De Vlaamse Waterweg Nv
ARC-23-0004-Studieopdracht voor het vervangen van 3 Zennebruggen
Ter informatie: de tekst van deze opdracht werd oorspronkelijk geschreven in NL.
1. Koper
1.1 Koper
Officiële naam: De Vlaamse Waterweg nv
Rechtsvorm van de koper: Publiekrechtelijke instelling
Activiteit van de aanbestedende dienst: Algemene overheidsdiensten
2. Procedure
2.1 Procedure
Titel: ARC-23-0004-Studieopdracht voor het vervangen van 3 Zennebruggen
Beschrijving: De brug van de Radiatorenstraat/Duchéstraat vormt de enige toegang tot het fabrieksterrein van PB Leiner. De brug wordt voor het gemotoriseerd verkeer vervangen door een nieuwe ontsluitingsweg op de linkeroever van de Zenne tussen de bestaande poort van het fabrieksterrein en de Jan Frans Willemsstraat. Voor het fiets- en voetgangersverkeer dienen 2 pistes onderzocht: een fietspad naast de nieuwe ontsluitingsweg of een fiets- en voetgangersbrug op de plaats van de huidige brug. De aansluiting van de nieuwe ontsluitingsweg op de Jan Frans Willemsstraat moet aldus ontworpen worden dat een latere verhoogde Zennebrug in de Willemsstraat deze toegang niet hypothekeert. Dit vereist de predimensionering van een nieuwe brug in de Jan Frans Willemsstraat. Dit kan een grondkerende constructie vereisen op de linkeroever van de Zenne in de nabijheid van de later te verhogen brug van de Jan Frans Willemsstraat. Deze grondkerende constructie is omvangrijker indien eveneens het fietspad hierlangs loopt. De aansluiting van de nieuwe weg op de toegang van PB Leiner wordt zodanig ontworpen dat de impact op de toegang zo klein mogelijk is. Het betreft de poort, de slagboom, de toegangscontrole en dergelijke. Tevens is de ontsluitingsweg dusdanig te ontwerpen dat die in een latere fase kan doorgetrokken worden, verder opwaarts op de linkeroever, teneinde meer zuidoostelijk gelegen percelen ook via deze weg te ontsluiten. De brug in de Havendoklaan is te vervangen door een nieuwe brug met één rijvak voor gemotoriseerd verkeer en brede fiets- en voetpaden. Deze functies komen op een nieuw brugdek, dat een lagere constructiehoogte heeft. De bestaande landhoofden en middenpijler kunnen behouden blijven, mits aanpassing, en het nieuwe brugdek dragen. De brug van Eppegem is in zijn totaliteit te vervangen door een nieuwe structuur. De onderzijde van het brugdek moet fel verhogen, terwijl de bovenzijde niet of nauwelijks kan verhogen omwille van de nabijheid van inritten van aangelanden. Het voorontwerp voorziet in een oplossing met een superstructuur teneinde dit te kunnen oplossen. Het gaat, niettegenstaande de beperkte overspanning, om een boogbrug, waarbij de bogen tussen de rijbaan en de fiets- en voetpaden staan. Zo blijven ook de dimensies van de dwarsbalken en de uitkragende consoles van de fiets- en voetpaden onder controle. De F1 gaat in een tunnel onder de Brusselsesteenweg door. De F1 dient tevens te verknopen met de fietspaden langsheen de Brusselsesteenweg. De brug van Eppegem wordt volledig uitgewerkt in BIM. De opdracht omvat het opbouwen van een BIM-model van de objecten vervat in de opdracht. Dit BIM-model moet de nodige ondersteuning bieden voor het uitvoeren van een kwaliteitsvolle studie, tijdens de overlegmomenten met de (gezamenlijke) aanbesteder(s) en/of andere projectpartners en voor het verifiëren van de studie door de (gezamenlijke) aanbesteder(s). Het model zal nadien ook gebruikt worden als input voor de uitvoeringsfase van de werken en het latere beheer en onderhoud en de exploitatie van de infrastructuur. Het BIM-aspect van de opdracht wordt verder gedetailleerd in het technisch gedeelte. Voor de 3 bruggen afzonderlijk dient het voorontwerp stapsgewijs en in overleg met de stakeholders verder uitgewerkt te worden tot een aanvraagdossier voor omgevingsvergunning en tot een bijzonder bestek dat kan gepubliceerd worden in het kader van een overheidsopdracht voor een aanneming voor werken. De diensten omvatten: - Ruimtelijk ontwerp - Architecturaal ontwerp - Technisch ontwerp - Onderzoek mobiliteit – verkeersstromen - Geotechnisch onderzoek - Sloopopvolgingsplan - Stabiliteitsstudie - Opmaak dossier omgevingsvergunningsaanvraag - Uitvoeringsontwerp - BIM
Identificatiecode van de procedure: 05ba5fd5-6ab9-475f-b37e-3fb4b2eb3ea6
Interne identificatiecode: ARC-23-0004
De procedure wordt versneld: neen
2.1.1 Doel
Aard van het contract: Diensten
Belangrijkste classificatie (cpv): 71322300 Brugontwerpdiensten
Aanvullende classificatie (cpv): 72242000 Maken van ontwerp modellen
Aanvullende classificatie (cpv): 71322000 Technische ontwerpen voor constructie van civieltechnische werken
2.1.4 Algemene informatie
5. Perceel
5.1 Technische ID van het kavel: LOT-0001
Beschrijving: De brug van de Radiatorenstraat/Duchéstraat vormt de enige toegang tot het fabrieksterrein van PB Leiner. De brug wordt voor het gemotoriseerd verkeer vervangen door een nieuwe ontsluitingsweg op de linkeroever van de Zenne tussen de bestaande poort van het fabrieksterrein en de Jan Frans Willemsstraat. Voor het fiets- en voetgangersverkeer dienen 2 pistes onderzocht: een fietspad naast de nieuwe ontsluitingsweg of een fiets- en voetgangersbrug op de plaats van de huidige brug. De aansluiting van de nieuwe ontsluitingsweg op de Jan Frans Willemsstraat moet aldus ontworpen worden dat een latere verhoogde Zennebrug in de Willemsstraat deze toegang niet hypothekeert. Dit vereist de predimensionering van een nieuwe brug in de Jan Frans Willemsstraat. Dit kan een grondkerende constructie vereisen op de linkeroever van de Zenne in de nabijheid van de later te verhogen brug van de Jan Frans Willemsstraat. Deze grondkerende constructie is omvangrijker indien eveneens het fietspad hierlangs loopt. De aansluiting van de nieuwe weg op de toegang van PB Leiner wordt zodanig ontworpen dat de impact op de toegang zo klein mogelijk is. Het betreft de poort, de slagboom, de toegangscontrole en dergelijke. Tevens is de ontsluitingsweg dusdanig te ontwerpen dat die in een latere fase kan doorgetrokken worden, verder opwaarts op de linkeroever, teneinde meer zuidoostelijk gelegen percelen ook via deze weg te ontsluiten. De brug in de Havendoklaan is te vervangen door een nieuwe brug met één rijvak voor gemotoriseerd verkeer en brede fiets- en voetpaden. Deze functies komen op een nieuw brugdek, dat een lagere constructiehoogte heeft. De bestaande landhoofden en middenpijler kunnen behouden blijven, mits aanpassing, en het nieuwe brugdek dragen. De brug van Eppegem is in zijn totaliteit te vervangen door een nieuwe structuur. De onderzijde van het brugdek moet fel verhogen, terwijl de bovenzijde niet of nauwelijks kan verhogen omwille van de nabijheid van inritten van aangelanden. Het voorontwerp voorziet in een oplossing met een superstructuur teneinde dit te kunnen oplossen. Het gaat, niettegenstaande de beperkte overspanning, om een boogbrug, waarbij de bogen tussen de rijbaan en de fiets- en voetpaden staan. Zo blijven ook de dimensies van de dwarsbalken en de uitkragende consoles van de fiets- en voetpaden onder controle. De F1 gaat in een tunnel onder de Brusselsesteenweg door. De F1 dient tevens te verknopen met de fietspaden langsheen de Brusselsesteenweg. De brug van Eppegem wordt volledig uitgewerkt in BIM. De opdracht omvat het opbouwen van een BIM-model van de objecten vervat in de opdracht. Dit BIM-model moet de nodige ondersteuning bieden voor het uitvoeren van een kwaliteitsvolle studie, tijdens de overlegmomenten met de (gezamenlijke) aanbesteder(s) en/of andere projectpartners en voor het verifiëren van de studie door de (gezamenlijke) aanbesteder(s). Het model zal nadien ook gebruikt worden als input voor de uitvoeringsfase van de werken en het latere beheer en onderhoud en de exploitatie van de infrastructuur. Het BIM-aspect van de opdracht wordt verder gedetailleerd in het technisch gedeelte. Voor de 3 bruggen afzonderlijk dient het voorontwerp stapsgewijs en in overleg met de stakeholders verder uitgewerkt te worden tot een aanvraagdossier voor omgevingsvergunning en tot een bijzonder bestek dat kan gepubliceerd worden in het kader van een overheidsopdracht voor een aanneming voor werken. De diensten omvatten: - Ruimtelijk ontwerp - Architecturaal ontwerp - Technisch ontwerp - Onderzoek mobiliteit – verkeersstromen - Geotechnisch onderzoek - Sloopopvolgingsplan - Stabiliteitsstudie - Opmaak dossier omgevingsvergunningsaanvraag - Uitvoeringsontwerp - BIM
Interne identificatiecode: 1
5.1.1 Doel
Aard van het contract: Diensten
Belangrijkste classificatie (cpv): 71322300 Brugontwerpdiensten
Aanvullende classificatie (cpv): 72242000 Maken van ontwerp modellen
Aanvullende classificatie (cpv): 71322000 Technische ontwerpen voor constructie van civieltechnische werken
5.1.2 Plaats van uitvoering
Onderverdeling land (NUTS): Arr. Mechelen (BE212)
5.1.10 Gunningscriteria
Criterium: Beschrijving: Criterium 1: het offertebedrag: (60 punten)
Criterium: Beschrijving: Criterium 2: Duurzaamheid (25 punten)
Criterium: Beschrijving: Criterium 3: Architectuur (15 punten)
5.1.15 Technieken
Informatie over het dynamische aankoopsysteem: Geen dynamisch aankoopsysteem
5.1.16 Nadere inlichtingen, bemiddeling en evaluatie
Organisatie voor beroepsprocedures: Raad Van State
TED eSender: FOD Beleid en Ondersteuning
6. Resultaten
6.1 ID resultaat perceel: LOT-0001
Er is ten minste één winnaar gekozen.
6.1.2 Informatie over winnaars
Winnaar: Officiële naam: SWECO BELGIUM BV
Identificatiecode van de inschrijving: SWECO BELGIUM BV-LOT-0001
Identificatiecode van het perceel of de groep percelen: LOT-0001
Waarde van het resultaat: 587 480,12 EUR
Waarde onderaanneming is bekend: neen
Percentage onderaanneming is bekend: neen
Informatie over het contract: Identificatiecode van het contract: ARC-23-0004 - SWECO BELGIUM BV
Datum van sluiting van het contract: 2024-03-20+01:00
De opdracht wordt gegund in het kader van een raamovereenkomst: neen
6.1.4 Statistische informatie
Bereik van de inschrijvingen: Waarde van de laagste ontvankelijke inschrijving: 587 480,12 EUR
Waarde van de hoogste ontvankelijke inschrijving: 587 480,12 EUR
8. Organisaties
8.1 ORG-0001
Officiële naam: De Vlaamse Waterweg nv
Registratienummer: 0216173309_5672
Postadres: Havenstraat 44
Onderverdeling land (NUTS): Arr. Hasselt (BE224)
Rollen van deze organisatie: 8.1 ORG-0002
Officiële naam: FOD Beleid en Ondersteuning
Postadres: Simon Bolivarlaan 30, bus 1
Onderverdeling land (NUTS): Arr. de Bruxelles-Capitale/Arr. Brussel-Hoofdstad (BE100)
Telefoon: +32 2 740 80 00
Rollen van deze organisatie: 8.1 ORG-0003
Officiële naam: Raad Van State
Registratienummer: 0931814266
Stad: Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel
Rollen van deze organisatie: Organisatie voor beroepsprocedures
8.1 ORG-0005
Officiële naam: SWECO BELGIUM BV
Registratienummer: 0405647664_975727b6-41a9-4127-b60d-3d795c9894bb
Postadres: Rue d'Arenberg 13-1
Onderverdeling land (NUTS): Arr. de Bruxelles-Capitale/Arr. Brussel-Hoofdstad (BE100)
Telefoon: +32 2 383 06 40
Rollen van deze organisatie: Winnaar van deze percelen: LOT-0001
11. Informatie over een aankondiging
11.1 Informatie over een aankondiging
Identificatiecode/versie van de aankondiging: fd6ad952-7771-4b02-a7e0-8f48df52e80c - 01
Type formulier: Resultaat
Type aankondiging: Aankondiging van een gegunde opdracht of concessie – standaardregeling
Verzenddatum van de aankondiging: 2024-03-22+01:00 00:00:00+01:00
Aankondiging datum verzending (eSender): 2024-03-22+01:00 00:00:00+01:00
Talen waarin deze aankondiging officieel beschikbaar is: Nederlands
11.2 Informatie over de bekendmaking