Deze mededeling heeft betrekking op de publicatie van een: VOORAANKONDIGING
Uittreksel uit de officiële tekst.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
I.1. Naam en adressen
Officiële benaming: PIO- Departement Economie, Wetenschap en Innovatie
Postadres: Ellipsgebouw - Koning Albert II-laan 35 bus 10,BE-1030 Brussel
Contactpersoon: Christophe Veys
E-mail: christophe.veys@vlaanderen.be
Internetadres(sen): https://innovatieveoverheidsopdrachten.be/evenementen/marktconsultatie-positiebepaling-van-schepen-binnenvaartsluizen https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=409313
AFDELING II. VOORWERP
II.1. Omvang van de aanbesteding
II.1.1. Benaming
Uitnodiging voor een open marktconsultatie op 15 juni 2021 'Positiebepaling van schepen in binnenvaartsluizen' Referentienummer: Dep. Economie, Wetenschap en Innovatie-PIO_4570_Positiebepaling schepen-F01_0
II.1.2. Voornaamste CPV-code: 50200000
II.1.3. Type opdracht: diensten
II.1.4. Korte beschrijving
Voor dit project nodigen wij samen met het Waterbouwkundig Laboratorium (WL) bedrijven, consultants en onderzoeksgroepen uit om deel te nemen aan een marktconsultatie. We richten ons naar organisaties met kennis en ervaring omtrent laserscanning, 6DOF metingen, 3D mapping (met een hoge nauwkeurigheid) en softwareontwikkeling m.b.t intelligente beeldverwerkingen.
II.1.6. Inlichtingen over percelen
Verdeling in percelen: NEE
II.2. Beschrijving
II.2.3. Plaats van uitvoering
NUTS-code(s): BE2
II.2.4. Beschrijving
Het Waterbouwkundig Laboratorium (WL) ziet de noodzaak om een contactloze en mobiele meettechnologie te ontwikkelen die efficiënt en veilig, vanop de kade, de verplaatsingen en hellingen van een schip in een sluiskolk tijdens het nivelleren kan opmeten. Deze nieuwe meettechnologie moet toelaten om de veiligheid en efficiëntie van de Vlaamse sluizen te optimaliseren en de doorstroming van de scheepvaart te verbeteren. Wereldwijd wordt er actief onderzoek gedaan naar de krachten op schepen tijdens het nivelleren. Een methode om contactloos de bewegingen van een schip tijdens nivelleren op te meten bestaat vooralsnog niet. In het bijzonder de helling van het schip ten opzichte van het horizontaal vlak is een maat voor de kracht die dit schip ondervindt tijdens nivelleren. Voor dit ontwikkelingstraject zal er mogelijk fusie van verschillende technologieën (bv: 3D meettechnieken zoals lidar met camera) nodig zijn om de beweging van het schip in de aanwezige vrijheidsgraden op te meten. Ontwikkeling van software voor het uitvoeren van de metingen en/of verwerking van de meetgegevens behoort mogelijk ook tot het ontwikkelingstraject.
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1.8 Inlichtingen over de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA)
De opdracht valt onder de GPA: NEE
AFDELING VI. AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.5 Datum van verzending van deze aankondiging
2021-05-04