Belgoprocess Nv

SOFTWARE TOEGANGSBEHEER



Ter informatie: de tekst van deze opdracht werd oorspronkelijk geschreven in NL.


BELGIË: DIENSTEN VOOR ONTWIKKELING VAN SOFTWARE VOOR TIJDREGISTRATIE OF PERSONELE MIDDELEN
SOFTWARE TOEGANGSBEHEER

Aankondiging van een opdracht of concessie – standaardregeling

1. Koper

1.1 Koper

Officiële naam: BELGOPROCESS NV
Rechtsvorm van de koper: Overheidsonderneming
Activiteit van de aanbestedende dienst: Algemene overheidsdiensten

2. Procedure

2.1 Procedure

Titel: SOFTWARE TOEGANGSBEHEER
Beschrijving: Deze overheidsopdracht omvat het installeren, implementeren en onderhouden van (cloud first) software voor toegangsbeheer. Ter volledige vervanging van het huidige verouderde toegangsbeheersysteem zoeken wij naar een partner die zal instaan voor de implementatie en het onderhoud van een COTS-software pakket (Commercial Off The Shelf) voor toegangsbeheer op de sites van Belgoprocess en NIRAS. De opdracht bestaat uit 5 fases (geen afzonderlijke percelen): 1) Installatiefase 2) Implementatiefase: de fase waarin de softwaretoepassing volledig zal geïmplementeerd worden. 3) Testfase: aansluitend op de implementatiefase zal een testfase volgen. Er zal nagegaan worden of de software voldoet aan de technische bepalingen en de werking ervan zal getest worden tijdens een testfase. Pas na de goedkeuring van de implementatiefase en de testfase kan er overgegaan worden tot de oplevering van de implementatiefase. 4) Onderhoudsfase: de fase waarin de softwaretoepassing succesvol is geïmplementeerd en getest. Deze fase omvat het opvolgen, onderhouden, up-to-date houden van de softwaretoepassing. Deze fase omvat eveneens het garanderen van een continuïteit van de software en de connectie met evt. overige zaken. 5) Transitiefase: op het einde van de opdracht kan er desgevallend ook een transitiefase worden voorzien. Tijdens de transitiefase dient de opdrachtnemer kosteloos – en naast het blijvend naleven van zijn verplichtingen inzake de onderhoudsfase – (mee) in te staan voor het mogelijk maken van de transitie / digitale overgang naar de software van de opdrachtgever / een (nieuwe) opdrachtnemer. De software moet geïntegreerd worden in het huidige applicatielandschap van de aanbestedende overheid. Als onderdeel van deze opdracht zal de opdrachtnemer voor elk van de integraties een voorstudie moeten doen om de kosten en impact te bepalen. De beslissing omtrent de uitvoering van de integraties zal op basis van de voorstudies gebeuren en kan aan de opdrachtnemer gevraagd worden om uit te voeren. Er moet rekening gehouden worden met onderstaande zaken: • Een hoge graad van bescherming aangaande Cybersecurity is noodzakelijk; • Communicatie moet mogelijk zijn met alle bestaande systemen die momenteel (nog) aanwezig zijn bij de aanbestedende overheid: - Fysieke toegang - HR personeel software - Dosimetrie software - Opleidingen/Testen • De software dient zodanig ‘open’ te zijn dat er gemakkelijk informatie kan worden uitgewisseld met andere softwaretoepassingen. De inschrijver moet dit kunnen aantonen d.m.v. een “proof of concept” op basis van een Gap Analyse; • De opdrachtgever (Belgoprocess/Niras) moet zelf op een eenvoudige manier wijzigingen kunnen aanbrengen aan instellingen van de software. Door middel van opleidingen moet het mogelijk zijn om zelf het systeem aan te passen, te updaten, wijzigingen aan te brengen, gebruikers en autorisaties toe te voegen en instellingen te wijzigen.
Identificatiecode van de procedure: 78475caa-56a1-4e9b-b594-33ab22090cbb
Interne identificatiecode: PPP0TK-690/4213/BLWE/TOVN/SOFTW_TOEGANG/2024
Type procedure: Onderhandelingsprocedure met voorafgaande oproep tot mededinging / mededingingsprocedure met onderhandeling
Rechtvaardiging voor de versnelde procedure:
Belangrijkste kenmerken van de procedure:

2.1.1 Doel

Aard van het contract: Diensten
Belangrijkste classificatie (cpv): 72212450 Diensten voor ontwikkeling van software voor tijdregistratie of personele middelen

2.1.3 Waarde

Geraamde waarde exclusief btw: 3 613 920 Euro

2.1.4 Algemene informatie

Rechtsgrondslag:
Richtlijn 2014/24/EU

2.1.6 Gronden voor uitsluiting

Louter nationale uitsluitingsgronden: (zie UEA)

5. Perceel

5.1 Technische ID van het kavel: LOT-0001

Titel: SOFTWARE TOEGANGSBEHEER
Beschrijving: Deze overheidsopdracht omvat het installeren, implementeren en onderhouden van (cloud first) software voor toegangsbeheer. Ter volledige vervanging van het huidige verouderde toegangsbeheersysteem zoeken wij naar een partner die zal instaan voor de implementatie en het onderhoud van een COTS-software pakket (Commercial Off The Shelf) voor toegangsbeheer op de sites van Belgoprocess en NIRAS. De opdracht bestaat uit 5 fases (geen afzonderlijke percelen): 1) Installatiefase 2) Implementatiefase: de fase waarin de softwaretoepassing volledig zal geïmplementeerd worden. 3) Testfase: aansluitend op de implementatiefase zal een testfase volgen. Er zal nagegaan worden of de software voldoet aan de technische bepalingen en de werking ervan zal getest worden tijdens een testfase. Pas na de goedkeuring van de implementatiefase en de testfase kan er overgegaan worden tot de oplevering van de implementatiefase. 4) Onderhoudsfase: de fase waarin de softwaretoepassing succesvol is geïmplementeerd en getest. Deze fase omvat het opvolgen, onderhouden, up-to-date houden van de softwaretoepassing. Deze fase omvat eveneens het garanderen van een continuïteit van de software en de connectie met evt. overige zaken. 5) Transitiefase: op het einde van de opdracht kan er desgevallend ook een transitiefase worden voorzien. Tijdens de transitiefase dient de opdrachtnemer kosteloos – en naast het blijvend naleven van zijn verplichtingen inzake de onderhoudsfase – (mee) in te staan voor het mogelijk maken van de transitie / digitale overgang naar de software van de opdrachtgever / een (nieuwe) opdrachtnemer. De software moet geïntegreerd worden in het huidige applicatielandschap van de aanbestedende overheid. Als onderdeel van deze opdracht zal de opdrachtnemer voor elk van de integraties een voorstudie moeten doen om de kosten en impact te bepalen. De beslissing omtrent de uitvoering van de integraties zal op basis van de voorstudies gebeuren en kan aan de opdrachtnemer gevraagd worden om uit te voeren. Er moet rekening gehouden worden met onderstaande zaken: • Een hoge graad van bescherming aangaande Cybersecurity is noodzakelijk; • Communicatie moet mogelijk zijn met alle bestaande systemen die momenteel (nog) aanwezig zijn bij de aanbestedende overheid: - Fysieke toegang - HR personeel software - Dosimetrie software - Opleidingen/Testen • De software dient zodanig ‘open’ te zijn dat er gemakkelijk informatie kan worden uitgewisseld met andere softwaretoepassingen. De inschrijver moet dit kunnen aantonen d.m.v. een “proof of concept” op basis van een Gap Analyse; • De opdrachtgever (Belgoprocess/Niras) moet zelf op een eenvoudige manier wijzigingen kunnen aanbrengen aan instellingen van de software. Door middel van opleidingen moet het mogelijk zijn om zelf het systeem aan te passen, te updaten, wijzigingen aan te brengen, gebruikers en autorisaties toe te voegen en instellingen te wijzigen.
Interne identificatiecode: BLWE/TOVN/SOFTW_TOEGANG/2024

5.1.1 Doel

Aard van het contract: Diensten
Belangrijkste classificatie (cpv): 72212450 Diensten voor ontwikkeling van software voor tijdregistratie of personele middelen

5.1.2 Plaats van uitvoering

Postadres: Gravenstraat 73
Stad: DESSEL
Postcode: 2480
Onderverdeling land (NUTS): Arr. Turnhout (BE213)
Land: België
Aanvullende informatie: BELGOPROCESS NV

5.1.3 Geraamde duur

Begindatum: 15/06/2025
Einddatum van de duur: 14/06/2035

5.1.5 Waarde

Geraamde waarde exclusief btw: 3 613 920 Euro

5.1.6 Algemene informatie

Voorbehouden deelname: Deelname is niet voorbehouden.
De namen en beroepskwalificaties van het voor de uitvoering van de opdracht ingezette personeel moeten worden vermeld: Niet vereist
Aanbestedingsproject dat niet uit EU-fondsen wordt gefinancierd
De aanbesteding valt onder de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA): ja

5.1.9 Selectiecriteria

Criterium:
Type: Technische en beroepsbekwaamheid
Beschrijving: Knowhow, efficiëntie, ervaring, betrouwbaarheid (Art. 68, §2, 1)Minimumeisen: 1) Bij zijn indiening van de aanvraag tot deelneming moet de kandidaat minimaal het hieronder beschreven bewijsstuk toevoegen, dat conformiteit aantoont op vlak van organisatie en op vlak van personeel voor diegenen die met dit dossier in aanraking komen, en dient hij de aanbestedende overheid toe te laten dit te auditeren. Volgende documenten leveren voldoende bewijs: • Instructie of procedure voor het werken met geclassificeerde/gecategoriseerde documenten, minimaal op het niveau beperkte verspreiding (NUC) (Zie bijlage C) 2) Een geldig ISO 27001 certificaat, of een verklaring of bewijzen inzake gelijkaardige maatregelen op het gebied van informatiebeveiliging. De kandidaat dient aan te tonen te beschikken over een deugdelijk systeem voor informatiebeveiliging of dat hij voldoende maatregelen treft op het gebied van informatiebeveiliging. Een ISO-certificaat (ISO 27001) kan hiervoor gebruikt worden. Als een inschrijver hierover niet beschikt, dient hij aan de hand van een handboek en/of procedures aan te tonen te beschikken over gelijkaardige werkwijzen op volgende domeinen:  aantonen dat er aan de strenge normeisen, wetten en regelgeving rondom informatiebeveiliging voldaan kan worden;  verkleinen van informatiebeveiligingsrisico’s en incidenten voorkomen;  garanderen dat alleen geautoriseerde gebruikers toegang hebben tot informatie en de daarmee verbinden middelen wanneer dit nodig is;  waarborgen van de accuraatheid en volledigheid van informatie en informatieverwerkingsmethoden.
Gebruik van dit criterium: Gebruikt
Criterium:
Type: Technische en beroepsbekwaamheid
Beschrijving: Namen, studie- en beroepskwalificaties van personen belast met de uitvoering (Art. 68, §2, 2° en §4, 6°)Minimumeisen: De kandidaat dient een erewoordverklaring te bezorgen die vermeldt over hoeveel consultants de kandidaat zelf, of via gecertifieerde partners, jaarlijks gemiddeld beschikt voor de implementatie, het onderhoud en de ondersteuning van het voorgestelde softwarepakket en dit gedurende de 3 laatste jaren. Onder gecertificeerde partners wordt verstaan dat deze door de softwareleverancier gemachtigd zijn om hiermee te mogen werken. Bij de indiening van de aanvraag tot deelneming dienen: - gemiddeld 3 of meer consultants per jaar beschikbaar te zijn. - de consultants elk meer dan 2 jaar praktijkervaring met het aangeboden platform te hebben (op basis van hun cv). - minimaal 2 van bovenvermelde consultants zowel de Nederlandse als Franse taal te kunnen spreken (op basis van hun cv). Werkt de kandidaat via gecertifieerde partners op het Belgisch grondgebied dan dient hij de lijst en bewijzen van certificering van de partners die actief zijn op het Belgisch grondgebied toe te voegen aan zijn aanvraag tot deelneming.
Gebruik van dit criterium: Gebruikt
Criterium:
Type: Technische en beroepsbekwaamheid
Beschrijving: Referenties en ervaring (Art. 68, §4, 1°)Minimumeisen: De kandidaat bezorgt bij het indienen van zijn aanvraag tot deelneming een lijst van de belangrijkste soortgelijke diensten, uitgevoerd in de voorbije drie jaar, van de diensten die het voorwerp van de opdracht uitmaken. Hij verstrekt hiertoe ten minste de volgende inlichtingen: - een korte beschrijving van de uitgevoerde leveringen en diensten (met opgave gebruikte software, implementatiemethode, infrastructuur beschrijving, te bereiken doelstelling en functioneel implementatiedomein); - de start- en einddatums van de opdracht/de overeenkomst; - de volledige gegevens (contactpersonen, adres, telefoonnummer, e-mailadres en faxnummer) van de (publiek- of privaatrechtelijke) instanties waarvoor zij bestemd waren. Er dient te worden aangetoond dat de kandidaat gedurende minimaal 2 jaar continu instond voor de levering, implementatie en het onderhoud van toegangsbeheersystemen voor een organisatie van een vergelijkbare grootte als de aanbestedende overheid (minimum 450 gebruikers). - Er dienen minimaal 2 referenties in een industriële context te worden gedocumenteerd. - Er dient exact 1 referentie in een kritische context(bvb. niveau beperkte verspreiding NUC of vergelijkbaar) te worden gedocumenteerd.
Gebruik van dit criterium: Gebruikt
Criterium:
Type: Economische en financiële draagkracht
Beschrijving: Jaarrekeningen De aanbestedende overheid zal de jaarrekeningen van de kandidaten in detail analyseren met behulp van Companyweb. De kandidaat voegt hiertoe de 3 recentste afgesloten of neergelegde jaarrekeningen toe aan zijn aanvraag tot deelneming. In toepassing van artikel 73§4 wet overheidsopdrachten dient de Belgische kandidaat de jaarrekening niet bij zijn aanvraag tot deelneming te voegen. De aanbestedende overheid zal deze informatie zelf opvragen. Minimumeisen: De kandidaat dient aan volgende criteria te beantwoorden: - De verhouding tussen de geraamde waarde van de opdracht, in het eerste jaar waarbij de implementatie moet gebeuren (€ 500.000,00), ten opzichte van de totale omzet van de kandidaat in de laatst goedgekeurde jaarrekening mag niet hoger zijn dan 50%. - Het rendement van het totaal vermogen dient in de laatste goedgekeurde jaarrekening positief te zijn. Indien negatief, dient dit rendement gemiddeld positief te zijn over de drie laatste goedgekeurde jaarrekeningen. Indien negatief, dient de kandidaat in de laatst goedgekeurde jaarrekening te beschikken over een eigen vermogen dat groter is dan de helft van het kapitaal van de onderneming; - De operationele cashflow dient hetzij in de laatste neergelegde jaarrekening van het recentste afgesloten boekjaar positief te zijn, hetzij over de drie laatste neergelegde jaarrekeningen van de recentste 3 boekjaren gemiddeld positief te zijn. Onder de operationele cashflow wordt de berekeningswijze verstaan zoals opgenomen in het handboek ‘Financiële analyse van de onderneming’ door Hubert Ooghe, Heidi VanderBauwhede en Charles Van Wymeersch). De exacte berekeningswijze kan u indien nodig opvragen bij de aanbestedende overheid.; - De verhouding tussen het eigen vermogen en het totaal vermogen dient hetzij in de laatste goedgekeurde jaarrekening positief te zijn, hetzij over de drie laatste goedgekeurde jaarrekeningen gemiddeld positief te zijn. Enkel kandidaten met voldoende financiële en economische draagkracht, die voldoen aan deze vier criteria, zullen weerhouden worden.
Gebruik van dit criterium: Gebruikt
Criterium:
Type: Geschiktheid om de beroepsactiviteit uit te oefenen
Beschrijving: NVT
Gebruik van dit criterium: Gebruikt
Criterium:
Type: Geschiktheid om de beroepsactiviteit uit te oefenen
Beschrijving: Het UEA, waarmee de ondernemer verklaart dat hij zich niet bevindt in een van de uitsluitingssituaties als bedoeld in de artikelen 67 tot 69 van de wet van 17 juni 2016. Artikel 70 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten is van toepassing. Voor de in artikel 67 van de wet bedoelde uitsluitingsgronden deelt de gegadigde of inschrijver op eigen initiatief mee of hij bij het begin van de procedure de in artikel 70, lid 1, bedoelde corrigerende maatregelen heeft genomen.
Gebruik van dit criterium: Gebruikt

5.1.10 Gunningscriteria

Criterium:
Type: Kosten
Naam:
Beschrijving: Meerdere gunningscriteria zullen van toepassing zijn.
Volgorde van belang: 1
Beschrijving van de methode die moet worden gebruikt als de weging niet aan de hand van criteria kan worden uitgedrukt:
Rechtvaardiging voor het niet vermelden van de weging van de gunningscriteria:

5.1.11 Aanbestedingsstukken

Adres van de aanbestedingsstukken: https://cloud.3p.eu/Downloads/1/690/TK/2023

5.1.12 Voorwaarden van de aanbesteding

Voorwaarden van de procedure:
Vermoedelijke datum van verzending van de uitnodigingen tot inschrijving: 30/09/2024
Voorwaarden voor indiening:
Elektronische indiening: Vereist
Adres voor indiening: https://www.publicprocurement.be
Talen waarin inschrijvingen of verzoeken tot deelname kunnen worden ingediend: Engels, Nederlands
Elektronische catalogus: Niet toegestaan
Varianten: Niet toegestaan
Inschrijvers mogen meer dan één inschrijving indienen: Niet toegestaan
Uiterste datum voor de ontvangst van verzoeken tot deelname: 22/08/2024 12:00 +02:00
Uiterste datum tot wanneer de inschrijving geldig moet blijven: 90 Dag
Voorwaarden van het contract:
De uitvoering van de opdracht moet plaatsvinden binnen het kader van programma’s voor maatwerkbedrijven: Neen
Elektronische facturering: Vereist
Er zal worden gebruikgemaakt van elektronische orderplaatsing: neen
Er zal worden gebruikgemaakt van elektronische betaling: neen

5.1.15 Technieken

Raamovereenkomst:
Geen raamovereenkomst
Rechtvaardiging voor de looptijd van de raamovereenkomst: <br> Het voorwerp van de opdracht vraagt van de aanbestedende overheid aanzienlijke inspanningen, met bijhorende omschakelkosten. De omschakelkosten betreffen zowel de doorlooptijd die nodig is om het platform volledig operationeel te krijgen, maar ook de financiële- en tijdsinvestering die dermate groot is, waardoor een doorlooptijd van 4 jaar niet kostenefficiënt zou zijn. Om de continuïteit van de installaties zo optimaal mogelijk te laten verlopen wordt er bijgevolg geopteerd voor een duurtijd van 120 maanden te rekenen vanaf de oplevering van de implementatie en testfase.<br> De software (licenties) voor toegangsbeheer zal (zullen) aangekocht worden of in een service model binnen deze overeenkomst afgesloten worden. Aangezien dit een software is voor het beheer van kritische installaties (en nucleaire veiligheid), werd beslist om de looptijd hiervan op 120 maanden te zetten. Op deze manier moet er niet telkens een volledige omschakeling gebeuren van een nieuw type software, die zal ingezet worden voor het beheren van de toegangen. De omschakelrisico’s en bijhorende kosten (implementatie, programmatie, opstartkosten, e.d.) liggen hoog, waardoor deze verlengde looptijd gerechtvaardigd is. Binnen Belgoprocess/ NIRAS werd daarnaast ook beslist dat dergelijke software aangekocht kan worden over een periode van 120 maanden (zie formulier 1523);<br> De keuze van de looptijd van 120 maanden heeft bijgevolg meerdere voordelen, waaronder het verlagen van de risico’s omwille van gecategoriseerde informatie en de bijkomende kosten om dit te beheren. <br> <br> De keuze van de looptijd van 120 maanden heeft bijgevolg meerdere voordelen, waaronder het verlagen van de risico’s omwille van gecategoriseerde informatie en de bijkomende kosten om dit te beheren.
Informatie over het dynamische aankoopsysteem:
Geen dynamisch aankoopsysteem
Elektronische veiling: neen

5.1.16 Nadere inlichtingen, bemiddeling en evaluatie

Organisatie voor beroepsprocedures: RECHTBANK EERSTE AANLEG
Organisatie die nadere inlichtingen over de aanbestedingsprocedure verstrekt: BELGOPROCESS NV
Organisatie die verzoeken tot deelname ontvangt: BELGOPROCESS NV
Aanbieder van aanbestedingsdiensten: 3P Aanbieder van diensten
TED eSender: FPS Policy and Support

8. Organisaties

8.1 ORG-0001

Officiële naam: BELGOPROCESS NV
Registratienummer: BP
Postadres: Gravenstraat 73
Stad: DESSEL
Postcode: 2480
Land: België
Contactpunt: Wouter Cools
Telefoon: +32 14334064
Rollen van deze organisatie:
Koper
Aankoopcentrale die overheidsopdrachten gunt of raamovereenkomsten sluit voor werken, leveringen of diensten die voor andere kopers bestemd zijn
Organisatie die nadere inlichtingen over de aanbestedingsprocedure verstrekt
Organisatie die verzoeken tot deelname ontvangt

8.1 ORG-0002

Officiële naam: 3P Aanbieder van diensten
Registratienummer: BE 0475.480.736
Stad: Antwerpen
Postcode: 2000
Land: België
E-mail: info@3p.eu
Telefoon: +32 3 294 30 51
Rollen van deze organisatie:
Aanbieder van aanbestedingsdiensten

8.1 ORG-0003

Officiële naam: FPS Policy and Support
Registratienummer: BE 0671.516.647
Stad: Brussel
Postcode: 1000
Land: België
Telefoon: +32 2 740 80 00
Rollen van deze organisatie:
TED eSender

8.1 ORG-0004

Officiële naam: RECHTBANK EERSTE AANLEG
Registratienummer: BE 0308.357.753
Postadres: KASTEELPLEIN 1
Stad: Turnhout
Postcode: 2300
Land: België
Telefoon: +32 14447100
Rollen van deze organisatie:
Organisatie voor beroepsprocedures

11. Informatie over een aankondiging

11.1 Informatie over een aankondiging

Identificatiecode/versie van de aankondiging: b2609ab5-88e4-4cfa-9574-480e1c84c8cc - 01
Type formulier: Mededinging
Type aankondiging: Aankondiging van een opdracht of concessie – standaardregeling
Verzenddatum van de aankondiging: 25/06/2024 00:00 +02:00
Aankondiging datum verzending (eSender): 25/06/2024 00:00 +02:00
Talen waarin deze aankondiging officieel beschikbaar is: Nederlands

11.2 Informatie over de bekendmaking

Annonces similaires du BDA :