Participatiemaatschappij Vlaanderen Nv

InnovOcean Campus: realisatie van InnovOcean Campus in Oostende (Design & Build opdracht)


KENNISGEVING VAN AANVULLENDE INFORMATIE, INFORMATIE OVER EEN ONVOLLEDIGE PROCEDURE OF RECTIFICATIE
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
ParticipatieMaatschappij Vlaanderen NV
Oude Graanmarkt 63, BE-1000 Brussel
Contact: Bruno Schouwenaars
Bruno Schouwenaars en Elke Van de Walle
Tel: +32 22295230 E-mail: bruno.schouwenaars@pmv.eu
Internet adres(sen):
www.pmv.eu
AFDELING II. VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
InnovOcean Campus: realisatie van InnovOcean Campus in Oostende (Design & Build opdracht)
II.1.2. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
Het VLIZ, haar projectpartners, en de Oostendse vestiging van het ILVO wensen een nieuwe gemeenschappelijke huisvesting te laten realiseren op de bestaande ILVO-site aan de Ankerstraat 1 te Oostende, en dit via een Design & Build opdracht.
Het VLIZ (Vlaams Instituut voor de Zee) is een knooppunt voor marien en kustgebonden onderzoek. Als partner in diverse projecten en netwerken ondersteunt en bevordert het VLIZ de internationale uitstraling van het Vlaams zeewetenschappelijk onderzoek en het internationaal marien onderwijs.
ILVO (Instituut voor landbouw- en visserijonderzoek) is een internationaal bekend, wetenschappelijk instituut van de Vlaamse overheid. ILVO staat voor multidisciplinair, onafhankelijk onderzoek en gespecialiseerde dienstverlening in verband met landbouw, visserij en voeding in Vlaanderen. De Oostendse vestiging huisvest de onderzoeksdomeinen "Aquatisch milieu en Kwaliteit" en "Visserij en Aquatische productie"
Het Vlaamse Gewest, VLIZ en ILVO hebben ParticipatieMaatschappij Vlaanderen nv (PMV) gemandateerd om in hun naam en voor hun rekening de nodige gunningsprocedure te voeren en als aanbestedende dienst op te treden (hierna genoemd "Aanbestedende Dienst"). PMV zal ten aanzien van derden als lasthebber en als centraal en enig contactpunt optreden.
Deze opdracht heeft betrekking op de realisatie van een kwalitatief project op een nader te bepalen wijze.
VLIZ en ILVO beogen de realisatie van een nieuwbouw onder de benaming "InnovOcean Campus", met een oppervlakte van ca. 7.000 à 9.000 m² bruto bovengrondse kantooroppervlakte en aanhorigheden. De nieuwbouw wordt gerealiseerd op de projectsite gelegen aan de huidige ILVO-terreinen aan de Ankerstraat 1 in Oostende. De huidige gebouwen zullen worden gesloopt. Desgevallend kan de opdracht worden uitgebreid met de sloopwerkzaamheden. De gunningsleidraad zal hierover uitsluitsel brengen.
Het programma voor VLIZ en ILVO omvat voornamelijk kantoren, vergaderruimte, ontvangst- en cateringruimte, bibliotheek, fysico-chemische laboratoria, laboratoria voor aquacultuur, atelierruimte en gebouwgebonden behoeften. Het programma omvat eveneens openlucht (bezoekers) en ondergrondse parkeerruimte alsook fietsenstallingen.
Het te ontwikkelen ILVO-terrein heeft een oppervlakte van ca. 1,2 ha. Er wordt nog onderzocht of het projectgebied - indien nuttig - zou kunnen uitgebreid worden met aanpalende gronden die worden beheerd door het Agentschap Wegen en Verkeer (hierna AWV) van de Vlaamse overheid (ca. 1 ha). De bestaande ILVO-site, gelegen langs de Ankerstraat 1 te Oostende en het aanpalende terrein in eigendom van AWV, gelegen langs de Moreauxlaan, vormen dan samen het projectgebied. Het situeert zich tussen de Vuurtorenwijk, de Wijk OPEX genaamd, en het nieuwe, in herontwikkeling zijnde havengebied Oosteroever van Oostende. Een beperkt gedeelte van dit projectgebied zal worden verkocht aan derden. De opdracht voorziet in een visie op het afzonderen van het gedeelte dat hiervoor in aanmerking komt. De verkoop zelf alsook de private ontwikkeling van dit gedeelte valt buiten de opdracht.
De betrokken organisaties wensen bij voorkeur over het ingericht gebouw te kunnen beschikken midden 2020.
De opdracht omvat een Design en Build (DB) formule bestaande uit:
- Masterplan voor het projectgebied met daarin een visie op het aan derden te verkopen gedeelte
- Het ontwerpen en bouwen van het huisvestingsproject voor ILVO en VLIZ van ca. 7.000 à 9.000 m² bruto bovengrondse kantooroppervlakte en aanhorigheden.
- Het onderhoud en technisch beheer van de nieuwbouw gedurende een beperkte periode na voorlopige oplevering (enkele jaren).
De gunning van de opdracht bestaat uit:
- Het afsluiten van een promotieovereenkomst tussen de opdrachtgever (zijnde ILVO en VLIZ) en de opdrachtnemer; daarbij dient erop gewezen te worden dat de vastgelegde promotieprijs uitbetaald zal worden aan de opdrachtnemer naarmate de vordering van de werken.
- Het afsluiten van een kortlopend dienstverleningscontract onderhoud en technisch beheer met de opdrachtnemer voor een beperkt aantal jaren na de voorlopige oplevering, en dit op basis van recurrente betalingen.
De opdrachtnemer staat in voor de opmaak van het vergunningsdossier en levert de nodige inspanningen om tot een vergunning te komen.
Het Vlaams Gewest, VLIZ en/of ILVO blijven na de voorlopige oplevering de volle eigenaar van de grond en worden eigenaar van het nieuwbouwproject.
De Aanbestedende Dienst beoogt begin 2018 tot de gunning van onderhavige opdracht over te gaan.
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE
AFDELING VI. AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. GECORRIGEERDE OF TOEGEVOEGDE INFORMATIE:
- Publicatie op de TED-website wijkt af van de oorspronkelijke door de aanbestedende dienst opgegeven informatie.
- In de oorspronkelijke aankondiging
VI.3.3. Te corrigeren tekst in de oorspronkelijke aankondiging:
Plaats waar de te wijzigen tekst staat: III.2.3) Vakbekwaamheid Inlichtingen en formaliteiten om na te gaan of aan de vereisten is voldaan:
In plaats van:
De kandidaat moet kunnen aantonen dat hij beschikt over een passende technische bekwaamheid voor het uitvoeren van de opdracht, inzonderheid inzake de realisatie (zowel ontwerp als bouw) van kantoorgebouwen en laboratoria met betrokkenheid van de eindgebruiker in het bouwproces.
Daartoe is het bewijs vereist van voldoende relevante kennis en ervaring inzake de realisatie van gelijkaardige projecten. Dit dient te worden aangetoond door de voorlegging van referenties en andere documenten van reeds gerealiseerde projecten waaruit relevante kennis en ervaring van de kandidaat voor de uitvoering van onderhavige opdracht blijkt. De toe te voegen referenties aan de aanvraag tot deelneming zijn de volgende:
- minimaal en maximaal twee referenties ontwerpen (ontwerpteam) én twee referenties bouwen (ontwikkelaar/algemene aannemer) van een kantoorgebouw (of gelijkaardige functies) met een duurzaam karakter van > 5.000 m² met een ondergrondse parking van de afgelopen 5 jaar voorafgaand aan de datum van verzending van het Aankondigingsbericht.
- minimaal en maximaal twee referenties ontwerpen (ontwerpteam) én twee referenties bouwen (ontwikkelaar/algemene aannemer) van een project Design & Build (of project met minstens de componenten Design & Build) / projectmanagementervaring op maat met deelname eindgebruiker in het bouwteam bij de ontwikkeling van projecten, inclusief private ontwikkeling, (via renovatie en / of nieuwbouw) van de afgelopen 5 jaar voorafgaand aan de datum van verzending van het Aankondigingsbericht. Men dient aantoonbaar verantwoordelijk te zijn geweest voor of in een leidinggevende rol in meer of mindere mate betrokken te zijn geweest bij taken zoals dagelijkse leiding van de werkzaamheden, coördinatie tussen en integratie van de in de eis gevraagde disciplines, planning, verslaggeving en rapportage, management risico's / kwaliteit / financieel, ..
Alle voorafgaande referentiefiches moeten minstens de volgende informatie vermelden:
(i) de beschrijving van het referentieproject en het precieze aandeel van de kandidaat bij het uitvoeren/exploiteren van het referentieproject evenals de bijzondere relevantie van het concrete referentieproject voor de voorliggende opdracht (max. 400 woorden);
(ii) de identiteit (naam en adres) van de opdrachtgever (incl. contactgegevens);
(iii) de plaats van de uitvoering;
(iv) de oppervlakte;
(v) de bouwkost;
(vi) het jaar van realisatie;
(vii) de datum van oplevering;
(viii) coördinaten van een verantwoordelijke van de bouwheer of opdrachtgever.
Uit deze voorgelegde referenties dient aldus de relevante kennis en ervaring inzake zowel het ontwerpen (ontwerpteam) als het bouwen (ontwikkelaar/algemene aannemer) van elk van deze onderdelen te blijken. Er dient ook te worden aangetoond dat concept-, ontwerp- en materiaalkeuzes werden overwogen in relatie tot het onderhoud en de latere onderhouds- en lifecyclekost van het gebouw.
Voor alle referenties geldt bovendien dat de projecten moeten zijn uitgevoerd naar tevredenheid van de opdrachtgever. De kandidaten voegen hiertoe de nodige attesten toe afgeleverd en ondertekend door de opdrachtgever. Deze attesten vermelden het bedrag van de werken, de plaats en het tijdstip waarop ze werden uitgevoerd. Voorts wordt aangegeven of de werken volgens de regels van de kunst zijn uitgevoerd, regelmatig tot een goed einde zijn gebracht en de mate waarin de vooropgestelde planning werd gerespecteerd.
Er geldt geen minimum investeringswaarde voor de projecten die als referentie worden opgegeven, doch de omvang en de relevantie (inhoud) van de opgegeven projecten zal worden in beschouwing genomen bij het evalueren van de aanvragen tot deelneming.
Naast hoger vermelde referenties dienen de kandidaten tevens volgende documenten te voegen aan hun aanvraag tot deelneming:
- de CV's van de leden (max. 7) van het in te zetten projectteam voor deze opdracht, die in het bijzonder ervaring (geschikte opleiding of ruime ervaring, juiste competenties en passende attitude) aantonen inzake expertise in ontwikkeling en bouwen van grootschalige kantoor- en labogebouwen.
- een voorstelling van de vooropgestelde organisatiestructuur met duidelijke opgave van de onderlinge taakverdeling.
- voor elk van de leden van het projectteam een opgave van het aantal jaren relevante persoonlijke beroepservaring voor de gevraagde disciplines.
Te lezen:
De kandidaat moet kunnen aantonen dat hij beschikt over een passende technische bekwaamheid voor het uitvoeren van de opdracht, inzonderheid inzake de realisatie (zowel ontwerp als bouw) van kantoorgebouwen en laboratoria met betrokkenheid van de eindgebruiker in het bouwproces.
Daartoe is het bewijs vereist van voldoende relevante kennis en ervaring inzake de realisatie van gelijkaardige projecten. Dit dient te worden aangetoond door de voorlegging van referenties en andere documenten van reeds gerealiseerde projecten waaruit relevante kennis en ervaring van de kandidaat voor de uitvoering van onderhavige opdracht blijkt. De toe te voegen referenties aan de aanvraag tot deelneming zijn de volgende:
- minimaal en maximaal twee referenties ontwerpen (ontwerpteam) én twee referenties bouwen (ontwikkelaar/algemene aannemer) van een kantoorgebouw (of gelijkaardige functies) met een duurzaam karakter van > 5.000 m² van de afgelopen 5 jaar voorafgaand aan de datum van verzending van het Aankondigingsbericht.
- minimaal en maximaal twee referenties ontwerpen (ontwerpteam) én twee referenties bouwen (ontwikkelaar/algemene aannemer) van een project Design & Build (of project met minstens de componenten Design & Build) / projectmanagementervaring op maat met deelname eindgebruiker in het bouwteam bij de ontwikkeling van projecten, inclusief private ontwikkeling, (via renovatie en / of nieuwbouw) van de afgelopen 5 jaar voorafgaand aan de datum van verzending van het Aankondigingsbericht. Men dient aantoonbaar verantwoordelijk te zijn geweest voor of in een leidinggevende rol in meer of mindere mate betrokken te zijn geweest bij taken zoals dagelijkse leiding van de werkzaamheden, coördinatie tussen en integratie van de in de eis gevraagde disciplines, planning, verslaggeving en rapportage, management risico's / kwaliteit / financieel, ..
Alle voorafgaande referentiefiches moeten minstens de volgende informatie vermelden:
(i) de beschrijving van het referentieproject en het precieze aandeel van de kandidaat bij het uitvoeren/exploiteren van het referentieproject evenals de bijzondere relevantie van het concrete referentieproject voor de voorliggende opdracht (max. 400 woorden);
(ii) de identiteit (naam en adres) van de opdrachtgever (incl. contactgegevens);
(iii) de plaats van de uitvoering;
(iv) de oppervlakte;
(v) de bouwkost;
(vi) het jaar van realisatie;
(vii) de datum van oplevering;
(viii) coördinaten van een verantwoordelijke van de bouwheer of opdrachtgever.
Uit deze voorgelegde referenties dient aldus de relevante kennis en ervaring inzake zowel het ontwerpen (ontwerpteam) als het bouwen (ontwikkelaar/algemene aannemer) van elk van deze onderdelen te blijken. Er dient ook te worden aangetoond dat concept-, ontwerp- en materiaalkeuzes werden overwogen in relatie tot het onderhoud en de latere onderhouds- en lifecyclekost van het gebouw.
Voor alle referenties geldt bovendien dat de projecten moeten zijn uitgevoerd naar tevredenheid van de opdrachtgever. De kandidaten voegen hiertoe de nodige attesten toe afgeleverd en ondertekend door de opdrachtgever. Deze attesten vermelden het bedrag van de werken, de plaats en het tijdstip waarop ze werden uitgevoerd. Voorts wordt aangegeven of de werken volgens de regels van de kunst zijn uitgevoerd, regelmatig tot een goed einde zijn gebracht en de mate waarin de vooropgestelde planning werd gerespecteerd.
Er geldt geen minimum investeringswaarde voor de projecten die als referentie worden opgegeven, doch de omvang en de relevantie (inhoud) van de opgegeven projecten zal worden in beschouwing genomen bij het evalueren van de aanvragen tot deelneming.
Naast hoger vermelde referenties dienen de kandidaten tevens volgende documenten te voegen aan hun aanvraag tot deelneming:
- de CV's van de leden (max. 7) van het in te zetten projectteam voor deze opdracht, die in het bijzonder ervaring (geschikte opleiding of ruime ervaring, juiste competenties en passende attitude) aantonen inzake expertise in ontwikkeling en bouwen van grootschalige kantoor- en labogebouwen.
- een voorstelling van de vooropgestelde organisatiestructuur met duidelijke opgave van de onderlinge taakverdeling.
- voor elk van de leden van het projectteam een opgave van het aantal jaren relevante persoonlijke beroepservaring voor de gevraagde disciplines.
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 27/01/2017

Annonces similaires du BDA :