Haven Van Antwerpen-brugge, Nv Van Publiek Recht
Herstellen A-lagers van de Oudendijkbrug
Ter informatie: de tekst van deze opdracht werd oorspronkelijk geschreven in NL.
1. Koper
1.1 Koper
Officiële naam: Haven van Antwerpen-Brugge, NV van publiek recht
Activiteit van de aanbestedende instantie: Havenactiviteiten
2. Procedure
2.1 Procedure
Titel: Herstellen A-lagers van de Oudendijkbrug
Beschrijving: Het voorwerp van de opdracht is het vervangen van de A-lagers van de Oudendijkbrug (basculebrug Berendrechtsluis Scheldekant) in de haven van Antwerpen en het oplossen van de scheefstand van de brug. Naar aanleiding van een olie/vet-lek aan de onderzijde van het afsluitdeksel van het A-lager aan de dokzijde werd medio 2020 het deksel verwijderd om de dichting te controleren en de oorzaak te achterhalen. Van die gelegenheid werd tevens gebruik gemaakt om het A-lager te inspecteren. Deze inspectie bracht meerdere scheuren in de buitenste lagerschaal aan het licht. Begin 2024 werd een vervolginspectie uitgevoerd die een verdere doorzetting van de reeds opgelopen schade aantoonde. Deze schade is mogelijk het gevolg van een averij waarbij de brugklap werd beschadigd. Naar aanleiding van deze averij werd de brugklap in 1995 gescheiden van de brug en hersteld. De schade aan het lager werd niet vastgesteld of was mogelijk nog niet zichtbaar. De A-lagers dienen beide vervangen te worden door 2 identieke exemplaren die het Havenbedrijf (POAB) als reserve op stock heeft. Deze lagers werden door de fabrikant (SKF) gecontroleerd en gereviseerd en zijn ter beschikking om volgens de richtlijnen van de fabrikant geplaatst te worden. In samenwerking met een studiebureau werd een studie uitgevoerd waarin een mogelijke werkwijze werd bekeken om de herstelling van de brug uit te voeren. Er werden ook rekennota’s opgesteld die de krachtenwerking en windbelastingen in kaart brengen. De opdrachtnemer is vrij om de resultaten van deze studie als leidraad te gebruiken. De opdrachtnemer zorgt voor de detailuitwerking van de volledige uitvoeringsprocedure die hij zal toepassen om de herstelling uit te voeren. Tevens voorziet hij een uitgebreid plan van aanpak waarin de verschillende stappen en handelingen staan beschreven. Aandachtspunt hierbij is het tot een minimum beperken van de hinder op de sluiswerking en het trein- en wegverkeer. De opdracht omvat: - Opstellen van een uitvoeringsdossier met inbegrip van risicoanalyse; - Opmeting, modelleren en inpassingsonderzoek; - Uitwerken nieuwe lagerafdichting A-lagers; - Werfinrichting; - Verkeersplan, -afwikkeling en werfsignalisatie; - Voorbereidende werken zoals fabricage hulpstukken, voorzien van geschikt materieel en materiaal voor het uitvoeren van de opdracht; - Vervanging lagerhuis, lager en afdichting dokkant met correctie scheefstand; - Vervanging lagerhuis, lager en afdichting Scheldekant met correctie scheefstand; - Finale afregeling, controlemeting en indienstname; - As-built dossier.
Identificatiecode van de procedure: cea692bb-a150-4c58-a4bd-a938522f5512
Interne identificatiecode: PPP0B3-15997/4832/B11163
Type procedure: Andere procedure in één fase
Rechtvaardiging voor de versnelde procedure:
Belangrijkste kenmerken van de procedure:
2.1.1 Doel
Aard van het contract: Werken
Belangrijkste classificatie (cpv): 45221119 Brugrenovatiebouw
2.1.4 Algemene informatie
Aanvullende informatie: * Wijze van indienen – e-Procurement Het indienen en ontvangen van offertes en/of aanvragen tot deelneming verloopt volledig en uitsluitend op elektronische wijze. Met elektronische indiening wordt indiening bedoeld via de e-Procurement applicatie en niet per e-mail! De offertes en/of aanvragen tot deelneming dienen digitaal ondertekend te zijn volgens het e-Procurementsysteem. De elektronische indiening van offertes en/of aanvragen tot deelneming gebeurt via: https://www.publicprocurement.be/ Voor meer informatie wordt verwezen naar: http://www.publicprocurement.be. Indien u dit dossier toevoegt aan uw favorieten, wordt u via mail op de hoogte gesteld van alle wijzigingen. De meetstaat wordt u eveneens in excelformaat bezorgd. Vermits wij geen vat hebben op de wijze waarmee u met dit document omspringt, wijzen wij u op de bepaling van artikel 75 van het KB van 18 juni 2017 “Vorm en inhoud van de offerte”. De meetstaat dient bij de offerte aangeleverd te worden in Excel. Gelieve de desbetreffende bepaling van dit artikel nauwgezet te volgen. Huidige opdracht betreft een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met bekendmaking. Hieruit volgt dat u dient te voldoen aan de selectiecriteria vermeld in het bestek (en hiervoor de vereiste documenten dient over te maken) en dat u een offerte dient in te dienen. Het indienen van uw kandidatuurstelling en uw offerte vindt dus in één fase plaats. * De opgegeven aanvangsdatum is louter informatief en zal bevestigd worden in een bevel van aanvang. 2.1.6 Gronden voor uitsluiting
Louter nationale uitsluitingsgronden: (zie verklaring op erewoord)
5. Perceel
5.1 Technische ID van het kavel: LOT-0001
Titel: Herstellen A-lagers van de Oudendijkbrug
Beschrijving: Het voorwerp van de opdracht is het vervangen van de A-lagers van de Oudendijkbrug (basculebrug Berendrechtsluis Scheldekant) in de haven van Antwerpen en het oplossen van de scheefstand van de brug. Naar aanleiding van een olie/vet-lek aan de onderzijde van het afsluitdeksel van het A-lager aan de dokzijde werd medio 2020 het deksel verwijderd om de dichting te controleren en de oorzaak te achterhalen. Van die gelegenheid werd tevens gebruik gemaakt om het A-lager te inspecteren. Deze inspectie bracht meerdere scheuren in de buitenste lagerschaal aan het licht. Begin 2024 werd een vervolginspectie uitgevoerd die een verdere doorzetting van de reeds opgelopen schade aantoonde. Deze schade is mogelijk het gevolg van een averij waarbij de brugklap werd beschadigd. Naar aanleiding van deze averij werd de brugklap in 1995 gescheiden van de brug en hersteld. De schade aan het lager werd niet vastgesteld of was mogelijk nog niet zichtbaar. De A-lagers dienen beide vervangen te worden door 2 identieke exemplaren die het Havenbedrijf (POAB) als reserve op stock heeft. Deze lagers werden door de fabrikant (SKF) gecontroleerd en gereviseerd en zijn ter beschikking om volgens de richtlijnen van de fabrikant geplaatst te worden. In samenwerking met een studiebureau werd een studie uitgevoerd waarin een mogelijke werkwijze werd bekeken om de herstelling van de brug uit te voeren. Er werden ook rekennota’s opgesteld die de krachtenwerking en windbelastingen in kaart brengen. De opdrachtnemer is vrij om de resultaten van deze studie als leidraad te gebruiken. De opdrachtnemer zorgt voor de detailuitwerking van de volledige uitvoeringsprocedure die hij zal toepassen om de herstelling uit te voeren. Tevens voorziet hij een uitgebreid plan van aanpak waarin de verschillende stappen en handelingen staan beschreven. Aandachtspunt hierbij is het tot een minimum beperken van de hinder op de sluiswerking en het trein- en wegverkeer. De opdracht omvat: - Opstellen van een uitvoeringsdossier met inbegrip van risicoanalyse; - Opmeting, modelleren en inpassingsonderzoek; - Uitwerken nieuwe lagerafdichting A-lagers; - Werfinrichting; - Verkeersplan, -afwikkeling en werfsignalisatie; - Voorbereidende werken zoals fabricage hulpstukken, voorzien van geschikt materieel en materiaal voor het uitvoeren van de opdracht; - Vervanging lagerhuis, lager en afdichting dokkant met correctie scheefstand; - Vervanging lagerhuis, lager en afdichting Scheldekant met correctie scheefstand; - Finale afregeling, controlemeting en indienstname; - As-built dossier.
Interne identificatiecode: B11163
5.1.1 Doel
Aard van het contract: Werken
Belangrijkste classificatie (cpv): 45221119 Brugrenovatiebouw
5.1.2 Plaats van uitvoering
Postadres: Zaha Hadidplein 1
Onderverdeling land (NUTS): Arr. Antwerpen (BE211)
Aanvullende informatie: Antwerpen
5.1.3 Geraamde duur
Looptijd: 180 {code|name|duration-unit.CALENDAR_DAY}
5.1.4 Verlenging
Maximumaantal verlengingen: 0
5.1.6 Algemene informatie
Voorbehouden deelname: Deelname is niet voorbehouden.
De namen en beroepskwalificaties van het voor de uitvoering van de opdracht ingezette personeel moeten worden vermeld: Niet vereist
Aanbestedingsproject dat niet uit EU-fondsen wordt gefinancierd
De aanbesteding valt onder de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA): neen
5.1.9 Selectiecriteria
Criterium: Type: Technische en beroepsbekwaamheid
Beschrijving: Ervaring en beroepsbekwaamheidMinimumeisen: De inschrijver geeft twee referenties van soortgelijke opdrachten in de laatste 10 jaar.
Gebruik van dit criterium: Gebruikt
Criterium: Type: Technische en beroepsbekwaamheid
Beschrijving: De ploegleider heeft certificaat veiligheidMinimumeisen: De inschrijver bezorgt VOL VCA
Gebruik van dit criterium: Gebruikt
Criterium: Type: Economische en financiële draagkracht
Beschrijving: De inschrijver voegt een verklaring op eer toe met vermelding van de totale jaaromzet van de onderneming van de laatste drie boekjaren en/of een verklaring geattesteerd door een revisor of een gelijkwaardig persoon dat aan onderstaande minimumeis wordt voldaan. Onder omzet wordt begrepen het bedrag vermeld onder code 70 in de jaarrekening van Belgische ondernemingen (volledig schema). Voor jaarrekeningen van buitenlandse ondernemingen wordt onder omzet begrepen het bedrag waarop de onderneming recht heeft of verwacht te hebben in ruil voor de geleverde of verstrekte werken, goederen of verstrekte diensten. Minimumeisen: De gemiddelde totale jaaromzet van de onderneming over elk van de laatste drie boekjaren bedraagt minimaal € 2.250.000,00. In het geval de inschrijver indient middels een consortium dient minimaal één lid van het consortium minimaal deze omzet te kunnen voorleggen, hetzij aangetoond te worden dat de gevraagde minimale omzet gepoold wordt door twee ondernemingen die of lid zijn van het consortium of een derde entiteit op wiens draagkracht beroep wordt gedaan.
Gebruik van dit criterium: Gebruikt
Criterium: Type: Geschiktheid om de beroepsactiviteit uit te oefenen
Beschrijving: De inschrijver verklaart zich niet onder het toepassingsgebied te bevinden van de uitsluitingsgronden voorzien in artikel 67 van de wet van 17 juni 2016 en artikel 61 van het koninklijk besluit van 18 juni 2017 (veroordelingen/respectievelijk inbreuken wegens deelneming aan een criminele organisatie, omkoping, fraude, terroristische misdrijven e.a., witwassen van geld en financiering van terrorisme, kinderarbeid en andere vormen van mensenhandel, tewerkstelling van illegalen). De Belgische inschrijver dient geen RSZ-attest en geen fiscaal attest bij zijn offerte te voegen. De aanbesteder zal deze informatie zelf opvragen. De inschrijver van vreemde nationaliteit moet, opdat zijn inschrijving als regelmatig zou worden beschouwd, attesten voorleggen die door de bevoegde overheden zijn uitgereikt, overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar hij gevestigd is, en waaruit blijkt dat hij: - niet in staat van faillissement verkeert; - voldaan heeft aan zijn fiscale verplichtingen; - en voldaan heeft aan zijn verplichtingen ten aanzien van betalingen van de bijdragen voor sociale zekerheid.
Gebruik van dit criterium: Gebruikt
Criterium: Beschrijving: Erkenning en registratie van aannemers: K1 (Uitrustingen van kunstwerken en industriële mechanica), Klasse 5 of 6
Gebruik van dit criterium: Gebruikt
5.1.10 Gunningscriteria
Criterium: Gewicht (punten, exact): 55
Criterium: Beschrijving: Plan van aanpak
Gewicht (punten, exact): 15
Criterium: Beschrijving: Uitvoeringstermijn
Gewicht (punten, exact): 15
Criterium: Beschrijving: Hinder , aantal buitendienststellingdagen
Gewicht (punten, exact): 15
Beschrijving van de methode die moet worden gebruikt als de weging niet aan de hand van criteria kan worden uitgedrukt:
Rechtvaardiging voor het niet vermelden van de weging van de gunningscriteria:
5.1.11 Aanbestedingsstukken
5.1.12 Voorwaarden van de aanbesteding
Voorwaarden voor indiening: Elektronische indiening: Vereist
Talen waarin inschrijvingen of verzoeken tot deelname kunnen worden ingediend: Nederlands
Elektronische catalogus: Niet toegestaan
Varianten: Niet toegestaan
Inschrijvers mogen meer dan één inschrijving indienen: Niet toegestaan
Beschrijving van de financiële garantie: Borgtocht (5 % van het oorspronkelijk bedrag van de opdracht (excl. btw), afgerond naar het hogere tiental)
Uiterste datum voor de ontvangst van inschrijvingen: 17/09/2024 14:00 +02:00
Uiterste datum tot wanneer de inschrijving geldig moet blijven: 180 Dag
Voorwaarden van het contract: De uitvoering van de opdracht moet plaatsvinden binnen het kader van programma’s voor maatwerkbedrijven: Neen
Voorwaarden met betrekking tot de uitvoering van de opdracht: /
Elektronische facturering: Vereist
Er zal worden gebruikgemaakt van elektronische orderplaatsing: neen
Er zal worden gebruikgemaakt van elektronische betaling: neen
5.1.15 Technieken
Informatie over het dynamische aankoopsysteem: Geen dynamisch aankoopsysteem
Elektronische veiling: neen
5.1.16 Nadere inlichtingen, bemiddeling en evaluatie
Organisatie voor beroepsprocedures: Raad Van State
Organisatie die nadere inlichtingen over de aanbestedingsprocedure verstrekt: Procurement
Organisatie die meer informatie geeft over beroepsprocedures: Raad Van State
Organisatie die verzoeken tot deelname ontvangt: Haven van Antwerpen-Brugge, NV van publiek recht
Aanbieder van aanbestedingsdiensten: 3P Aanbieder van diensten
8. Organisaties
8.1 ORG-0001
Officiële naam: Haven van Antwerpen-Brugge, NV van publiek recht
Registratienummer: BE0248.399.380
Postadres: Zaha Hadidplein 1
Rollen van deze organisatie: Organisatie die verzoeken tot deelname ontvangt
8.1 ORG-0002
Officiële naam: Procurement
Registratienummer: BE0248.399.380
Postadres: Zaha Hadidplein 1
Contactpunt: Anke Bellens
Rollen van deze organisatie: Organisatie die nadere inlichtingen over de aanbestedingsprocedure verstrekt
8.1 ORG-0003
Officiële naam: 3P Aanbieder van diensten
Registratienummer: BE 0475.480.736
Telefoon: +32 3 294 30 51
Rollen van deze organisatie: Aanbieder van aanbestedingsdiensten
8.1 ORG-0004
Officiële naam: Raad Van State
Registratienummer: BE 0931.814.266
Postadres: Wetenschapstraat 33
Stad: Brussel (Etterbeek)
Rollen van deze organisatie: Organisatie voor beroepsprocedures
Organisatie die meer informatie geeft over beroepsprocedures
11. Informatie over een aankondiging
11.1 Informatie over een aankondiging
Identificatiecode/versie van de aankondiging: 4c6f49d5-092a-4e6c-8815-1025a875c05f - 01
Type formulier: Mededinging
Type aankondiging: Aankondiging van een opdracht of concessie – standaardregeling
Verzenddatum van de aankondiging: 30/07/2024 00:00 +02:00
Aankondiging datum verzending (eSender): 30/07/2024 00:00 +02:00
Talen waarin deze aankondiging officieel beschikbaar is: Nederlands
11.2 Informatie over de bekendmaking