Deze mededeling heeft betrekking op de publicatie van een: AANKONDIGING VAN EEN GEGUNDE OPDRACHT - NUTSSECTOREN
Uittreksel uit de officiële tekst.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
I.1. Naam en adressen
Officiële benaming : Havenbedrijf Antwerpen NV van publiek recht
Postadres : Zaha Hadidplein 1, BE- 2030 Antwerpen
Tel: +32 32297103
E-mail: procurement.PP@portofantwerpbruges.com
Internetadres(sen): http://portofantwerpbruges.com
Adres van het kopersprofiel: https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=458623
AFDELING II. VOORWERP
II.1. Omvang van de aanbesteding
II.1.1. Benaming
De bouw van nieuwe kaaimuren t.b.v. het verdiepen van Europaterminal Referentienummer: Havenbedrijf Antwerpen-PPP0B3-10476/0102/B10850-F06_0
II.1.2. Voornaamste CPV-code : 45220000
II.1.3. Type opdracht : werken
II.1.4. Korte beschrijving
zie II.2.4
II.1.6. Inlichtingen over percelen
Verdeling in percelen: NEE
II.2. Beschrijving
II.2.3. Plaats van uitvoering
NUTS-code(s): BE211
Voornaamste plaats van uitvoering: Antwerpen
II.2.4. Beschrijving
De opdracht heeft als voorwerp “De bouw van nieuwe kaaimuren en het verdiepen van Europaterminal”. Ligging Europaterminal: De Europaterminal is gelegen langs de Schelde in het noorden van de Haven van Antwerpen. Aan de noordzijde grenst de terminal aan de toegangsgeul naar de Berendrechtsluis. Aan de zuidzijde grenst het natuurgebied Galgenschoor aan de terminal. De Nederlandse grens bevindt zich op ca. 2 kilometer van Europaterminal. Door zijn ligging langs de Schelde is Europaterminal onder invloed van het getij op de rivier. Het getijverschil bedraagt gemiddeld ca. 5 meter. De vaargeul is ter hoogte van de bestaande Europaterminal relatief smal. Dit is een gevolg van o.a. de aanwezigheid van de strekdam in de Schelde en de hoogspanningsmast van de 380KV-lijn Zandvliet-Doel. Dit heeft als gevolg dat het scheepvaartverkeer op korte afstand passeert langs de Europaterminal. De huidige kaaimuur heeft een aanmeerlengte van ca. 1200 meter. Historiek van de site: De huidige Europaterminal werd gebouwd in de periode 1987-1990. De kaaimuur werd gebouwd door middel van caissons die ter plaatse werden vervaardigd. Deze caissons van gewapend beton hebben een diameter van ca. 30 meter. Het theoretisch bodempeil voor de caissons bedraagt ca. -14m30 TAW. De caissons zetten aan op een theoretisch peil van ca. -21m TAW (in de zanden van Kruisschans). Na de bouw van de Europaterminal zijn er in de loop der jaren tal van aanpassingswerken uitgevoerd, waaronder o.a.: -Aanbrengen van steenkegels en betonproppen -Aanbrengen van een draintunnel voor het permanent verlagen van het grondwaterpeil -Uitvoeren van compaction grouting in de caissons Deze aanpassingswerken waren noodzakelijk om de stabiliteit van de kaaimuur en het achterliggende terminalterrein te garanderen. Operaties: De Europaterminal werd door het Havenbedrijf Antwerpen in concessie gegeven aan de terminaloperator PSA Antwerp. De terminal heeft momenteel een theoretische capaciteit van ca. 1,7 miljoen TEU. De terminaloppervlakte bedraagt ca. 72 ha. Om de zeeschepen te kunnen behandelen beschikt de concessionaris momenteel over 9 containerkranen. Voorwerp van deze werken: Het Havenbedrijf Antwerpen wenst het bodempeil aan de Europaterminal te verdiepen in functie van de diepliggende zeevaart, waarbij de diepgang aan de terminal minimaal in lijn moet zijn met de maximale diepgang bij opvaart. Daartoe dient het bodempeil aangepast te worden voor containerschepen met een diepgang tot ca. 16 meter. Om toekomstige ontwikkelingen mogelijk te maken wordt hierop nog ca. 2 meter reserve bovenop voorzien. Het verdiepen van het bodempeil dient te gebeuren door de bouw van nieuwe kaaimuren en de volledige afbraak van de huidige kaaimuren (caissons). De nieuwe kaaimuur zal tevens een andere oriëntatie hebben dan de huidige kaaimuur. Uit nautisch onderzoek is immers gebleken dat bij de huidige oriëntatie de impact op de nabijgelegen vaargeul te groot is. Daarom zal de nieuwe kaaimuur meer de oriëntatie van de vaargeul volgen ter hoogte van Europaterminal. Om deze doelstellingen te bereiken dient de inschrijver voor deze werken onder andere volgende werken uit te voeren: - Volledige afbraakwerken van de huidige caissons en alle kaaimuurtoerusting - Afbraak van de bestaande permanente bemaling - Bouwen van de nieuwe kaaimuurconstructies en bijhorende verankeringen (type Deense kaaimuurconstructie met MV-ankers), inclusief de nodige kaaimuurtoerusting (meerpalen, fenders, haalkommen, rioolschouwen, …) - Bouwen van een landzijdige kraanbalk - Bouwen en terug afbreken van een tijdelijke keerconstructie op de Schelde om de (afbraak) werken fysisch, veilig en robuust te scheiden van de nabijgelegen vaargeul - Uitvoeren van .(zie opdrachtdocumenten).
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1.8 Inlichtingen over de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA)
De opdracht valt onder de GPA: JA
IV.2 ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN:
IV.2.1 Eerdere bekendmaking betreffende deze procedure
Nummer van de aankondiging in het PB S 2020/S 175-423613
AFDELING V. GUNNING VAN OPDRACHT
Lot 1: De bouw van nieuwe kaaimuren t.b.v. het verdiepen van EuropaterminalV.2. Gunning van een opdracht/concessieovereenkomst
V.2.1. Datum van de sluiting van de overeenkomst/het besluit tot gunning van de concessieovereenkomst
2022-08-24
V.2.2. Inlichtingen over inschrijvingen
De opdracht is gegund aan een groep ondernemers: NEE
V.2.4. Inlichtingen over de waarde van de opdracht/het perceel/de concessieovereenkomst (excl. BTW)
AFDELING VI. AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. Nadere inlichtingen
Zie selectieleidraad
VI.4 Beroepsprocedures
VI.4.1 Beroepsinstantie
Raad Van State Griffie van de afdeling bestuursrechtspraak
Wetenschapstraat 33, BE- 1040 Brussel
Tel: +32 22349611
VI.4.4 Dienst waar inlichtingen over de beroepsprocedures kunnen worden verkregen
Raad Van State Griffie van de afdeling bestuursrechtspraak
Wetenschapstraat 33, BE- 1040 Brussel
Tel: +32 22349611
VI.5 Datum van verzending van deze aankondiging
2022-09-20