De Lijn - Techniek

Contactless EMV and ABT solution for De Lijn.



Deze mededeling heeft betrekking op de publicatie van een:   AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT - NUTSSECTOREN  
Uittreksel uit de officiële tekst.

AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST

I.1. Naam en adressen

Officiële benaming :  De Lijn - Techniek
Postadres :  Motstraat 20 , BE - 2800   Mechelen
Contactpersoon:   Rudi Willems
Tel:   +31 470404490
E-mail:   rudi.willems.ext@delijn.be
Internetadres(sen):   www.delijn.be   https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=285732


AFDELING II. VOORWERP

II.1. Omvang van de aanbesteding

II.1.1. Benaming
Contactloze EMV en ABT oplossing voor De Lijn.  
Referentienummer:   TECH-M_C_Klant _ Verkoop-2017-mibng-236-F05_0
II.1.2. Voornaamste CPV-code :  48000000KA03, KA04, IA23
II.1.3. Type opdracht :  diensten
II.1.4. Korte beschrijving
De Lijn wenst een contacloze EMV ("cEMV") en Account Based Ticketing ("ABT") oplossing te implementeren. Het bestek bevat zowel de aankoop van een Software as a Service ("Saas") oplossing en de gerelateerde onderhoudsvoorzieningen voor alle Account Based Ticketing back office functies als de aankoop en installatie van de cEMV voertuigterminals en cEMV controletoestellen. Het raamcontract heeft een looptijd van 10 jaar. Het bestek wordt opgedeeld in 2 percelen (cfr II.2.4).
II.1.6. Inlichtingen over percelen
Verdeling in percelen:   JA

II.2. Beschrijving

Lot   1

II.2.1. Benaming
Alle back office diensten inclusief acquiring diensten en alle toestellen inclusief terminals en controle toestellen  
II.2.3. Plaats van uitvoering
NUTS-code(s):   BE2
II.2.4. Beschrijving
Perceel 1 heeft een brede scope, die geleverd dient te worden door één enkele leverancier of door een consortium. Het perceel omvat back office diensten, acquiring diensten, voertuigterminals en controletoestellen.   De back office diensten bestaan uit Software as a Service cloud-diensten. Telkens wanneer een reiziger met zijn betaalkaart tapt op een terminal, wordt die taptransactie verwerkt in die back office dienst en vertaald in een betaalbedrag, bijvoorbeeld 2 euro bij een opstap, 0 euro bij een overstap. Een ABT back office kan taps gemaakt met betaalkaarten verwerken, maar ook taps gemaakt met Openbare Vervoermaatschappij ("OV") kaarten (Calypso standaard in België). Wanneer beide groepen van reizigers de cEMV / ABT oplossing gebruiken, zullen enkele honderd miljoen taps per jaar geregistreerd worden (bron: jaarverslag van De Lijn van 2016).   Omwille van de plaatsing van alle ticketing intelligentie in een centrale back office laten ABT oplossingen toe om gemakkelijk met verschillende regiotarieven, piek/dal tarieven etc. te werken.   Perceel 1 bevat het back office dienstenpakket met de volgende recurrente diensten:   * De core ABT back office service die taps omzet in betaalbedragen, gebruik makende van de cEMV transit rules of andere betaalmethodes (bv SEPA Direct Debit);   * Acquiringdiensten, die in het geval van taps met betaalkaarten een betaaltransactie initiëren (vanaf de bank van de reiziger) en het dagelijks totaalbedrag storten op de rekening van De Lijn;   * Controlediensten die toelaten aan een lijncontroleur om na te gaan of een reiziger zijn kaart getapt heeft op een terminal;   * Toestel management diensten die de "gezondheid" van elke terminal en elk controletoestel monitoren en bij defecten een incident escaleren naar de technische diensten van De Lijn;   * Key management diensten die de toestellen en diensten adequaat beveiligen met veiligheidssleutels.   Perceel 1 bevat bovendien de eenmalige aankoop van:   * 5.000 tot 10.000 terminals (vermoedelijke hoeveelheid) die taps kunnen registreren van cEMV betaalkaarten en OV kaarten;   * 350 controletoestellen (vermoedelijke hoeveelheid);   * Back office setup diensten;   * Documentatie van API's.   De ABT back office dienst dient te integreren met de volgende De Lijn back end systemen:   * Een CRM/CDI en Product Sales systeem die account informatie bijhoudt (aangekochte reisproductcontracten per account);   * Een tarievenmatrix die de tarieven per reisproduct bijhoudt;   * Een ERP systeem met alle De Lijn boekhoudfuncties;   * Een BSS systeem dat gevoed moet worden met tap transactie informatie voor strategische business rapportering;   * Een IM/SSO systeem dat naadloze toegang geeft aan de eindgebruiker tot de ABT back office klantendienstfuncties;   * Een OV kaartbeheer systeem waarin de geldigheid van OV kaarten gebruikt op het systeem teruggevonden kan worden;   * Een PKI systeem met zijn RA en CA om de veiligheid van het systeem en de toestellen te waarborgen.  
II.2.7. Looptijd
120   maand(en)
Verlenging mogelijk:   NEE

Lot   2

II.2.1. Benaming
Alle terminal installaties  
II.2.3. Plaats van uitvoering
NUTS-code(s):   BE2
II.2.4. Beschrijving
Vermits de installatie van cEMV terminals op de De Lijn voertuigen weinig afhankelijk is van het terminal type, wordt er geopteerd om de installatie diensten via een apart perceel aan te besteden. De Lijn heeft 3.500 voertuigen die voorzien dienen te worden van nieuwe voertuigterminals.   Perceel 2 bevat de eenmalige aankoop van:   * 5.000 tot 10.000 terminal installaties (vermoedelijke hoeveelheid).  
II.2.7. Looptijd
120   maand(en)
Verlenging mogelijk:   NEE


AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIELE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN

III.1. Voorwaarden voor deelneming

III.1.1 Geschiktheid om de beroepsactiviteit uit te oefenen, waaronder de vereisten in verband met de inschrijving in het beroeps- of handelsregister
Lijst en beknopte beschrijving van de voorwaarden:  
Selectiecriteria zoals beschreven in de selectieleidraad - wordt gepubliceerd.

III.1.2 Economische en financiële draagkracht
Lijst en beknopte beschrijving van de selectiecriteria:
Selectiecriteria zoals beschreven in de selectieleidraad - wordt gepubliceerd.

III.1.3 Technische en beroepsbekwaamheid
Lijst en beknopte beschrijving van de selectiecriteria:
Selectiecriteria zoals beschreven in de selectieleidraad - wordt gepubliceerd.

Eventuele minimumeisen:
Klasse: N/A, Categorie: N/A



AFDELING IV. PROCEDURE

IV.1.8 Inlichtingen over de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA)
De opdracht valt onder de GPA:   JA

IV.2 ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN:
IV.2.2 Termijn voor de ontvangst van blijken van belangstelling   2050-09-19   10:00
IV.2.4 Talen die mogen worden gebruikt bij het indienen van inschrijvingen of aanvragen tot deelneming :   EN, NL


AFDELING VI. AANVULLENDE INLICHTINGEN


VI.3. Nadere inlichtingen
Dit is een vooraankonding met als belangrijkste doel dat geïnteresseerde partijen kunnen starten met zoeken naar partners voor een consortium indien nodig. De vooraankondiging verplicht De Lijn niet om een bestek te publiceren en/of een bestekprocedure te starten.Het inschrijvingsformulier en de inventaris dienen in het Nederlands ingediend te worden. De rest van de offerte dient in het Nederlands of Engels ingediend te worden. Perceel 1 en perceel 2 zullen elk hun eigen set van gunningcriteria hebben. Voor beide percelen is prijs niet het enige gunningcriterium. Andere gunningcriteria met het oog op de kwaliteit van de oplossing en de ervaring van de leverancier worden toegevoegd om De Lijn te helpen een leverancier te selecteren die gekwalificeerd is en ervaring heeft om de opdracht zo snel mogelijk op te leveren (eerste piloot bij voorkeur binnen 1 jaar na het gunnen van het bestek).Het raamcontract heeft een looptijd van 10 jaar. Indicatieve data: * Start contract (gunning): 01/08/2018; * Einde contract: 31/07/2028. Na de gunning wordt een periode voor ontwikkeling en configuratie voorzien, eventueel opgedeeld in verschillende fases met toenemende functionaliteit: * Fase 1 met volledige cEMV functionaliteit is voorzien om live te gaan in 2019; * Fase 2 met volledige ABT functionaliteit is voorzien om live te gaan in 2020.

VI.4 Beroepsprocedures

VI.4.1 Beroepsinstantie
n.v.t.
n.v.t. ,  BE   n.v.t.

VI.5 Datum van verzending van deze aankondiging
2017-09-19

Annonces similaires du BDA :