Deze mededeling heeft betrekking op de publicatie van een: VOORAANKONDIGING
Uittreksel uit de officiële tekst.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
I.1. Naam en adressen
Officiële benaming : Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel
Postadres : Rijnkaai 37 ,BE -2000 Antwerpen
Contactpersoon: Roeland Koster
Tel: +32 32030030
Fax: +32 32030031
E-mail: aanbesteding@bamnv.be
Internetadres(sen): http://www.bamnv.be https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=279362
AFDELING II. VOORWERP
II.1. Omvang van de aanbesteding
II.1.1. Benaming
Infrastructuurwerken spoorlijn 25 - 12 - 27a II.1.2. Voornaamste CPV-code : 45221112
II.1.3. Type opdracht : werken
II.1.4. Korte beschrijving
Het projectgebied situeert zich in Antwerpen-Noord op beide oevers van het Albertkanaal: aan de Straatsburgdok Noordkaai en de Bredastraat.
De Oosterweelverbinding kruist hier zowel op de noordelijke als op de zuidelijke oever van het Albertkanaal drie spoorlijnen: lijnen 25, 12, 27a.
Op deze kruisingen worden de zes spoortroggen voorzien. Om de hinder voor het treinverkeer te beperken worden vier van deze spoortroggen in de werfzone naast de sporen voorgebouwd en tijdens twee buitendienststellingen ingeschoven. Hiervoor werd een planning opgesteld met de realisatietermijn van de spoortroggen en de daartoe benodigde buitendienststellingen.
Voor de realisatie werd gekozen voor betonnen trogbruggen.
II.1.6. Inlichtingen over percelen
Verdeling in percelen: NEE
II.2. Beschrijving
II.2.3. Plaats van uitvoering
NUTS-code(s): BE211
II.2.4. Beschrijving
Het projectgebied situeert zich in Antwerpen-Noord op beide oevers van het Albertkanaal: aan de Straatsburgdok Noordkaai en de Bredastraat. De Oosterweelverbinding kruist hier zowel op de noordelijke als op de zuidelijke oever van het Albertkanaal drie spoorlijnen: lijnen 25, 12, 27a. Op deze plaatsen worden de zes spoortroggen voorzien.
Om de hinder voor het treinverkeer te minimaliseren worden vier van deze spoortroggen in de werfzone naast de sporen voorgebouwd en tijdens twee buitendienststellingen ingeschoven. Hiervoor werd een planning opgesteld met de realisatietermijn van de spoortroggen en de daartoe benodigde buitendienststellingen.
De middelste spoorlijn die afbuigt richting haven, bevat geen regulier treinverkeer en kan bijgevolg voor een langere tijd buiten dienst gesteld worden. Deze twee respectievelijke spoortroggen zullen ter plaatse worden gebouwd.
In eerste instantie werd een overzicht gegenereerd van de verlofdagen die aansluiten op een weekend in 2018 en 2019, die een lange buitendienststelling (d.m.v. een verlengd weekend) bewerkstelligen. Dergelijke lange weekends zijn nodig voor het daadwerkelijk inschuiven van de spoortroggen en is leidend in de planning.
Voor de realisatie werd gekozen voor betonnen trogbruggen. Met het inschuiven van spoortroggen wordt de overlast voor het treinverkeer gedurende de realisatie beperkt tot twee weekends voor het inschuiven van de spoortroggen.
De spoortroggen voor lijn 25 en 27a worden naast het spoor voorgebouwd op de zogenoemde voorbouwlocaties. Omdat de spoortroggen hyperstatisch zijn en derhalve gevoelig zijn voor zettingen, is er gekozen om de spoortroggen direct op de schuifbaan te bouwen en niet op een zandbed. De schuifbaan vormt tevens de basis voor de bekisting van de trogbruggen. De paaljukken van de voorbouwlocatie kunnen vanwege hun afstand tot aan het naastgelegen spoor in de reguliere werktijden worden gerealiseerd.
Voor het inschuiven van de spoortroggen dienen de schuifbanen van de voorbouwlocatie uiteindelijk verlengd te worden tot in het spoor van de bewuste lijn. Hiertoe worden aan weerszijden van het spoor, ter ondersteuning, een tweetal paaljukken aangebracht. De funderingspalen van de jukken worden buiten het spoorbed geplaatst. Echter vanwege de korte plaatsing op het spoor dient het naastgelegen spoor wel buiten gebruik te worden genomen. Het plaatsen van de funderingspalen nabij het spoor dienen dan ook in een buitendienststelling te geschieden. De paaljukken ondersteunen de spoortrog op het moment dat deze ingeschoven is.
Voor de opsluiting van de spoorbaan tijdens de eerste ontgravingsslag tot maaiveld dienen, ter plaatse van de kopse zijden van de toekomstige spoortrog, damwanden worden aangebracht. Deze damwanden worden haaks op de spooras aangebracht. Het dek wordt uiteindelijk tussen de damwanden ingeschoven en middels klossen horizontaal gefixeerd om in de bouwfase de horizontale krachten af te dragen. De damwanden dienen als verloren te worden beschouwd.
Bij een korte ligging van de sporen op elkaar dient ook een langsopsluiting te worden aangebracht. Vanwege de beperkte kerende hoogte, de constructiehoogte van het toekomstige dek, is voor de langsopsluiting een onverankerde damwand voorzien.
Wanneer de spoortrog is gestort, afgespannen en uitgehard kan het in een lang weekend worden ingeschoven.
In tegenstelling tot lijn 27a en lijn 25 wordt het tussengelegen spoor, lijn 12, voor langere periode volledig uit dienst genomen. Voor lijn 12 is het daarom mogelijk om het dek direct op de eindpositie te bouwen. Vanuit het oogpunt van zettingen wordt gekozen om het dek van lijn 12 ook op paaljukken te bouwen.
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIELE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
III.1. Voorwaarden voor deelneming
III.1.3 Technische en beroepsbekwaamheid
Eventuele minimumeisen:
Klasse: 8, Categorie: E, H
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1.8 Inlichtingen over de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA)
De opdracht valt onder de GPA: NEE
AFDELING VI. AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.4 Beroepsprocedures
VI.4.1 Beroepsinstantie
Raad van State - Afdeling Bestuursrechtspraak
Wetenschapsstraat 37 , BE - 1040 Brussel
E-mail: info@raadvst-consetat.be
Internetadres(sen): http://ww.raadvst-consetat.be
VI.4.3 Beroepsprocedure
Precieze aanduiding van de termijn(en) voor beroepsprocedures
http://ww.raadvst-consetat.be
VI.4.4 Dienst waar inlichtingen over de beroepsprocedures kunnen worden verkregen
Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel
Rijnkaai 37 , BE - 2000 Antwerpen
E-mail: aanbesteding@bamnv.be
Internetadres(sen): www.bamnv.be
VI.5 Datum van verzending van deze aankondiging
2017-07-07