AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT - NUTSSECTOREN
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
Maatschappij van de Brugse Zeehaven N.V.
P. Vandammehuis - Isabellalaan 1, BE-8380 Zeebrugge
Contact: De heer ir. Frederik Sanders
Tel: +32 50543211 Fax: +32 50543224 E-mail: fs@mbz.be
Internet adres(sen): www.portofzeebrugge.be
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
Uitnodiging tot indienen offerte - Aanleg en onderhoud van wegenis en verhardingen in de haven van Brugge-Zeebrugge - Bestek 3 van 2017 - Vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met bekendmaking
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlenen van de diensten:
Type opdracht: Werken.
Belangrijkste plaats van uitvoering van de werken: Havengebied Brugge-Zeebrugge
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of aankoop/aankopen:
Voorwerp van deze werken: Aanleg en onderhoud van wegenis en verhardingen in de haven van Brugge-Zeebrugge .
De onderhavige opdracht heeft tot doel om wegenis aan te leggen in het havengebied Brugge-Zeebrugge evenals er onderhouds- en herstellingswerken uit te voeren.
De opdracht omvat hoofdzakelijk:
- Het affrezen en/of opbreken van wegenis (asfalt en beton) in slechte staat.
- Het aanvullen of afvoeren van zand en grond.
- Het leveren en plaatsen van onderfunderingen, funderingen.
- Het leveren en plaatsen van nieuwe verhardingen. (asfalt en beton)
- Het leveren en plaatsen van rioleringsonderdelen.
- Het leveren en plaatsen van overlagingen in asfalt.
- Het uitvoeren van diverse werken.
- Plaatsen van de nodige signalisatie.
Het recht tot uitvoeren van een prestatie komt tot stand via het plaatsen van een bestelling (deelopdracht). De hoeveelheid bestellingen en de omvang ervan gebeuren naargelang de behoefte van de MBZ.
Plaats van uitvoering: Havengebied Brugge-Zeebrugge
II.1.8. Verdeling in percelen: Neen
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE,FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
III.2. VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING.
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
Administratieve vereenvoudiging
Door eenvoudig deel te nemen aan de procedure tot gunning van een overheidsopdracht verklaart een kandidaat/inschrijver dat hij zich niet in één van de uitsluitingsgevallen bevindt als bedoeld in artikel 66 § 1 en § 2 van het koninklijk besluit van 16 juli 2012 betreffende plaatsing overheidsopdrachten speciale sectoren.
De aanbestedende overheid onderzoekt de juistheid van de impliciete verklaring op erewoord in hoofde van de inschrijver wiens offerte als beste gerangschikt is. Daartoe vraagt zij de betrokken kandidaat/inschrijver via de snelste middelen en binnen de termijn die zij aanduidt, om bijkomende inlichtingen of documenten te leveren die toelaten zijn persoonlijke toestand na te gaan, en dat vóór elke beslissing over de toewijzing van de opdracht. Deze inlichtingen zullen echter door de aanbestedende overheid zelf via elektronische middelen bij de gegevensbeheerders worden opgevraagd, indien deze via deze middelen kosteloos toegankelijk zijn.
Een kandidaat/inschrijver kan van de deelname aan een opdracht worden uitgesloten indien bij dit nazicht zou blijken dat de verklaring op erewoord niet overeenstemt met zijn persoonlijke toestand op de uiterste datum voor de ontvangst van de aanvragen tot deelneming bij beperkte procedure of onderhandelingsprocedure met bekendmaking of op de uiterste datum voor de ontvangst van de offertes bij open procedure. Een regularisatie a posteriori is hoe dan ook onmogelijk.
Een dergelijke uitsluiting is eveneens mogelijk indien tijdens het verloop van de procedure zou blijken dat de persoonlijke toestand van de kandidaat of van de inschrijver niet meer in overeenstemming is met de verklaring op erewoord.
In deze beide hypothesen maakt de aanbestedende overheid een nieuwe rangschikking op, rekening houdend met de mogelijke weerslag van het verwijderen van de aanvraag tot deelneming of de offerte van de uitgesloten kandidaat of inschrijver, met name ingeval van toepassing van de bepalingen betreffende het natrekken van abnormale prijzen van artikel 98, van het koninklijk besluit van 16 juli 2012 plaatsing overheidsopdrachten speciale sectoren.
De aanbestedende overheid zal de opdracht vervolgens kunnen toewijzen aan de inschrijver wiens offerte alsdan het beste gerangschikt is, na ten aanzien van hem eveneens deze bepalingen te hebben toegepast.
Juridische situatie van de inschrijver
Door zich kandidaat te stellen/offerte in te dienen verklaart de kandidaat/inschrijver zich niet in een toestand van uitsluiting te bevinden, zoals bedoeld in artikel 66 §1 en §2 van het koninklijk besluit van 16 juli 2012 betreffende de plaatsing van de opdrachten in de speciale sectoren.
Indien de kandidaat/inschrijver een beroep doet op een andere entiteit om zijn bekwaamheid aan te tonen, voegt hij bij zijn aanvraag tot deelname/offerte de bijkomende verklaring op eer, ondertekend door deze entiteit, dat deze zich niet in één van de door artikel 66 van het koninklijk besluit van 16 juli 2012 betreffende het plaatsen van de opdrachten in de speciale sectoren bedoelde uitsluitingstoestanden bevindt.
Uitsluitingsgronden
De aanbestedende overheid kan elke inschrijver of kandidaat uitsluiten die:
- in staat van faillissement of van vereffening verkeert, zijn werkzaamheden heeft gestaakt of een gerechtelijke reorganisatie heeft bekomen, of in een overeenstemmende toestand verkeert als gevolg van een gelijkaardige procedure die bestaat in de nationale wetgevingen en reglementeringen.
- aangifte heeft gedaan van zijn faillissement, geen procedure van vereffening of van gerechtelijke reorganisatie aanhangig is tegen hem en niet het voorwerp is van een gelijkaardige procedure bestaande in de nationale wetgevingen en reglementeringen.
Voor de Belgische inschrijvers zal de aanbestedende overheid die informatie rechtstreeks opvragen via Digiflow.
Voor de buitenlandse kandidaat/inschrijver moet het recent attest (max. 3 maand oud) afkomstig zijn van de bevoegde administratieve instelling van het betrokken land. Bij gebrek daaraan moet de inschrijver een verklaring op eer verstrekken, gecertificeerd door een notaris of door een gerechtelijke of administratieve autoriteit.
- veroordeeld is geweest, bij een vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan, voor een misdrijf dat zijn professionele integriteit aantast.
Bewijs van niet veroordeling wordt door de kandidaat/inschrijver bij de offerte voorgelegd door het overmaken van een recent uittreksel uit het strafregister op naam van de firma (Federale Overheidsdienst Justitie) (max. 3 maand oud) en op naam van de ondertekenaar(s) van de offerte (max. 3 maand oud) of een evenwaardig document uitgereikt door een gerechtelijke of overheidsinstantie van het land van oorsprong of herkomst waaruit blijkt dat de inschrijver niet veroordeeld is geweest.
Daarnaast zal de aanbestedende overheid zich ervan verzekeren (met elk mogelijk middel) dat de inschrijver:
- bij zijn beroepsuitoefening geen ernstige fout heeft begaan;
- zich niet in ernstige mate heeft schuldig gemaakt aan het afleggen van valse verklaringen bij het verstrekken van inlichtingen opvorderbaar in het kader van de kwalitatieve selectie.
Verplichtingen inzake sociale zekerheid
Voor de kandidaat/inschrijver die personeel tewerkstelt dat onderworpen is aan de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de sociale zekerheid der arbeiders, zal de aanbestedende overheid desgevallend zelf de naleving van de vereiste verplichtingen nagaan en het attest bedoeld in artikel 67§1 van het KB plaatsing speciale sectoren zelf opvragen. (via Digiflow)
De (buitenlandse) kandidaat/inschrijver die personeel tewerkstelt dat niet onderworpen is aan de Belgische sociale zekerheid voegt een recent attest (max. 3 maand oud) bij zijn aanvraag tot deelneming/offerte van de bevoegde overheid waarin bevestigd wordt dat hij volgens de rekening die ten laatste de uiterste indieningsdatum van de aanvraag tot deelneming/offerte is opgemaakt, op die datum voldaan heeft aan de voorschriften inzake betaling van de bijdragen voor sociale zekerheid overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar hij gevestigd is. (zie artikel 67§2 van het KB plaatsing speciale sectoren)
Fiscale verplichtingen
Voor een Belgische kandidaat/inschrijver zal de aanbestedende overheid zelf de naleving van de fiscale verplichtingen ten opzichte van de FOD Financiën nagaan en het betreffende attest zelf opvragen. (via Digiflow)
De buitenlandse kandidaat/inschrijver voegt een recent attest (max. 3 maand oud) bij zijn aanvraag tot deelneming/offerte waaruit blijkt dat voldaan is aan zijn fiscale verplichtingen (personen- of vennootschapsbelasting) overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land van vestiging. Het attest betreft de fiscale toestand vóór de uiterste indieningsdatum van de aanvragen tot deelneming/offerte (art. 68 KB Plaatsing speciale sectoren).
Verplichtingen inzake directe belastingen en BTW
Voor een Belgische kandidaat/inschrijver zal de aanbestedende overheid zelf de naleving van de verplichtingen inzake de directe belastingen ten opzichte van de FOD Financiën nagaan en het betreffende attest zelf opvragen. (via Digiflow)
De buitenlandse kandidaat/inschrijver voegt een recent attest(en) (max. 3 maand oud) bij zijn aanvraag tot deelneming/offerte waaruit blijkt dat voldaan is aan zijn verplichtingen inzake de directe belastingen of BTW (of van taksen die in zijn land de BTW vervangen) overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land van vestiging met de vermelding dat hij in orde is voor wat betreft zijn verplichtingen tegenover voornoemde administratie(s). Indien dit attest of deze attesten niet worden afgeleverd in zijn land, is het voldoende dat hij een verklaring op eer toevoegt, gecertificeerd door een notaris of door een gerechtelijke of administratieve autoriteit van zijn land.
III.2.2. Economische en financiële draagkracht:
Een verklaring met betrekking tot de totale omzet en dit over de laatste drie afgesloten boekjaren.
De totale omzet dient minstens elk jaar een vijfvoud te bedragen van de jaarlijkse waarde (= de waarde van uw inschrijvingsbedrag) van de opdracht.
III.2.3. Vakbekwaamheid:
Technische bekwaamheid van de inschrijver (kwalitatieve selectie)
1. Kwaliteitsborging
A. De COPRO certificaten (of gelijkwaardige kwaliteitscontrole) en de registraties volgens SB250 v3.1 van de beschreven asfaltmengsels voor de verhardingen, samenstellingen van beton, en de technische fiches van de beschreven funderingsmengsels.
- Continue steenslagfundering met toevoegsel - type IA
- Continue steenslagfundering met toevoegsel - type IIA
- Zandcement
- Schraal beton
- Cementbetonverharding, bouwklasse B1-B5
- Profileerlaag APO-D
- Onderlaag type APO-A, bouwklasse B1-B3
- Onderlaag type AVS-B, bouwklasse B1-B3
- Toplaag SMA-C2 , bouwklasse B1-B3
- Toplaag APT-C, bouwklasse B4-B5
B. Een geldig ISO 9001 certificaat, of een verklaring of bewijzen inzake gelijkaardige maatregelen op het gebied van kwaliteitsbewaking.
2. Referenties
Onverminderd de bepalingen betreffende de erkenning van aannemers van werken, tonen de inschrijvers hun technische bekwaamheid aan met volgende referenties. Deze referenties dienen te zijn gestaafd door getuigschriften van goede uitvoering ondertekend door de opdrachtgever, en deze verwijzen naar werken uitgevoerd tijdens de laatste 5 jaar.
1. Onderhoudswerken
De inschrijver dient 1 referentie voor te leggen van gelijkaardige onderhoudswerken waaruit duidelijk zijn ervaring in herstelwerkzaamheden aan wegenis- of rioleringswerken blijkt. Het uitvoeringsbedrag van deze referentie dient minimum EUR 250.000 (excl. BTW) te bedragen.
Van deze referentie dienen volgende gegevens te worden weergegeven:
- Datum van uitvoering van de werken en/het contract
- Omschrijving van de inhoud van de opdracht
- Bedrag van de uitgevoerde werken
- Opdrachtgever
- Contactpersoon met coördinaten
2. Asfaltwerken
Referenties omtrent opdrachten met uitvoering van een volledig opgebouwde asfaltverharding. Deze werken dienen qua omvang minimum van 10.000 m² te bedragen.
2 Referenties zijn voor te leggen.
Van iedere referentie worden volgende gegevens opgegeven:
- Type asfaltverharding
- Uitgevoerde oppervlaktes
- Uitvoeringstermijn
- Opdrachtgever
- Contactpersoon met coördinaten
- Locatie van uitvoering
3. Betonwerken
Referenties omtrent opdrachten met uitvoering van aangelegde wegenis in beton met een minimum van 10.000 m².
1 Referentie is voor te leggen.
Van deze referentie worden volgende gegevens opgegeven:
- Type beton
- Uitgevoerde oppervlaktes
- Uitvoeringstermijn
- Opdrachtgever
- Contactpersoon met coördinaten
- Locatie van uitvoering
4. Rioleringswerken
De inschrijver dient 2 referenties voor te leggen van rioleringswerken waarbij betonnen rioleringsbuizen aangelegd werden. Dit voor rioleringsbuizen met minimum diameter van 400 mm tot maximum diameters van 1200 mm, met een minimum lengte van 200 m over het uit te voeren project.
Van iedere referentie dienen volgende gegevens te worden weergegeven:
- Aangelegde diameters van betonnen rioleringsbuizen
- Aangelegde lengtes
- Uitvoeringstermijn
- Opdrachtgever
- Contactpersoon met coördinaten
- Locatie van uitvoering
De referenties worden ingevuld op de bijgevoegde modelformulieren. (zie bijlage)
3. Kwaliteit van het uitvoeringspersoneel en materieel
De inschrijver toont de kwaliteit van het uitvoeringspersoneel door het voorleggen van:
- Studie- en beroepskwalificaties van de aannemer en zijn eigen uitvoerend personeel en in het bijzonder van de verantwoordelijke(n) voor de uitvoering van de werken.
Minimumvereisten:
o 1 landmeter
o 1 master in de ingenieurswetenschappen (= burgerlijk ingenieur)
of 1 master in de industriële wetenschappen (= industrieel ingenieur) met minimum 2 jaar ervaring in de wegeniswerken
o 1 interne preventieadviseur
Volgende stukken moeten ter staving bij de offerte worden gevoegd:
- Een eensluidend verklaard afschrift van het diploma/getuigschrift.
- Een uitgebreid Curriculum Vitae van de personeelsleden die ter beschikking gesteld worden voor de uitvoering van deze opdracht.
De inschrijver toont de kwaliteit van het materieel door het voorleggen van:
Een verklaring die de voertuigen, werktuigen, materieel en andere technische uitrusting vermeldt waarover de aannemer beschikt voor de gevraagde werken in dit onderhoudscontract.
Deze lijst met opgegeven machines dient minimaal te bevatten:
- Rupskraan met minimum gewicht 20 ton, uitgerust met GPS-sturing
- Bulldozer op rupsen, uitgerust met GPS-sturing
- Asfalt spreidmachines
- Asfaltfrees (breedte 60 cm tot breedte 200 cm)
4. Intentieverklaring veiligheids- en gezondheidsplan
De ondertekende intentieverklaring in verband met het veiligheids- en gezondheidsplan
(zie bijlage Veiligheids- en gezondheidsplan).
Bij het ontbreken van de ondertekende intentieverklaring i.v.m. het veiligheids- en gezondheidsplan,
opgesteld door de veiligheidscoördinator VCPA, zal de offerte als nietig worden beschouwd.
5. Onderaanneming
Een verklaring met de opgave van het gedeelte van de opdracht dat de inschrijver desgevallend voornemens is in onderaanneming te geven. De onderaannemer dient voor wat betreft zijn takenpakket te voldoen aan de selectiecriteria inzake technische bekwaamheid.
Vereiste erkenning: C (Wegenbouwkundige werken), Klasse 5
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Onderhandeling. Gegadigden zijn reeds geselecteerd: Neen.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Economisch meest voordelige aanbieding, gelet op de onderstaande criteria:
Critère 1: Inschrijvingsprijs, Weging: 60
Critère 2: Interventietijd, Weging: 25
Critère 3: Voorstel tot reductie CO2, Weging: 15
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor het verkrijgen van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document:
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 31/5/2017
Tegen betaling verkrijgbare documenten: Ja , Prijs: 60.50 EUR
Betalingstermijnen en -methode: Het bestek is te verkrijgen op CD na betaling op rekeningnummer BE23 4723 0009 0191 (BIC KRED BE BB) of cash bij afhaling van het bestek.
Kostprijs: 50 euro + 10,50 euro BTW = 60,50 euro
(Gelieve eveneens uw BTW nummer te vermelden)
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van offertes of aanvragen tot deelneming:
1/6/2017-11:00
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 9/5/2017