Beschrijving: De Wilmarsdonk- en Oosterweelbrug zijn op het einde van hun levensduur en aan vervanging toe. Port of Antwerp-Bruges wil van deze gelegenheid gebruik maken om behalve het vervangen van deze bruggen ook de doorstroming en verkeersveiligheid op de hoofdassen van het Oosterweeleiland te verbeteren. Het is de bedoeling om de transitie naar een vlot en veilig weg- en spoorverkeer, alsook een onbelemmerde doorvaart voor de binnenvaart doelgericht in te zetten. Deze opdracht bestaat uit een volledige heraanleg van alle brug-, weg- en spoorinfrastructuur, incl. aanhorigheden van de Oosterweelsteenweg tussen Noordkasteelbruggen en Vosseschijnstraat en de Wilmarsdonksteenweg tussen Oosterweelsteenweg en N180. In het noorden van het projectgebied zullen thv Thorntonroad ook nog een definitief fietspad en tijdelijke omleidingsweg aangelegd worden tot Romeynsweel. De werken omvatten in grote lijnen (lijst niet-limitatief): • Het uitvoeren van de uitvoeringsstudie voor de nieuw te bouwen infrastructuur (voornamelijk studies tbv bouw zinker thv Wilmarsdonkbrug, bruggen (Wilmarsdonkbrug en Oosterweelbrug en hun landhoofden, EMU Wilmarsdonkbruggen, noodbedieningsgebouw en radartoren) – betreft vnl opmaak werkhuistekeningen, bepaling lassen, montagevolgorde,…; (de basisprincipes worden wel in het bestek vastgelegd); • Het aanvragen/maken van de nodige vergunningen/meldingen voor werfinrichting die niet vervat zit in de algehele omgevingsvergunningsaanvraag. In de omgevingsvergunningsaanvraag die PoAB aanvraagt worden opgenomen: bemaling + tijdelijke opslagplaats ten zuiden van het nieuwe sportveld (ASW) en ten noorden van de H. Fordlaan; • Het leveren en plaatsen van de nodige werfinrichting; • Het leveren en plaatsen van alle nodige werf- en omleidingssignalisatie cfr de geldende wetgeving gedurende de ganse duur van de werken en rekening houdend met de nodige fasering; • Het opmaken van een asbuilt-dossier/post interventiedossier incl. het aanleveren van de nodige CE-keuringen voor de beweegbare spoorbruggen; • De algemene coördinatie van al deze werken; • De algemene coördinatie van gelijktijdige werken door nutsmaatschappijen, Infrabel, andere derde partijen; • Het waken over de toegankelijkheid van het openbaar domein en van de concessies gedurende de ganse looptijd van de werken – toepassen minder hinder principe; • Het coördineren en faciliteren van de algehele communicatie naar de omgeving in samenwerking met PoAB; • Het algemene grondverzet der werken incl. toepassing regels Vlarebo en andere wetgeving; • Het voorzien van bemalingen inclusief de nodige waterzuiveringen i.k.v. bemalingswerken; • Het nemen van de nodige maatregelen t.b.v. het voorkomen van risico’s inzake nog eventueel aanwezige vliegtuigbommen uit WO II; • Het opbreken van bestaande infrastructuur: 2 bestaande beweegbare bruggen: Wilmarsdonkbrug en Oosterweelbrug. 2 bestaande bedieningsgebouwen, 1 radartoren, bestaande wegenis, riolering, wegaanhorigheden, ….; • De aanleg van een zinker in de Verbindingsgeul thv de bestaande Wilmarsdonkbrug, deels ter vervanging van de bestaande leidingenkoker onder Wilmarsdonkbrug. In deze zinker zullen Waterlink, PoAB en Infrabel nieuwe leidingen voorzien. Een deel van de kosten van de zinkerconstructie zijn ten laste van Waterlink. Andere te verplaatsen kabels en leidingen (die nu in de leidingenkoker zitten) zullen voorafgaandelijk aan deze werken worden verplaatst dmv een gestuurde boring) en zitten dus niet in de opdracht vervat; • Het plaatsen + tijdelijk en definitief overkoppelen (incl. drinkbaarheids- en waterdichtheidstesten) van een nieuwe waterleiding tussen H. Fordlaan en Wilmarsdonkbrug en tussen Wilmarsdonkbrug en Blauwe Weg. Deze werken zijn ten laste van Waterlink. De levering van de te gebruiken materialen (buizen, hydranten, afsluiters,… zal door Waterlink gebeuren; • Het vervangen van de bestaande Wilmarsdonkbrug door 2 beweegbare spoorbruggen (type ophaalbruggen) incl. uitbreiding/aanpassen landhoofden en plaatselijk ook uitbreiden van de kaaimuur (zuidkant); • Alle ElectroMechanische Uitrusting (EMU) tbv de bediening van deze 2 beweegbare spoorbruggen; • Het bouwen van een nieuw noodbedieningsgebouw voor de bediening van de Wilmarsdonkbruggen incl. alle technische uitrusting; • Het leveren en plaatsen van tijdelijke containers tbv bediening Wilmarsdonkbruggen in werffase; • Het bouwen van een nieuwe radartoren incl. alle technische uitrusting (excl. levering en plaatsing radarinstallatie; deze wordt door PoAB zelf voorzien); • Het vervangen van de bestaande beweegbare Oosterweelbrug door een vaste weegneembare wegbrug met een vrije doorvaart van 9,1m (incl. aanleg rijwegen, fietspaden en aanpassing landhoofden); • De aanleg van de nodige aanloophellingen naar de nieuwe vaste wegbrug volgens het tracé van de bestaande Oosterweelsteenweg (tussen Wilmarsdonksteenweg en Vosseschijnstraat). Deze bestaan deels uit viaduct (incl. paalfunderingen) en deels uit gewapende grond (incl. grindpalen). Aan de noordzijde worden taluds afwerkt als groene talud, aan de zuidzijde wordt een betonnen afwerking voorzien; • De aanleg van een nieuwe verbindingsweg tussen Oosterweelsteenweg en Ouland/Schenkeldijk; • Het bouwen van een treinonderdoorgang door de aanloophelling richting Oosterweelbrug; • De volledige heraanleg van de bestaande wegenis, incl. fietspaden en riolering binnen het projectgebied; Wilmarsdonksteenweg, Oosterweelsteenweg tot Noordkasteelbruggen en aansluitingen aan zijstraten; • Het aanpassen van lokale inritten en toegangen naar concessies alsook het tijdelijke opbreken en terugplaatsen van alle nodige afsluitingen; • Het aanleggen, inrichten en opbreken van tijdelijke omleidingswegen; • Het realiseren van de nodige onderhoudspaden om toegang te krijgen tot het viaduct Oosterweelbrug, dit tbv later onderhoud; • Het leveren en plaatsen van alle nodige definitieve wegsignalisatie; verkeersborden, verkeerslichten op centrale kruispun...