AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
Provincie Antwerpen - Departement Logistiek
Koningin Elisabethlei 22, BE-2018 Antwerpen
Contact: Ingrid Fruytier
Tel: +32 2406609 E-mail: infrastructuur@provincieantwerpen.be
Internet adres(sen): www.provant.be
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
Stabroek - provinciaal instituut voor technisch onderwijs - bouwen van een paarden- en schapenstal en een paardenrijpiste
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlening van de diensten:
Type opdracht: Werken.
Belangrijkste plaats van uitvoering van de werken: Stabroek, provinciaal instituut voor technische onderwijs
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
Dit bestek beschrijft de procedure voor het aanstellen van een projectteam voor de realisatie van een
paarden- en schapenstal voor het Provinciaal Instituut voor Technisch Onderwijs te Stabroek.
De opdracht omvat :
· De ontwerpstudie, binnen de randvoorwaarden zoals verder in dit bestek vastgelegd, met inbegrip
van :
- de volledige coördinatie van de studieopdracht, van de uitvoering van de werken en van het
technisch preventief onderhoud gedurende de waarborgtermijn;
- de opdracht voor de stabiliteitsstudie;
- de opdracht voor de studie van de technische installaties;
· de uitvoering van de totaliteit van de bouwwerken volgens de binnen dit bestek vermelde vrijheden,
met inbegrip van het technisch preventief onderhoud gedurende de waarborgtermijn;
· de veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking.
II.1.8. Verdeling in percelen: Neen.
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING
III.2.3. Vakbekwaamheid:
De opdracht vergt specifieke kwalificatie van het team. Gespecialiseerde kennis en ervaring zijn vereist,
zowel met betrekking tot projectbeheer, materiaalkennis en ontwerpberekeningen (stabiliteit, technische
installaties, bouwfysica, .), administratieve en bestuurlijke procedures voor het uitvoeren van werken aan
gebouwen en infractructuur.
Samenstelling van het projectteam
De offertes kunnen worden ingediend hetzij door één enkele onderneming, hetzij door een combinatie van
ondernemingen (hierna genoemd: "samenwerkingsstructuur").
Bij de opdracht moeten evenwel minstens de volgende partijen betrokken worden:
· een architect;
· een veiligheidscoördinator tijdelijke of mobiele bouwplaatsen;
· een aannemer van werken.
Deze drie partijen worden verder in de opdrachtdocumenten aangeduid als de "Verplicht Betrokken
Partijen". De verplicht betrokken partijen mogen enkel optreden als onderaannemer van één inschrijver of
toetreden tot één samenwerkingsstructuur.
De inschrijver dient een projectcoördinator aan te duiden. De rol van projectcoördinator kan ingevuld
worden hetzij door de inschrijver, hetzij door één van de Verplicht Betrokken Partijen, hetzij door een
andere partij. De projectcoördinator fungeert na sluiting van de opdracht als contactpersoon voor de
aanbestedende overheid.
Er wordt geen enkele juridische vorm opgelegd voor de samenwerkingsstructuur, met dien verstaande dat
in de opdrachtdocumenten beschreven eisen nageleefd dienen te worden. De inschrijver mag de vorm
aannemen van een tijdelijke handelsvennootschap, evenwel bestaat hiertoe geen verplichting. Indien de
vorm van een tijdelijke handelsvennootschap wordt aangenomen, doet de aanbestedende overheid
uitdrukkelijk afstand van de hoofdelijke aansprakelijkheid van artikel 53 van het Wetboek van
Vennootschappen van 7 mei 1999.
De inschrijver kan tevens een vennootschap in oprichting betreffen voor zover maar wordt voldaan aan de
aanwezigheid van de Verplicht Betrokken Partijen. Er bestaat in beginsel geen hoofdelijke aansprakelijkheid
tussen de verschillende Verplicht Betrokken Partijen onderling. In het geval van een
samenwerkingsstructuur is elke Verplicht Betrokken Partij rechtstreeks én individueel contracueel
aansprakelijk voor zijn/haar onderdeel van de opdracht. Zo zal de architect kunnen aangesproken worden
voor ontwerpfouten en de aannemer voor uitvoeringsfouten.
De architect zal het ontwerp opmaken in onafhankelijkheid én in overeenstemming met alle wettelijke
bepalingen met betrekking tot het beroep van architect zoals bepaald in de wet van 20 februari 1939 op de
titel en de bescherming van het beroep van architect en volgend de regels van de kunst.
De inschrijver draagt er zorg voor dat de 10-jarige aansprakelijkheid van aannemer(s) en architect worden
verzekerd en dit voor een dekking overeenkomstig de risico's en omvang van onderhavige opdracht.
Verder zal de opdrachtnemer een projectteam vormen dat minstens bestaat uit de volgende leden :
· 1 raadgevende ingenieur stabiliteit
· 1 raadgevende ingenieur technieken
· De Verplicht Betrokken Partijen
De kandidaat mag het team uitbreiden met andere disciplines indien hij dit nodig acht voor de opdracht.
Eén lid van het team kan verschillende funties op zich nemen indien deze hiervoor de gevraagde
kwalificaties kan voorleggen.
De inschrijver moet aantonen dat hij voldoende gekwalificeerd personeel kan inzetten voor uitvoering van
elk aspect van de opdracht.
De offerte moet een organigram van het team bevatten met namen van alle personen en studiebureau's die
er deel van zullen uitmaken met aanduiding van :
· statuur en functie in het bedrijf;
· rol peroon en studiebureau in het projectteam;
· opleiding en ervaring.
Presentatie en organigram van het ontwerpteam mogen samen maximaal 3 blz. A4 in beslag nemen.
Indien er beroep wordt gedaan op onderaannemers blijft de inschrijver aansprakelijk ten opzichte van de
aanbestedende overheid. Het beroep doen op onderaannmers zal dienen te kaderen binnen de toepasselijke
wetgeving en reglementering. Indien de inschrijver zich wil beroepen op de technische bekwaamheid en/of
de financiële draagkracht van een onderaannemer zal de inschrijver hiervoor de nodige bewijsstukken
toevoegen aan zijn offerte (zie verder).
Enkel na voorafgaande instemming van de aanbestedende overheid en slechts in uitzonderlijke
omstandigheden kan de samenwerkingsstructuur tussen de Verplicht Betrokken Partijen na gunning
gewijzigd worden.
Studie- en beroepskwalificatie van het projectteam
De benodigde afschriften van diploma's, getuigschriften en certificaten dienen bij de kandidatuurstelling te
worden gevoegd, zoals (niet-limitatief):
Alle leden van het team dienen gevestigd te zijn op het grondgebied van een lidstaat van de
Europese Unie en dienen verzekerd te zijn tegen beroepsrisico's.
· De architecten van het team zijn reeds drie jaar ingeschreven bij de Orde van Architecten van
België of moeten aantonen dat ze in de lidstaat van de Europese Unie waar ze gevestigd zijn, reeds
drie jaar het beroep van architect mogen uitoefenen.
· De ingenieurs van het team zijn reeds drie jaar ingeschreven in het beroepsregister als
raadgevend ingenieur of moeten bewijzen dat zij in de lidstaat van de Europese Unie waar ze
gevestigd zijn, reeds drie jaar werkzaam zijn als raadgevend ingenieur.
· De veiligheidscoördinator moet voldoen aan de eisen gesteld in het KB van 25 januari 2001, in
functie van de aard, de omvang en de omstandigheden van de uit te voeren werken.
· De aannemer moet voldoen aan de voorwaarden tot erkenning in de categorie D, in klasse 5 of
hogere (op basis van de kostenraming voor de bouwwerken).
De inschrijver kan zich cf. artikel 74 van het KB Plaatsing van 15 juli 2011 beroepen op de technische
bekwaamheid van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van zijn banden met die entiteiten op
voorwaarde van het overmaken van een onvoorwaardelijk geschreven engagement en intentieverklaring
afkomstig van deze entiteiten.
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Openbaar.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Economisch meest voordelige inschrijving, gelet op de in het bestek, in de uitnodiging tot inschrijving of tot onderhandeling of de in het beschrijvende document vermelde criteria.
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor de verkrijging van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 03/09/2017 - 10:00
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen:
04/09/2017 - 10:00
IV.3.8. Omstandigheden waarin de inschrijvingen worden geopend:
Datum:
04/09/2017 - 10:00
AFDELING VI: AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. NADERE INLICHTINGEN
De offerte moet ingediend worden via e-tendering
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 28/06/2017