alle 3 de percelen.
5.1.10 Gunningscriteria
Criterium: Beschrijving: De totaalprijs van de offerte wordt geëvalueerd inclusief BTW. Beoordeling van de prijs staat op 35 punten volgens de formule: P = 35 x (L/R), waarin: P = aantal punten voor desbetreffende inschrijving; L = de prijs van de laagste regelmatige inschrijving; R = de prijs van de desbetreffende inschrijving
Criterium: Beschrijving: Plan van aanpak (20 punten) In het plan van aanpak licht de opdrachtnemer volgende specifieke luiken toe: 1) hoe zij de inventarisatie van het gebied plannen uit te voeren 2) hoe zij aan de doelen concrete en uitvoerbare beheermaatregelen koppelen. Ten einde de inschrijvers te kunnen beoordelen op dit criterium, dient de offerte een gedetailleerd plan van aanpak te bevatten voor de uitvoering van de opdracht, specifiek toegespitst op de inventarisatie. Het plan van aanpak van de inschrijver dient minstens volgende aspecten te beschrijven: De manier waarop de inschrijver de bedoelde luiken plant uit te voeren. o De timing voor het uitvoeren van de betreffende luiken, rekening houdend met de in het bestek bepaalde uitvoeringstermijn. o De personeelsinzet voor het uitvoeren van de betreffende luiken, rekening houdend met de in het bestek beschreven taakomschrijving.
Criterium: Beschrijving: Kwaliteitsborging (20 punten) In het luik kwaliteitsborging dient de opdrachtnemer te omschrijven op welke wijze een kwalitatief hoogstaand natuurbeheerplan ontwikkeld zal worden. Het bestuur verwacht een op maat van deze opdracht uitgewerkte aanpak die alle mogelijke valkuilen op het vlak van een kwaliteitsvol natuurbeheerplan afdekt. Het is aan de inschrijver om deze valkuilen zelf aan te brengen.
Criterium: Beschrijving: Benoem 2 van de meest relevante natuurstreefbeelden die binnen het domein aanwezig/haalbaar zijn, waar ze in grote lijnen gelegen zijn en waarom en licht ook de bijhorende functies (ecologisch, economisch en sociaal) toe. Licht ook per natuurstreefbeeld enkele gepaste beheertechnieken toe. Dit mag in tabelvorm zijn. Deze oefening omvat maximaal 2 A4’s tekst (of tabellen) en max. 2 kaarten.
Beschrijving van de methode die moet worden gebruikt als de weging niet aan de hand van criteria kan worden uitgedrukt:
Rechtvaardiging voor het niet vermelden van de weging van de gunningscriteria:
5.1.11 Aanbestedingsstukken
5.1.12 Voorwaarden van de aanbesteding
Voorwaarden voor indiening: Elektronische indiening: Vereist
Talen waarin inschrijvingen of verzoeken tot deelname kunnen worden ingediend: Nederlands
Elektronische catalogus: Niet toegestaan
Een geavanceerd(e) of gekwalificeerd(e) elektronisch(e) handtekening of zegel (zoals omschreven in Verordening (EU) nr. 910/2014) is vereist
Uiterste datum voor de ontvangst van inschrijvingen: 23/09/2024 14:00 +02:00
Voorwaarden van het contract: De uitvoering van de opdracht moet plaatsvinden binnen het kader van programma’s voor maatwerkbedrijven: Neen
Elektronische facturering: Vereist
Er zal worden gebruikgemaakt van elektronische orderplaatsing: ja
Er zal worden gebruikgemaakt van elektronische betaling: ja
5.1.15 Technieken
Informatie over het dynamische aankoopsysteem: Geen dynamisch aankoopsysteem
Elektronische veiling: ja
5.1.16 Nadere inlichtingen, bemiddeling en evaluatie
Organisatie voor beroepsprocedures: Raad van State
TED eSender: FOD Beleid en Ondersteuning
5.1 Technische ID van het kavel: LOT-0002
Titel: ANB-TB-TOO-2024-198 - P2
Beschrijving: De opdracht heeft als doel het opmaken van een nieuw natuurbeheerplan voor Tussen Rupel en Schelde, inclusief het opstellen van een kostenraming. Er is geen bestaand natuurbeheerplan. Het nieuwe natuurbeheerplan is 373 ha groot met een marge van 5% zonder meerprijs. Indien er meer dan 19ha extra oppervlakte bijkomt zal de opdrachtgever de hoeveelheid dagen, afgenomen via de diensten op afroep, bepalen. Dit gebeurt in onderling overleg. Volgende zaken zijn geen deel van de opdracht, zijn reeds uitgevoerd of worden buiten deze opdracht voorzien: • communicatie naar derde, • openbaar onderzoek, • opmaak toegankelijkheidsregeling • opmaak verkenningsnota. Plaats van dienstverlening: gemeenten Bornem, Puurs-Sint-Amands, Niel en Hemiksem.
Interne identificatiecode: 2
5.1.1 Doel
Aard van het contract: Diensten
Belangrijkste classificatie (cpv): 90712400 Planningsdiensten voor beheers- of beschermingsstrategie van natuurlijke rijkdommen
Aanvullende classificatie (cpv): 92533000 Diensten voor natuurreservaten
Aanvullende classificatie (cpv): 77230000 Diensten in verband met bosbouw
5.1.2 Plaats van uitvoering
Onderverdeling land (NUTS): Arr. Antwerpen (BE211)
5.1.6 Algemene informatie
Voorbehouden deelname: Deelname is niet voorbehouden.
Aanbestedingsproject dat niet uit EU-fondsen wordt gefinancierd
De aanbesteding valt onder de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA): neen
5.1.9 Selectiecriteria
Criterium: Type: Technische en beroepsbekwaamheid
Beschrijving: De minimale vereisten qua technische en beroepsbekwaamheid zijn: Voor perceel 2: Tussen Rupel en Schelde: a) minstens 5 referenties inzake natuurbeheerplanning in de laatste 3 jaar, waarvan minstens 3 betrekking hebben op boscomplexen, meer bepaald moerasachtige bossen en bosreservaten; open landschap water en moerassen; natte graslanden; en aquatische (doel)soorten zoals watervogels. De inschrijver bewijst zijn technische en beroepsbekwaamheid aan de hand van: Een lijst van de voornaamste diensten uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, waaruit de opgebouwde en gehonoreerde expertise van het studiebureau in de bedoelde materie moet blijken. In de lijst dient achtereenvolgens vermeld: het jaar van uitvoering, de titel, het bedrag, de aanbestedende instantie, de contactpersoon (naam en telefoonnr.) en een bondige beschrijving van de inhoud van de opdracht. Deze diensten worden gestaafd aan de hand van hetzij certificaten opgesteld door de bevoegde autoriteiten, hetzij, bij ontstentenis daarvan of in geval van diensten voor particulieren, door een verklaring van de inschrijver zelf. Uit deze lijst moet blijken dat de dienstverlener beschikt over: − deskundigheid in natuurbeheer in Vlaanderen en/of Nederland. − deskundigheid in het ecosysteembeheer van heidesystemen (Enkel voor perceel 1 en 3) − deskundigheid in moerasbeheer (Enkel voor perceel 2) − deskundigheid in ecohydrologie en het waterbeheer in relatie tot natuurstreefbeelden en (doel)soorten. − deskundigheid in ecologisch en economisch bosbeheer − deskundigheid in graslandbeheer (met begrazing) − deskundigheid in projectleiding/participatie. − deskundigheid in het opmaken van natuurbeheerplannen.
Criterium: Type: Technische en beroepsbekwaamheid
Beschrijving: Referenties: Personeel Om de opdracht op passende wijze te kunnen uitvoeren, dienen de effectieve uitvoerders van de opdracht te beschikken over de juiste kennis en relevante ervaring: o Profiel Projectleider/beheerplanner: niveau A met minstens 5 jaar ervaring in de opmaak van natuurbeheerplannen in Vlaanderen en/of Nederland. Minstens 5 jaar ervaring met boscomplexen, heidesystemen, graslandbeheer en soorten (aantoonbare kennis). o Profiel Technisch medewerker vegetatie-opnames: 2 jaar aantoonbare ervaring met natuurstreefbeelden en soortenkennis die voldoet om vegetatietypes te onderscheiden. o Profiel Technisch medewerker bosopnames: 2 jaar aantoonbare ervaring met bosbouw, en het opmeten van bosbouwkundige gegevens. o Profiel Deskundige ArcGIS: minstens 3 jaar aantoonbare ervaring met ArcGIS. o Profiel Ecohydroloog: niveau A met in de afgelopen 10 jaren minstens 3 studies die de relatie leggen tussen hydrologie, bodemchemie en landschapsecologie in functie van natuur- en soortenherstel, waarbij de inschrijver moet kunnen aantonen dat hij/zij projecten van begin tot einde mee heeft opgevolgd, inclusief bijhorend praktisch beheeradvies en het in staat zijn om deze ingewikkelde materie op een heldere manier over te brengen aan de opdrachtgever. (Enkel voor perceel 2) Opgelet: wegens de gelijklopende kalender van de 3 percelen wordt er minstens 1 beheerplanner voorzien bij inschrijving voor 1 of 2 percelen en minstens 2 beheerplanners bij inschrijving voor alle 3 de percelen.
5.1.10 Gunningscriteria
Criterium: Beschrijving: De totaalprijs van de offerte wordt geëvalueerd inclusief BTW. Beoordeling van de prijs staat op 35 punten volgens de formule: P = 35 x (L/R), waarin: P = aantal punten voor desbetreffende inschrijving; L = de prijs van de laagste regelmatige inschrijving; R = de prijs van de desbetreffende inschrijving
Criterium: Beschrijving: Plan van aanpak (20 punten) In het plan van aanpak licht de opdrachtnemer volgende specifieke luiken toe: 1) hoe zij de inventarisatie van het gebied plannen uit te voeren 2) hoe zij aan de doelen concrete en uitvoerbare beheermaatregelen koppelen. Ten einde de inschrijvers te kunnen beoordelen op dit criterium, dient de offerte een gedetailleerd plan van aanpak te bevatten voor de uitvoering van de opdracht, specifiek toegespitst op de inventarisatie. Het plan van aanpak van de inschrijver dient minstens volgende aspecten te beschrijven: De manier waarop de inschrijver de bedoelde luiken plant uit te voeren. o De timing voor het uitvoeren van de betreffende luiken, rekening houdend met de in het bestek bepaalde uitvoeringstermijn. o De personeelsinzet voor het uitvoeren van de betreffende luiken, rekening houdend met de in het bestek beschreven taakomschrijving.
Criterium: Beschrijving: Kwaliteitsborging (20 punten) In het luik kwaliteitsborging dient de opdrachtnemer te omschrijven op welke wijze een kwalitatief hoogstaand natuurbeheerplan ontwikkeld zal worden. Het bestuur verwacht een op maat van deze opdracht uitgewerkte aanpak die alle mogelijke valkuilen op het vlak van een kwaliteitsvol natuurbeheerplan afdekt. Het is aan de inschrijver om deze valkuilen zelf aan te brengen.
Criterium: Beschrijving: Benoem 2 van de meest relevante natuurstreefbeelden die binnen het domein aanwezig/haalbaar zijn, waar ze in grote lijnen gelegen zijn en waarom en licht ook de bijhorende functies (ecologisch, economisch en sociaal) toe. Licht ook per natuurstreefbeeld enkele gepaste beheertechnieken toe. Dit mag in tabelvorm zijn. Deze oefening omvat maximaal 2 A4’s tekst (of tabellen) en max. 2 kaarten.
Beschrijving van de methode die moet worden gebruikt als de weging niet aan de hand van criteria kan worden uitgedrukt:
Rechtvaardiging voor het niet vermelden van de weging van de gunningscriteria:
5.1.11 Aanbestedingsstukken
5.1.12 Voorwaarden van de aanbesteding
Voorwaarden voor indiening: Elektronische indiening: Vereist
Talen waarin inschrijvingen of verzoeken tot deelname kunnen worden ingediend: Nederlands
Elektronische catalogus: Niet toegestaan
Een geavanceerd(e) of gekwalificeerd(e) elektronisch(e) handtekening of zegel (zoals omschreven in Verordening (EU) nr. 910/2014) is vereist
Uiterste datum voor de ontvangst van inschrijvingen: 23/09/2024 14:00 +02:00
Voorwaarden van het contract: De uitvoering van de opdracht moet plaatsvinden binnen het kader van programma’s voor maatwerkbedrijven: Neen
Elektronische facturering: Vereist
Er zal worden gebruikgemaakt van elektronische orderplaatsing: ja
Er zal worden gebruikgemaakt van elektronische betaling: ja
5.1.15 Technieken
Informatie over het dynamische aankoopsysteem: Geen dynamisch aankoopsysteem
Elektronische veiling: ja
5.1.16 Nadere inlichtingen, bemiddeling en evaluatie
Organisatie voor beroepsprocedures: Raad van State
TED eSender: FOD Beleid en Ondersteuning
5.1 Technische ID van het kavel: LOT-0003
Titel: ANB-TB-TOO-2024-198 - P3
Beschrijving: De opdracht heeft als doel het opmaken van een nieuw natuurbeheerplan voor Oudsberg - Gruitroderheide, inclusief het opstellen van een kostenraming. Het beheerplangebied is 704,2 ha groot, met een marge van 3% zonder meerprijs. Indien er meer dan 21ha extra oppervlakte bijkomt zal de opdrachtgever de hoeveelheid dagen, afgenomen via de diensten op afroep, bepalen. Dit gebeurt in onderling overleg. Volgende zaken zijn geen deel van de opdracht, zijn reeds uitgevoerd of worden buiten deze opdracht voorzien: • communicatie naar derde, • openbaar onderzoek, • opmaak toegankelijkheidsregeling, • opmaak verkenningsnota. Plaats van dienstverlening: Oudsbergen
Interne identificatiecode: 3
5.1.1 Doel
Aard van het contract: Diensten
Belangrijkste classificatie (cpv): 90712400 Planningsdiensten voor beheers- of beschermingsstrategie van natuurlijke rijkdommen
Aanvullende classificatie (cpv): 92533000 Diensten voor natuurreservaten
Aanvullende classificatie (cpv): 77230000 Diensten in verband met bosbouw
5.1.2 Plaats van uitvoering
Onderverdeling land (NUTS): Arr. Maaseik (BE225)
5.1.6 Algemene informatie
Voorbehouden deelname: Deelname is niet voorbehouden.
Aanbestedingsproject dat niet uit EU-fondsen wordt gefinancierd
De aanbesteding valt onder de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA): neen
5.1.9 Selectiecriteria
Criterium: Type: Technische en beroepsbekwaamheid
Beschrijving: De minimale vereisten qua technische en beroepsbekwaamheid zijn: Voor perceel 3: Oudsberg – Gruitroderheide: a) minstens 5 referenties inzake natuurbeheerplanning in de laatste 3 jaar, waarvan minstens 3 betrekking hebben op open landschap grasland (heischrale graslanden (6230), ruigtes), gesloten en halfopen landschap bossen (elzenbroekbos; eiken-berkenbos; eiken-beukenbos), en open en halfopen landschap heide en landduinen (buntgrasvegetaties op landduin (2330); vochtige heide; droge heide; overgangs-en trilveen). De inschrijver bewijst zijn technische en beroepsbekwaamheid aan de hand van: Een lijst van de voornaamste diensten uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, waaruit de opgebouwde en gehonoreerde expertise van het studiebureau in de bedoelde materie moet blijken. In de lijst dient achtereenvolgens vermeld: het jaar van uitvoering, de titel, het bedrag, de aanbestedende instantie, de contactpersoon (naam en telefoonnr.) en een bondige beschrijving van de inhoud van de opdracht. Deze diensten worden gestaafd aan de hand van hetzij certificaten opgesteld door de bevoegde autoriteiten, hetzij, bij ontstentenis daarvan of in geval van diensten voor particulieren, door een verklaring van de inschrijver zelf. Uit deze lijst moet blijken dat de dienstverlener beschikt over: − deskundigheid in natuurbeheer in Vlaanderen en/of Nederland. − deskundigheid in het ecosysteembeheer van heidesystemen (Enkel voor perceel 1 en 3) − deskundigheid in moerasbeheer (Enkel voor perceel 2) − deskundigheid in ecohydrologie en het waterbeheer in relatie tot natuurstreefbeelden en (doel)soorten. − deskundigheid in ecologisch en economisch bosbeheer − deskundigheid in graslandbeheer (met begrazing) − deskundigheid in projectleiding/participatie. − deskundigheid in het opmaken van natuurbeheerplannen.
Criterium: Type: Technische en beroepsbekwaamheid
Beschrijving: Referenties: Personeel Om de opdracht op passende wijze te kunnen uitvoeren, dienen de effectieve uitvoerders van de opdracht te beschikken over de juiste kennis en relevante ervaring: o Profiel Projectleider/beheerplanner: niveau A met minstens 5 jaar ervaring in de opmaak van natuurbeheerplannen in Vlaanderen en/of Nederland. Minstens 5 jaar ervaring met boscomplexen, heidesystemen, graslandbeheer en soorten (aantoonbare kennis). o Profiel Technisch medewerker vegetatie-opnames: 2 jaar aantoonbare ervaring met natuurstreefbeelden en soortenkennis die voldoet om vegetatietypes te onderscheiden. o Profiel Technisch medewerker bosopnames: 2 jaar aantoonbare ervaring met bosbouw, en het opmeten van bosbouwkundige gegevens. o Profiel Deskundige ArcGIS: minstens 3 jaar aantoonbare ervaring met ArcGIS. o Profiel Ecohydroloog: niveau A met in de afgelopen 10 jaren minstens 3 studies die de relatie leggen tussen hydrologie, bodemchemie en landschapsecologie in functie van natuur- en soortenherstel, waarbij de inschrijver moet kunnen aantonen dat hij/zij projecten van begin tot einde mee heeft opgevolgd, inclusief bijhorend praktisch beheeradvies en het in staat zijn om deze ingewikkelde materie op een heldere manier over te brengen aan de opdrachtgever. (Enkel voor perceel 2) Opgelet: wegens de gelijklopende kalender van de 3 percelen wordt er minstens 1 beheerplanner voorzien bij inschrijving voor 1 of 2 percelen en minstens 2 beheerplanners bij inschrijving voor alle 3 de percelen.
5.1.10 Gunningscriteria
Criterium: Beschrijving: De totaalprijs van de offerte wordt geëvalueerd inclusief BTW. Beoordeling van de prijs staat op 35 punten volgens de formule: P = 35 x (L/R), waarin: P = aantal punten voor desbetreffende inschrijving; L = de prijs van de laagste regelmatige inschrijving; R = de prijs van de desbetreffende inschrijving
Criterium: Beschrijving: Plan van aanpak (20 punten) In het plan van aanpak licht de opdrachtnemer volgende specifieke luiken toe: 1) hoe zij de inventarisatie van het gebied plannen uit te voeren 2) hoe zij aan de doelen concrete en uitvoerbare beheermaatregelen koppelen. Ten einde de inschrijvers te kunnen beoordelen op dit criterium, dient de offerte een gedetailleerd plan van aanpak te bevatten voor de uitvoering van de opdracht, specifiek toegespitst op de inventarisatie. Het plan van aanpak van de inschrijver dient minstens volgende aspecten te beschrijven: De manier waarop de inschrijver de bedoelde luiken plant uit te voeren. o De timing voor het uitvoeren van de betreffende luiken, rekening houdend met de in het bestek bepaalde uitvoeringstermijn. o De personeelsinzet voor het uitvoeren van de betreffende luiken, rekening houdend met de in het bestek beschreven taakomschrijving.
Criterium: Beschrijving: Kwaliteitsborging (20 punten) In het luik kwaliteitsborging dient de opdrachtnemer te omschrijven op welke wijze een kwalitatief hoogstaand natuurbeheerplan ontwikkeld zal worden. Het bestuur verwacht een op maat van deze opdracht uitgewerkte aanpak die alle mogelijke valkuilen op het vlak van een kwaliteitsvol natuurbeheerplan afdekt. Het is aan de inschrijver om deze valkuilen zelf aan te brengen.
Criterium: Beschrijving: Benoem 2 van de meest relevante natuurstreefbeelden die binnen het domein aanwezig/haalbaar zijn, waar ze in grote lijnen gelegen zijn en waarom en licht ook de bijhorende functies (ecologisch, economisch en sociaal) toe. Licht ook per natuurstreefbeeld enkele gepaste beheertechnieken toe. Dit mag in tabelvorm zijn. Deze oefening omvat maximaal 2 A4’s tekst (of tabellen) en max. 2 kaarten.
Beschrijving van de methode die moet worden gebruikt als de weging niet aan de hand van criteria kan worden uitgedrukt:
Rechtvaardiging voor het niet vermelden van de weging van de gunningscriteria:
5.1.11 Aanbestedingsstukken
5.1.12 Voorwaarden van de aanbesteding
Voorwaarden voor indiening: Elektronische indiening: Vereist
Talen waarin inschrijvingen of verzoeken tot deelname kunnen worden ingediend: Nederlands
Elektronische catalogus: Niet toegestaan
Een geavanceerd(e) of gekwalificeerd(e) elektronisch(e) handtekening of zegel (zoals omschreven in Verordening (EU) nr. 910/2014) is vereist
Uiterste datum voor de ontvangst van inschrijvingen: 23/09/2024 14:00 +02:00
Voorwaarden van het contract: De uitvoering van de opdracht moet plaatsvinden binnen het kader van programma’s voor maatwerkbedrijven: Neen
Elektronische facturering: Vereist
Er zal worden gebruikgemaakt van elektronische orderplaatsing: ja
Er zal worden gebruikgemaakt van elektronische betaling: ja
5.1.15 Technieken
Informatie over het dynamische aankoopsysteem: Geen dynamisch aankoopsysteem
Elektronische veiling: ja
5.1.16 Nadere inlichtingen, bemiddeling en evaluatie
Organisatie voor beroepsprocedures: Raad van State
TED eSender: FOD Beleid en Ondersteuning
8. Organisaties
8.1 ORG-0001
Officiële naam: Vlaamse Overheid
Registratienummer: 0316380841_5717
Afdeling: Agentschap voor Natuur en Bos
Postadres: Havenlaan 88 bus 75
Onderverdeling land (NUTS): Arr. de Bruxelles-Capitale/Arr. Brussel-Hoofdstad (BE100)
Rollen van deze organisatie: 8.1 ORG-0002
Officiële naam: FOD Beleid en Ondersteuning
Postadres: Simon Bolivarlaan 30, bus 1
Onderverdeling land (NUTS): Arr. de Bruxelles-Capitale/Arr. Brussel-Hoofdstad (BE100)
Telefoon: +32 2 740 80 00
Rollen van deze organisatie: 8.1 ORG-0003
Officiële naam: Raad van State
Registratienummer: 0931814266
Rollen van deze organisatie: Organisatie voor beroepsprocedures
10. Wijziging van een aankondiging
Versie van de eerdere aankondiging die moet worden gewijzigd: cbfc0581-537c-4575-864c-7afb34b2966d-01
Beschrijving: CORRECTIE uiterste indieningsdatum op het bestek.
10.1 Wijziging van een aankondiging
Identificatiecode afdeling: PROCEDURE
De aanbestedingsstukken zijn gewijzigd op: 02/09/2024
11. Informatie over een aankondiging
11.1 Informatie over een aankondiging
Identificatiecode/versie van de aankondiging: 7ae2e001-9a54-4550-bec8-3c54532d7793 - 01
Type formulier: Mededinging
Type aankondiging: Aankondiging van een opdracht of concessie – standaardregeling
Verzenddatum van de aankondiging: 02/09/2024 00:00 +02:00
Aankondiging datum verzending (eSender): 02/09/2024 00:00 +02:00
Talen waarin deze aankondiging officieel beschikbaar is: Nederlands
11.2 Informatie over de bekendmaking