Deze mededeling heeft betrekking op de publicatie van een: AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
I.1. Naam en adressen
Officiële benaming: Stad Mechelen
Postadres: Grote Markt 21,BE-2800 Mechelen
Contactpersoon: De heer Tom Hofman
Tel: +32 15297532
E-mail: tom.hofman@sociaalhuismechelen.be
Internetadres(sen): www.mechelen.be
AFDELING II. VOORWERP
II.1. Omvang van de aanbesteding
II.1.1. Benaming
exterieurrestauratie Hof van Busleyden en restauratie Schipken Referentienummer: 2021-OO-PM-889
II.1.2. Voornaamste CPV-code: 45000000
II.1.3. Type opdracht: werken
II.1.4. Korte beschrijving
De aanneming omvat 2 percelen:
BESTEK 2021-OO-PM-889 – PERCEEL 01 omvat de exterieurrestauratie Hof van Busleyden.
BESTEK 2021-OO-PM-889 – PERCEEL 02 omvat de aanstelling van een aannemer voor de restauratie van Schipken
II.1.6. Inlichtingen over percelen
Verdeling in percelen: JA
II.2. Beschrijving
Lot 1II.2.1. Benaming
Restauratie Hof van Busleyden II.2.3. Plaats van uitvoering
NUTS-code(s): BE212
Voornaamste plaats van uitvoering: diverse locaties
II.2.4. Beschrijving
zie II.2.1
II.2.7. Looptijd
420 dag(en)
Verlenging mogelijk: NEE
Lot 2II.2.1. Benaming
Restauratie Schipken II.2.3. Plaats van uitvoering
NUTS-code(s): BE212
Voornaamste plaats van uitvoering: diverse locaties
II.2.4. Beschrijving
zie II.2.1
II.2.7. Looptijd
200 dag(en)
Verlenging mogelijk: NEE
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIELE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
III.1. Voorwaarden voor deelneming
III.1.1 Geschiktheid om de beroepsactiviteit uit te oefenen, waaronder de vereisten in verband met de inschrijving in het beroeps- of handelsregister
Lijst en beknopte beschrijving van de voorwaarden:
Door in te schrijven op deze opdracht verklaart de inschrijver zich niet in een toestand van uitsluiting te bevinden, zoals bedoeld in artikels 67 tot en met 69 van de wet van 17 juni 2016 betreffende overheidsopdrachten.
III.1.2 Economische en financiële draagkracht
Lijst en beknopte beschrijving van de selectiecriteria:
1. 1. het deelnemersattest (gevoegd in bijlage) voor het verplicht plaatsbezoekJuridische situatie van de inschrijver (uitsluitingsgronden)- Door in te schrijven op deze opdracht verklaart de inschrijver zich niet in een toestand van uitsluiting te bevinden, zoals bedoeld in artikels 67 tot en met 69 van de wet van 17 juni 2016 betreffende overheidsopdrachten.- Overeenkomstig de Belgische overheidsopdrachtenreglementering heeft de aanbestedende overheid, in elke fase van de gunningsprocedure, de mogelijkheid om de kandidaat/inschrijver uit te sluiten die, bij wijze van een in kracht van gewijsde gegane strafrechtelijke uitspraak veroordeeld werd voor een misdrijf dat zijn professionele integriteit aantast.- De niet-naleving van strafrechtelijk sanctioneerbare milieu- en sociale wetgeving kan worden geacht een misdrijf te zijn dat de professionele integriteit aantast. Van zodra deze wordt vastgelegd in een in kracht van gewijsde gegaan vonnis of arrest kan deze worden aangewend als uitsluitingsgrond, ongeacht de stand van de procedure.- Onder sociale wetgeving wordt onder meer verstaan:- het decreet van 10 juli 2008 houdende een kader voor het Vlaamse gelijkekansen- en gelijkebehandelingsbeleid; de wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, de wet van 10 mei 2007 tot wijziging van de wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde, door racisme of xenofobie ingegeven daden en de wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van discriminatie tussen vrouwen en mannen;- de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk, meer bepaald hoofdstuk Vbis. Bijzondere bepalingen betreffende geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk.Economische en financiële draagkracht van de inschrijver (selectiecriteria)Teneinde na te gaan of de inschrijver zich niet in één van de uitsluitingsgevallen bevindt, is de inschrijver verplicht alle in het bestek gevraagde bescheiden en alle andere inlichtingen bij zijn offerte te voegen: 1. voor niet Belgische inschrijvers: een getuigschrift uitgereikt door de bevoegde overheid van het betrokken land, waaruit blijkt dat de inschrijver in orde is met zijn bijdragen aan de sociale zekerheid. Het bewijs moet betrekking hebben op het voorlaatste kalenderkwartaal.2. het bewijs van een geldige verzekering tegen arbeidsongevallen en beroepsrisico's. De opdrachtgever zal in geen geval aansprakelijk zijn voor schade aan personen of goederen die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van de activiteiten met betrekking tot de uitvoering van de overeenkomst. De opdrachtgever moet gevrijwaard worden tegen elke vordering tot schadevergoeding door derden.3. een verklaring op eer indienen voor onderstaande punten 1-6.De inschrijver kan uitgesloten worden van de verdere procedure, indien hij zich in één of meerdere van de volgende situaties bevindt:1. in staat van faillissement of van vereffening verkeren, werkzaamheden hebben gestaakt of een gerechtelijk akkoord hebben bekomen, of in een overeenstemmende toestand verkeren als gevolg van een gelijkaardige procedure die bestaat in de nationale wetgevingen en reglementeringen;2. aangifte hebben gedaan van faillissement, voor wie een procedure van vereffening of van gerechtelijk akkoord aanhangig is of het voorwerp zijn van een gelijkaardige procedure bestaande in de nationale wetgevingen en reglementeringen; 3. bij een vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan, veroordeeld zijn voor een misdrijf dat de beroepsmoraal aantast;4. bij hun beroepsuitoefening een ernstige fout hebben begaan, vastgesteld op elke grond die de aanbestedende overheden aannemelijk kunnen maken;5. niet in orde zijn met de betaling van belastingen in overeenstemming met de Belgische wetgeving of die van het land waar de kandidaat gevestigd is;6.(zie opdrachtdocumenten)
Eventuele minimumeisen:
1. 1. het deelnemersattest (gevoegd in bijlage) voor het verplicht plaatsbezoek
Juridische situatie van de inschrijver (uitsluitingsgronden)
- Door in te schrijven op deze opdracht verklaart de inschrijver zich niet in een toestand van uitsluiting te bevinden, zoals bedoeld in artikels 67 tot en met 69 van de wet van 17 juni 2016 betreffende overheidsopdrachten.
- Overeenkomstig de Belgische overheidsopdrachtenreglementering heeft de aanbestedende overheid, in elke fase van de gunningsprocedure, de mogelijkheid om de kandidaat/inschrijver uit te sluiten die, bij wijze van een in kracht van gewijsde gegane strafrechtelijke uitspraak veroordeeld werd voor een misdrijf dat zijn professionele integriteit aantast.
- De niet-naleving van strafrechtelijk sanctioneerbare milieu- en sociale wetgeving kan worden geacht een misdrijf te zijn dat de professionele integriteit aantast. Van zodra deze wordt vastgelegd in een in kracht van gewijsde gegaan vonnis of arrest kan deze worden aangewend als uitsluitingsgrond, ongeacht de stand van de procedure.
- Onder sociale wetgeving wordt onder meer verstaan:
- het decreet van 10 juli 2008 houdende een kader voor het Vlaamse gelijkekansen- en gelijkebehandelingsbeleid; de wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, de wet van 10 mei 2007 tot wijziging van de wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde, door racisme of xenofobie ingegeven daden en de wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van discriminatie tussen vrouwen en mannen;
- de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk, meer bepaald hoofdstuk Vbis. Bijzondere bepalingen betreffende geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk.
Economische en financiële draagkracht van de inschrijver (selectiecriteria)
Teneinde na te gaan of de inschrijver zich niet in één van de uitsluitingsgevallen bevindt, is de inschrijver verplicht alle in het bestek gevraagde bescheiden en alle andere inlichtingen bij zijn offerte te voegen:
1. voor niet Belgische inschrijvers: een getuigschrift uitgereikt door de bevoegde overheid van het betrokken land, waaruit blijkt dat de inschrijver in orde is met zijn bijdragen aan de sociale zekerheid. Het bewijs moet betrekking hebben op het voorlaatste kalenderkwartaal.
2. het bewijs van een geldige verzekering tegen arbeidsongevallen en beroepsrisico's. De opdrachtgever zal in geen geval aansprakelijk zijn voor schade aan personen of goederen die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van de activiteiten met betrekking tot de uitvoering van de overeenkomst. De opdrachtgever moet gevrijwaard worden tegen elke vordering tot schadevergoeding door derden.
3. een verklaring op eer indienen voor onderstaande punten 1-6.
De inschrijver kan uitgesloten worden van de verdere procedure, indien hij zich in één of meerdere van de volgende situaties bevindt:
1. in staat van faillissement of van vereffening verkeren, werkzaamheden hebben gestaakt of een gerechtelijk akkoord hebben bekomen, of in een overeenstemmende toestand verkeren als gevolg van een gelijkaardige procedure die bestaat in de nationale wetgevingen en reglementeringen;
2. aangifte hebben gedaan van faillissement, voor wie een procedure van vereffening of van gerechtelijk akkoord aanhangig is of het voorwerp zijn van een gelijkaardige procedure bestaande in de nationale wetgevingen en reglementeringen;
3. bij een vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan, veroordeeld zijn voor een misdrijf dat de beroepsmoraal aantast;
4. bij hun beroepsuitoefening een ernstige fout hebben begaan, vastgesteld op elke grond die de aanbestedende overheden aannemelijk kunnen maken;
5. niet in orde zijn met de betaling van belastingen in overeenstemming met de Belgische wetgeving of die van het land waar de kandidaat gevestigd is;
6.(zie opdrachtdocumenten)
III.1.3 Technische en beroepsbekwaamheid
Lijst en beknopte beschrijving van de selectiecriteria:
1. Stuk 1: Kwalificatie ingezette menselijke middelen (diploma’s, studiecertificaten en relevante beroepservaring)De restauratieve werken, de technieken en de stabiliteitswerken zoals beschreven in dit bestek dienen te worden uitgevoerd door specialisten ter zake. Hier geldt de voorwaarde dat de inschrijvers en eventuele onderaannemers (die de werken effectief zullen uitvoeren) in het bezit dienen te zijn van de vereiste diploma’s en werfervaring; in het bijzonder, van de verantwoordelijke(n) voor de leiding van de restauratiewerkzaamheden, de technieken en de stabiliteitswerken + de opgave van het aantal jaar relevante beroepservaring en/of getuigschriften.De 3 werfverantwoordelijke (restauratiewerkzaamheden, technieken en stabiliteitswerken) dienen minimum 5 jaar beroepservaring te hebben. Het overige personeel dient minimum 3 jaar beroepservaring te hebben. Indien de relevante studiekwalificaties niet kunnen worden aangeleverd, wordt een gelijkwaardigheid aangetoond aan de hand van relevante beroepservaring in de sector monumentenzorg;- waarbij minimum 8 jaar voor de werfverantwoordelijke - waarbij minimum 8 jaar voor de verantwoordelijke stabiliteitStuk 2: Kwalificatie technische en beroepsbekwaamheid (selectiecriteria)De inschrijver voegt toe aan zijn offerte: een verklaring op eer van minder dan 6 maanden oud, met daarin volgende lijsten:1. Een referentielijst van gelijkaardige restauratiewerkzaamheden (totaalrestauraties en/ of herbestemmingen, dak- en gevelwerken, …) als onderhavige aanneming, uitgevoerd tijdens de laatste tien jaar - Er wordt een referentielijst gevraagd van meer dan 3 jaar gezien restauratieprojecten zeer specifiek zijn en gezien de uitvoering ervan afhankelijk is van de toekenning erfgoedpremies. De termijn wordt om die reden uitgebreid om de mededingen te verruimen. - Minimumbedrag van de werken: EUR100.000 euro (excl. btw)De referentie dient op zijn minst te vermelden: - titel en plaats / korte beschrijving van het referentieproject;- jaar van uitvoering;2. Minimum 3 gelijksoortige opdrachten door de inschrijver uitgevoerd gedurende de laatste 10 jaar: restauraties van gelijkaardige omvang en complexiteit, voor een minimum uitvoeringsbedrag van EUR175.000 euro (excl. btw) (max. 3 bladzijden per referentie). Deze lijst dient op zijn minst te vermelden: Waarvan minimum 1 voor interieur- en exterieurrestauratie van een historisch pand en minimum 1 voor totaalrestauratie met technieken inbegrepen.1. beschrijving van het referentieproject;2. bedrag van de werken;3. opgave van welke delen met eigen personeel werden uitgevoerd en voor welke delen beroep werd gedaan op onderaannemers; 4. ondertekend attest van tevredenheid ;5. beperkte fotoreportage: voor, tijdens en na de restauratie;Stuk 3: Ploegsamenstelling De inschrijver voegt toe bij zijn offerte:1. Een gedetailleerde beschrijving van de ploegsamenstelling met verduidelijking van wie welk onderdeel van het restauratieproject en de herinrichting van Het Schipken voor zich zal nemen (met de studiekwalificaties van dit personeel).- opgave werfverantwoordelijke restauratieteam- opgave werfverantwoordelijke stabiliteit2. Een verklaring waaruit blijkt dat minstens 50% van de restauratiewerkzaamheden, op basis van de kostprijs, zullen worden uitgevoerd met eigen personeel;3. Het gedeelte van de studieopdracht dat de ontwerper voornemens is in onderaanneming te geven met vermelding van de onderaannemer(s): max. 3 per specialiteit, met de garantie dat met één ervan gewerkt wordt. De inschrijver voegt bij zijn offerte tevens een ondertekende verbintenis met deze onderaannemer.Stuk 4: bewijs van erkenning D24 (restauratie van monumenten), klasse 4 of hoger. Vereiste erkenning van aannemers (categorie en klasse - de klasse w.(zie opdrachtdocumenten)
Eventuele minimumeisen:
1. Stuk 1: Kwalificatie ingezette menselijke middelen (diploma’s, studiecertificaten en relevante beroepservaring)
De restauratieve werken, de technieken en de stabiliteitswerken zoals beschreven in dit bestek dienen te worden uitgevoerd door specialisten ter zake. Hier geldt de voorwaarde dat de inschrijvers en eventuele onderaannemers (die de werken effectief zullen uitvoeren) in het bezit dienen te zijn van de vereiste diploma’s en werfervaring; in het bijzonder, van de verantwoordelijke(n) voor de leiding van de restauratiewerkzaamheden, de technieken en de stabiliteitswerken + de opgave van het aantal jaar relevante beroepservaring en/of getuigschriften.
De 3 werfverantwoordelijke (restauratiewerkzaamheden, technieken en stabiliteitswerken) dienen minimum 5 jaar beroepservaring te hebben. Het overige personeel dient minimum 3 jaar beroepservaring te hebben.
Indien de relevante studiekwalificaties niet kunnen worden aangeleverd, wordt een gelijkwaardigheid aangetoond aan de hand van relevante beroepservaring in de sector monumentenzorg;
- waarbij minimum 8 jaar voor de werfverantwoordelijke
- waarbij minimum 8 jaar voor de verantwoordelijke stabiliteit
Stuk 2: Kwalificatie technische en beroepsbekwaamheid (selectiecriteria)
De inschrijver voegt toe aan zijn offerte: een verklaring op eer van minder dan 6 maanden oud, met daarin volgende lijsten:
1. Een referentielijst van gelijkaardige restauratiewerkzaamheden (totaalrestauraties en/ of herbestemmingen, dak- en gevelwerken, …) als onderhavige aanneming, uitgevoerd tijdens de laatste tien jaar
- Er wordt een referentielijst gevraagd van meer dan 3 jaar gezien restauratieprojecten zeer specifiek zijn en gezien de uitvoering ervan afhankelijk is van de toekenning erfgoedpremies. De termijn wordt om die reden uitgebreid om de mededingen te verruimen.
- Minimumbedrag van de werken: EUR100.000 euro (excl. btw)
De referentie dient op zijn minst te vermelden:
- titel en plaats / korte beschrijving van het referentieproject;
- jaar van uitvoering;
2. Minimum 3 gelijksoortige opdrachten door de inschrijver uitgevoerd gedurende de laatste 10 jaar: restauraties van gelijkaardige omvang en complexiteit, voor een minimum uitvoeringsbedrag van EUR175.000 euro (excl. btw) (max. 3 bladzijden per referentie). Deze lijst dient op zijn minst te vermelden:
Waarvan minimum 1 voor interieur- en exterieurrestauratie van een historisch pand en minimum 1 voor totaalrestauratie met technieken inbegrepen.
1. beschrijving van het referentieproject;
2. bedrag van de werken;
3. opgave van welke delen met eigen personeel werden uitgevoerd en voor welke delen beroep werd gedaan op onderaannemers;
4. ondertekend attest van tevredenheid ;
5. beperkte fotoreportage: voor, tijdens en na de restauratie;
Stuk 3: Ploegsamenstelling
De inschrijver voegt toe bij zijn offerte:
1. Een gedetailleerde beschrijving van de ploegsamenstelling met verduidelijking van wie welk onderdeel van het restauratieproject en de herinrichting van Het Schipken voor zich zal nemen (met de studiekwalificaties van dit personeel).
- opgave werfverantwoordelijke restauratieteam
- opgave werfverantwoordelijke stabiliteit
2. Een verklaring waaruit blijkt dat minstens 50% van de restauratiewerkzaamheden, op basis van de kostprijs, zullen worden uitgevoerd met eigen personeel;
3. Het gedeelte van de studieopdracht dat de ontwerper voornemens is in onderaanneming te geven met vermelding van de onderaannemer(s): max. 3 per specialiteit, met de garantie dat met één ervan gewerkt wordt. De inschrijver voegt bij zijn offerte tevens een ondertekende verbintenis met deze onderaannemer.
Stuk 4: bewijs van erkenning
D24 (restauratie van monumenten), klasse 4 of hoger. Vereiste erkenning van aannemers (categorie en klasse - de klasse w.(zie opdrachtdocumenten)
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1.1 Proceduretype
Openbare procedure
IV.1.8 Inlichtingen over de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA)
De opdracht valt onder de GPA: NEE
IV.2 ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN:
IV.2.2 Termijn voor de ontvangst van blijken van belangstelling 2021-12-13 11:00
IV.2.4 Talen die mogen worden gebruikt bij het indienen van inschrijvingen of aanvragen tot deelneming: NL
IV.2.6 Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen
De inschrijving moet geldig blijven tot (dd/mm/jjjj): 2022-06-11
IV.2.7 Begin van de gunningsprocedures
Datum: 2021-12-13
Plaatselijke tijd: 11:00
Adres: etendering
AFDELING VI. AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. Nadere inlichtingen
De offertes kunnen alleen elektronisch ingediend worden via de e-Tendering internetsite https://eten.publicprocurement.be/.
VI.4 Beroepsprocedures
VI.4.1 Beroepsinstantie
Raad van State
Wetenschapsstraat 37, BE-1000 Brussel
VI.5 Datum van verzending van deze aankondiging
2021-10-27