De Vlaamse Waterweg Nv

Bestek nr. AAO-D-STG-17-48 - Raamovereenkomst inzake het leveren van technische en administratieve bijstand voor het opmaken van ontwerp- of aanbestedingsprojecten


AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
De Vlaamse Waterweg nv
Havenstraat 44, BE-3500 Hasselt
Contact: Stevaert Bart Miel
Tel: +32 11298518 Fax: +32 11221277 E-mail: bart.stevaert@vlaamsewaterweg.be
Internet adres(sen): www.vlaamsewaterweg.be
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
Bestek nr. AAO-D-STG-17-48 - Raamovereenkomst inzake het leveren van technische en administratieve bijstand voor het opmaken van ontwerp- of aanbestedingsprojecten
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlening van de diensten:
Type opdracht: Diensten.
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
Onderhavige dienstenopdracht heeft tot doel het leveren van technische en administratieve bijstand voor het opmaken van gedeeltelijke en/of volledige ontwerp- of aanbestedingsdossiers van verschillende infrastructuurprojecten van De Vlaamse Waterweg nv. Deze projecten kunnen van diverse aard zijn:
1. bouwkundig (wegenis, riolering, nieuwe gebouwen en renovatie van bestaande gebouwen, groenaanleg, .)
2. Speciale technieken (elektrische installaties, HVAC, sanitaire installaties, liften, .)
De te gunnen dienstenopdracht omvat daarom twee percelen, volgens specialiteit:
Perceel 1: Bouwkunde
Perceel 2 : Speciale Technieken
Sommige projecten kunnen van gemengde aard zijn: een nieuw gebouw en/of de renovatie van een bestaand gebouw inclusief de technische installaties. Daarbij wordt het bouwkundig deel en het deel speciale technieken geïntegreerd in een totaal ontwerp van de dienstverlener van perceel 1, 'bouwkunde'. Dan wordt het deel Speciale Technieken gecoördineerd door de dienstverlener van perceel 1, 'bouwkunde'. Deze dienstverlener neemt dus de technische coördinatietaken volledig over van de leidend ambtenaar. Deze bijkomende verantwoordelijkheid wordt vergoed door het project in een gepaste klasse onder te brengen.
Voor de prijszetting wordt gebruik gemaakt van de KVIV-barema's, waarop de inschrijver een aanpassingscoëfficiënt kan opgeven.
Bij elk project zal afzonderlijk en vooraf bepaald worden welke prestaties precies verwacht worden van de dienstverlener. Het kan hierbij over o.m. de volgende prestaties gaan (niet limitatieve lijst):
Perceel 1
 het uitvoeren van opmetingen;
 het opmaken van het voorontwerp- en ontwerpdossier (incl. de nodige stabiliteitsstudie en rekening houdend met de op dat moment geldende energieprestatie-regelgeving) van gebouwen, in overleg met de door het bestuur aangestelde veiligheidscoördinator-ontwerp;
 het opstellen van een raming;
 het opstellen van het volledige dossier met bijhorende tekeningen voor het aanvragen van de stedenbouwkundige vergunning;
 het opstellen van het volledige aanbestedingsdossier met de tekeningen, rekening houdend met de energieprestatie-regelgeving die geldig was op het moment van de stedenbouwkundige vergunning, en conform de geplogenheden bij het bestuur (administratieve voorwaarden in overeenstemming met de wetgeving op de overheidsopdrachten, technische voorwaarden overeenkomstig met standaardbestekken en omzendbrieven uitgegeven door de Vlaamse Overheid, tekeningen afgeleverd in dwg-formaat, teksten in MS-office formaat);
 het verlenen van gemotiveerde adviezen aan de aanbestedende overheid aangaande de ontwerpen, energieprestaties voor gebouwen, rekennota's en technische fiches, die door een aannemer van een 'Design and Build' contract worden ingediend, met respect van de voorschriften van het betrokken bestek;
 het maken van een geïntegreerd ontwerp, van een gebouw inclusief technische uitrustingen met de dienstverlener van perceel 2 als detail ontwerper van de speciale technieken. Uitwisselen van gegevens met deze dienstverlener, evenals de controle op de maatvoering en de gebruiks- en onderhoudsvriendelijkheid van het deel speciale technieken;
 het opmaken van het energieprestatie-certificaat;
Perceel 2
 Opmaak programma van eisen van technische installaties (bvb. bij verwarming, koeling, sanitair, elektrische installaties, liften, e.d.);
 Opmaak voorontwerp en raming;
 Opmaak detail-ontwerp en raming;
 Opmaak bestek: het opstellen van het volledige aanbestedingsdossier met de tekeningen, conform de geplogenheden bij het bestuur (administratieve voorwaarden in overeenstemming met de wetgeving op de overheidsopdrachten, technische voorwaarden overeenkomstig met standaardbestekken en omzendbrieven uitgegeven door de Vlaamse Overheid, tekeningen afgeleverd in dwg-formaat, teksten in MS-office formaat);
 het verlenen van gemotiveerde adviezen aan de aanbestedende overheid aangaande de ontwerpen, rekennota's en technische fiches, die door een aannemer van een 'Design and Build' contract worden ingediend, (in het bijzonder wat betreft efficiëntie, bedrijfszekerheid en onderhoudsvriendelijkheid), met respect van de voorschriften van het betrokken bestek.
 Het ontwerpen van de speciale technieken van een gebouw in coördinatie met de ontwerper van het totaal ontwerp van het gebouw, de dienstverlener van perceel 1. De uitwisseling van technische gegevens met deze dienstverlener.
De dienstverleners voor perceel 1 en 2 dienen niet in te staan voor de volgende prestaties, welke, in voorkomend geval, door andere dienstverleners buiten deze dienstenopdracht zullen uitgevoerd worden:
 milieu-hygiënische grondonderzoeken;
 MER-rapportage;
 geohydrologisch onderzoek;
 veiligheidscoördinatie-ontwerp en -verwezenlijking.
II.1.8. Verdeling in percelen: Ja.
Er dienen offertes te worden ingediend voor: een of meer percelen.
INLICHTINGEN OVER PERCELEN:
Perceel 1: Perceel 1: Bouwkunde
Korte beschrijving:
 het uitvoeren van opmetingen;
 het opmaken van het voorontwerp- en ontwerpdossier (incl. de nodige stabiliteitsstudie en rekening houdend met de op dat moment geldende energieprestatie-regelgeving) van gebouwen, in overleg met de door het bestuur aangestelde veiligheidscoördinator-ontwerp;
 het opstellen van een raming;
 het opstellen van het volledige dossier met bijhorende tekeningen voor het aanvragen van de stedenbouwkundige vergunning;
 het opstellen van het volledige aanbestedingsdossier met de tekeningen, rekening houdend met de energieprestatie-regelgeving die geldig was op het moment van de stedenbouwkundige vergunning, en conform de geplogenheden bij het bestuur (administratieve voorwaarden in overeenstemming met de wetgeving op de overheidsopdrachten, technische voorwaarden overeenkomstig met standaardbestekken en omzendbrieven uitgegeven door de Vlaamse Overheid, tekeningen afgeleverd in dwg-formaat, teksten in MS-office formaat);
 het verlenen van gemotiveerde adviezen aan de aanbestedende overheid aangaande de ontwerpen, energieprestaties voor gebouwen, rekennota's en technische fiches, die door een aannemer van een 'Design and Build' contract worden ingediend, met respect van de voorschriften van het betrokken bestek;
 het maken van een geïntegreerd ontwerp, van een gebouw inclusief technische uitrustingen met de dienstverlener van perceel 2 als detail ontwerper van de speciale technieken. Uitwisselen van gegevens met deze dienstverlener, evenals de controle op de maatvoering en de gebruiks- en onderhoudsvriendelijkheid van het deel speciale technieken;
 het opmaken van het energieprestatie-certificaat;
Perceel 2: Perceel 2 : Speciale Technieken
Korte beschrijving:
 Opmaak programma van eisen van technische installaties (bvb. bij verwarming, koeling, sanitair, elektrische installaties, liften, e.d.);
 Opmaak voorontwerp en raming;
 Opmaak detail-ontwerp en raming;
 Opmaak bestek: het opstellen van het volledige aanbestedingsdossier met de tekeningen, conform de geplogenheden bij het bestuur (administratieve voorwaarden in overeenstemming met de wetgeving op de overheidsopdrachten, technische voorwaarden overeenkomstig met standaardbestekken en omzendbrieven uitgegeven door de Vlaamse Overheid, tekeningen afgeleverd in dwg-formaat, teksten in MS-office formaat);
 het verlenen van gemotiveerde adviezen aan de aanbestedende overheid aangaande de ontwerpen, rekennota's en technische fiches, die door een aannemer van een 'Design and Build' contract worden ingediend, (in het bijzonder wat betreft efficiëntie, bedrijfszekerheid en onderhoudsvriendelijkheid), met respect van de voorschriften van het betrokken bestek.
 Het ontwerpen van de speciale technieken van een gebouw in coördinatie met de ontwerper van het totaal ontwerp van het gebouw, de dienstverlener van perceel 1. De uitwisseling van technische gegevens met deze dienstverlener.
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
Art. 61 Uitsluitingsgronden
§2 De niet-naleving van strafrechtelijk sanctioneerbare milieu- en sociale wetgeving kan worden geacht een misdrijf te zijn dat de professionele integriteit aantast. Van zodra deze wordt vastgelegd in een in kracht van gewijsde gegaan vonnis of arrest kan deze worden aangewend als uitsluitingsgrond, ongeacht de stand van de procedure. Onder sociale wetgeving wordt onder meer verstaan:
- het decreet van 10 juli 2008 houdende een kader voor het Vlaamse gelijke kansen- en gelijke behandelingsbeleid;
- de wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie;
- de wet van 10 mei 2007 tot wijziging van de wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde, door racisme of xenofobie ingegeven daden;
- de wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van discriminatie tussen vrouwen en mannen;
- de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk, meer bepaald hoofdstuk Vbis. Bijzondere bepalingen betreffende geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk.
§4 Door in te schrijven op deze opdracht, verklaart de inschrijver zich niet in een toestand van uitsluiting te bevinden, zoals bedoeld in art. 61.
Volgende documenten moeten aan de offerte toegevoegd worden:
- voor alle inschrijvers: een uittreksel uit het strafregister of een evenwaardig document uitgereikt door een gerechtelijke instantie of overheidsinstantie van het land van oorsprong of herkomst en waaruit blijkt dat de betrokkene niet veroordeeld is geweest voor een misdrijf bedoeld in artikel 61, §1 en §2 KB Plaatsing;
- voor de Belgische inschrijver die personeel tewerkstelt dat onderworpen is aan de sociale zekerheidswetgeving van een andere lidstaat van de Europese Unie: een attest dat uitgereikt werd door de bevoegde overheid waarin bevestigd wordt dat hij, volgens de rekening die ten laatste de uiterste dag bepaald voor de ontvangst van de offerte opgemaakt is, op die datum voldaan heeft aan de voorschriften inzake betaling van de bijdragen voor sociale zekerheid overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar hij gevestigd is;
- en bijkomend voor de buitenlandse inschrijvers :
- Een origineel attest uitgereikt door de bevoegde overheidsinstantie van het land waar hij gevestigd is en waaruit blijkt dat hij heeft voldaan aan de voorschriften inzake bijdragen voor de sociale zekerheid overeenkomst artikel 62, §2 KB Plaatsing;
- Een getuigschrift van niet-faillissement uitgereikt door de bevoegde overheidsinstantie van het betrokken land;
- Een attest uitgereikt door de bevoegde overheidsinstantie waaruit blijkt dat de betrokkene in orde is met de betaling van zijn belastingen (directe belastingen en btw).
De attesten zijn niet ouder dan drie maanden te rekenen vanaf de datum van de opening van de offertes.
Art. 64 Toegangsverbod
Door in te schrijven op deze opdracht verklaart de inschrijver zich niet in een toestand van belangenvermenging zoals bedoeld in dit artikel te bevinden.
III.2.2. Economische en financiële draagkracht:
De inschrijvers tonen hun financiële en economische draagkracht aan door het voorleggen van de volgende documenten
- Een passende bankverklaring (conform bijlage 3 van het K.B. Plaatsing);
- Het bewijs van een verzekering tegen beroepsrisico's
III.2.3. Vakbekwaamheid:
Perceel 1 Bouwkunde
De inschrijver voor perceel 1 toont zijn technische bekwaamheid aan door het voorleggen van:
 een lijst van de voornaamste diensten uitgevoerd tijdens de laatste drie jaar (jaar 2014, 2015, 2016 en geen andere jaren), waaruit de opgebouwde en gehonoreerde expertise in de bedoelde materie moet blijken. In de lijst dient achtereenvolgens vermeld te worden: het jaartal van de uitvoering, de titel, het bedrag, de aanbestedende publiek- of privaatrechtelijke instanties, de contactpersoon (met naam, kantooradres, telefoon- en faxnummer) en een bondige beschrijving van de inhoud van de opdracht. Deze diensten worden gestaafd aan de hand van certificaten opgesteld door de bevoegde autoriteiten.
Deze certificaten tonen de succesvolle implementatie van de uitgevoerde studies aan.
 een lijst met nominatieve opgave van de personen die kunnen ingeschakeld worden door de dienstverlener. Deze lijst bestaat uit een tabel met vier kolommen waarin achtereenvolgens 1) de naam, 2) de diploma's en de getuigschriften, 3) de specifieke ervaring op de verschillende domeinen die aan bod komen in de opdracht en 4) de deelaspecten, waarbij ze ingeschakeld zullen worden, vermeld zijn. Deze lijst dient minimaal twee burgerlijk ingenieurs bouwkunde, één stedenbouwkundige en één architect te bevatten.
De deskundigheid moet minimaal volgende domeinen bestrijken:
 Nieuwbouw van gebouwen
 Renovatie van gebouwen
 Groenaanleg
 Wegenis en riolering
 Energieprestaties van gebouwen
Een inschrijver kan zich in voorkomend geval beroepen op de draagkracht van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van zijn band met de entiteiten. In dat geval moet hij aantonen dat hij zal beschikken over de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke middelen door overlegging van de verbintenis van deze entiteiten om de dienstverlener dergelijke middelen ter beschikking te stellen.
Onder dezelfde voorwaarden kan een combinatie van inschrijvers zich beroepen op de draagkracht van de deelnemers aan de combinatie of die van andere entiteiten.
De aanbestedende overheid oordeelt aan de hand van de beschrijving en de geleverde documenten of de inschrijver op dit gebied voldoende waarborgen biedt om onderhavige opdracht uit te voeren.
Enkel de inschrijvingen die op basis van de hierboven genoemde selectiecriteria voldoende gekwalificeerd geacht worden om de opdrachten te kunnen uitvoeren, komen voor verder onderzoek in aanmerking.
Het is de inschrijver verboden om, na toewijzing van de opdracht, nog wijzigingen aan te brengen aan de voorgestelde dienstverleners en/of onderaannemers, tenzij na instemming van de aanbestedende overheid op basis van een daartoe gemotiveerde schriftelijke aanvraag aan de aanbestedende overheid, waarbij de identiteit van de dienstverlener(s) en/of onderaannemer(s), als van het daarvoor ingezette personeel van deze, evenals de kwalificaties expliciet worden opgegeven.
Alleen de inschrijver blijft echter aansprakelijk ten opzichte van de aanbestedende overheid wanneer hij opdrachten aan derden toevertrouwt. De aanbestedende overheid acht zich door geen enkele rechtsband met derden verbonden.
Perceel 2 Speciale Technieken:
De inschrijver voor perceel 2 toont zijn technische bekwaamheid aan door het voorleggen van:
 een lijst van de voornaamste diensten uitgevoerd tijdens de laatste drie jaar (jaar 2014, 2015, 2016 en geen andere jaren), waaruit de opgebouwde en gehonoreerde expertise in de bedoelde materie moet blijken. In de lijst dient achtereenvolgens vermeld te worden: het jaartal van de uitvoering, de titel, het bedrag, de aanbestedende publiek- of privaatrechtelijke instanties, de contactpersoon (met naam, kantooradres, telefoon- en faxnummer) en een bondige beschrijving van de inhoud van de opdracht. Deze diensten worden gestaafd aan de hand van certificaten opgesteld door de bevoegde autoriteiten.
Deze certificaten tonen de succesvolle implementatie van de uitgevoerde studies aan.
 een lijst met nominatieve opgave van de personen die kunnen ingeschakeld worden door de dienstverlener. Deze lijst bestaat uit een tabel met vier kolommen waarin achtereenvolgens 1) de naam, 2) de diploma's en de getuigschriften, 3) de specifieke ervaring op de verschillende domeinen die aan bod komen in de opdracht en 4) de deelaspecten, waarbij ze ingeschakeld zullen worden, vermeld zijn. Deze lijst dient minimaal twee burgerlijk/industriële ingenieurs te bevatten, één met specialiteit elektrische installaties en één met specialiteit sanitair/HVAC.
De deskundigheid moet minimaal volgende domeinen bestrijken:
 elektrische installaties ten behoeve van gebouwen (nieuwbouw en/of renovatie)
 sanitaire installaties en HVAC binnen gebouwen
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Openbaar.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Economisch meest voordelige aanbieding, gelet op de onderstaande criteria:
Criterium 1: de prijs, Weging: 50
Criterium 2: Kwaliteit van het projectteam , Weging: 50
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor de verkrijging van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 06/09/2017 - 11:00
Tegen betaling verkrijgbare documenten: Ja.
Prijs: 10.00 EUR.
Betalingstermijnen en -methode: De documenten zijn te bekomen:
 Op papier:
o Tegen betaling aan kas (contant of bankcontact) of op zicht van een duplicaat van het betalingsbewijs bij mevrouw Liesbeth Lesuisse, van De Vlaamse Waterweg nv, Havenstraat 44 te 3500 Hasselt (tel: 011-29 84 54);
o Per post, na overschrijving op rekeningnr. BE70 3751 1171 9225 van De Vlaamse Waterweg nv, Havenstraat 44, 3500 Hasselt, met vermelding "Bestek nr. AAO-D-STG-17-48 en uw BTW-nummer".
 Digitaal: via de website: http://shop.vlaamsewaterweg.be/. (prijs digitaal: 6,00 euro)
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen: 06/09/2017 - 11:00
IV.3.8. Omstandigheden waarin de inschrijvingen worden geopend:
Datum: 06/09/2017 - 11:00
Plaats: in de kantoren van De Vlaamse Waterweg nv, Havenstraat 44 te 3500 Hasselt
Personen die de opening van de offertes mogen bijwonen: openbare zitting
AFDELING VI: AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. NADERE INLICHTINGEN
Deze opdracht is een raamovereenkomst, d.w.z. dat de opdracht wordt uitgevoerd door middel van het plaatsen van op de raamovereenkomst gebaseerde opdrachten en dit naargelang de werkelijke behoeften, zonder verbintenis vanwege de aanbestedende overheid voor de af te nemen hoeveelheden.
In het kader van deze raamovereenkomst, wordt elke bestelling als een afzonderlijke opdracht beschouwd, onafhankelijk van de uitvoering van de overige bestellingen.
De raamovereenkomst heeft een initiële looptijd van twee jaar, te rekenen vanaf de sluiting van deze raamovereenkomst.
De informatie die de aanbestedende overheid in het raam van de gunning van deze opdracht ter beschikking stelt, mag niet voor andere doeleinden worden aangewend, noch aan derden worden meegedeeld. Eenieder die toegang heeft tot deze informatie dient alle maatregelen te treffen om het confidentiële karakter ervan te doen bewaren.
De projecten zullen telkens via een afzonderlijke bestelling geplaatst worden. Voor de aanvang van het project zal een afzonderlijk dienstbevel opgemaakt worden. De uitvoeringstermijn per project zullen in het dienstbevel vermeld worden, waarbij wordt uitgegaan van de door de inschrijver zelf opgegeven termijnen ( zie gunningscriteria).
De looptijd van het contract (per perceel) bedraagt 24 kalendermaanden, inclusief de verlofperiodes. Dit betekent dat de aanbestedende overheid binnen deze periode bestellingen kan plaatsen, afhankelijk van de behoefte en van het beschikbare budget.
De uitvoeringstermijn van elke individueel project vangt aan op de aanvangsdatum vermeld in het dienstbevel dat bij dit project hoort.
Als einddatum van elk individueel project geldt de datum van goedkeuring van het einddossier.
De aanbestedende overheid behoudt zich het recht voor om, tijdens de uitvoeringstermijn van elk project, eventueel bijkomende schorsingsperiodes in te voeren, indien zij zich daartoe genoodzaakt ziet (bv. voor overleg met derden, voor het nemen van beslissingen, .). De dienstverlener heeft geen recht op schadevergoeding naar aanleiding van dergelijke schorsingsperiodes. De aanbestedende overheid probeert evenwel deze schorsingsperiodes steeds tot een minimum te beperken.
Het overschrijden van de contractuele uitvoeringstermijn van een project geeft aanleiding tot het toekennen van de contractuele boetes.
Bij toepassing van art. 26, §1, 2° b) van de wet heeft de aanbestedende overheid het recht deze opdracht te herhalen.
De opdracht kan worden verlengd volgens onderstaande modaliteiten:
Stilzwijgende verlenging
De opdracht wordt stilzwijgend verlengd met een termijn van 1 jaar. De totale duur (incl. verlengingen) is beperkt tot 4 jaar.
De aanbestedende overheid heeft het recht de opdracht niet te verlengen zonder enige vorm van schadevergoeding. De niet verlenging wordt aan de opdrachtnemer genotificeerd tenminste 60 kalenderdagen voor het verstrijken van de lopende geldigheidstermijn.
De opdrachtnemer heeft gedurende de duur van de opdracht geen exclusiviteitsrechten.
De aanbestedende overheid heeft het recht om, tijdens de duur van de opdracht, een derde opdrachtnemer aan te stellen om prestaties vervat in deze opdracht uit te voeren.
de indiening van de offerte dient elektronisch via de e-tendering website te gebeuren
(https://eten.publicprocurement.be)
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 27/06/2017

Annonces similaires du BDA :