KENNISGEVING VAN AANVULLENDE INFORMATIE, INFORMATIE OVER EEN ONVOLLEDIGE PROCEDURE OF RECTIFICATIE
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
NV De Scheepvaart
Havenstraat 44, BE-3500 Hasselt
Contact: Stevaert Bart Miel
Tel: +32 11298518 Fax: +32 11221277 E-mail: b.stevaert@descheepvaart.be
Internet adres(sen):
www.descheepvaart.be
AFDELING II. VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
Bestek nr. FAC-W-WOB-16-39 - Sloop van een gedeelte van de Ford fabrieken te Genk met verplicht plaatsbezoek
II.1.2. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
Deze opdracht bestaat evenwel uit één vast en 4 voorwaardelijke gedeelten (cf. artikel 37 van de wet van 15 juni 2006).
1. Het vast gedeelte omvat de volledige opdracht zoals hieronder beschreven.
2. Voorwaardelijke gedeelten:
1. Uitvoering en opvolging van een beperkt bodemsaneringsproject volgens de bepalingen als bijlage B10 aan de technische bepalingen
2. Sloop van het elektrisch onderstation eigendom van Elia
3. Sloop gebouw H (administratief gebouw)
4. Sloop gebouw A (brandweergebouw)
Het vaste gedeelte van deze opdracht heeft betrekking op de sloop van een gedeelte van de Ford Fabrieken te Genk. De te slopen delen staan aangeduid op de plannen en hebben betrekking op de volledige gebouwen inclusief de gebouwgebonden uitrustingen, rioleringen en ondergrondse constructies volgens de technische bepalen.
De inrichtingen van de hallen (machines en uitrustingen) werden voorafgaandelijk aan de sloopwerken reeds voor een groot gedeelte verwijderd. Op de verdieping van de C-hal zijn nog enkele uitrustingen aanwezig. Detail van deze aanwezige installatie staan weergegeven in deel B: Technische bepalingen. Het rest risico dossier is als bijlage B11 toegevoegd.
De gebouwen worden in "koude" toestand aan de opdrachtnemer overgedragen. Dit wil zeggen dat alle nutsvoorzieningen afgekoppeld en/of buiten dienst gesteld zijn.
Wegenissen en verhardingen dienen in de mate van het mogelijke behouden te blijven. De te behouden zones staan op de plannen aangeduid.
Het eindresultaat van de sloopwerken is een green field. De zone tussen de B- en C-hal wordt enkel gesloopt tot het niveau van de vloerplaat van de gebouwen.
Verplicht plaatsbezoek
De opdrachtnemers kunnen zich ter plaatse vergewissen van de bestaande toestand en moeilijkheidsgraad van de werken.
Het verplichte plaatsbezoek zal plaatsvinden plaats onder begeleiding van de ontwerper en een vertegenwoordiger van de aanbestedende overheid, en zullen doorgaan op dinsdag 23 augustus en woensdag 24 augustus 2016 telkens van 8.00 u tot 16.00 uur. De inschrijvers zijn verplicht zich voorafgaandelijk in te schrijven voor 1 van de 2 dagen. Vrije plaatsbezoeken zijn niet mogelijk.
De inschrijvers dienen ten laatste 5 werkdagen voor hun plaatsbezoek de namen en functies van de personen die aanwezig zullen zijn aan de ontwerper door te geven aan de ontwerper. (max 2 personen per inschrijver)
De gebouwen zijn op het moment van het plaatsbezoek afgekoppeld van de nutsvoorzieningen. De aanbestedende overheid voorziet een basisverlichting in de voorop vastgestelde zones. De bezoekers dienen minimaal volgende PBM's te dragen: veiligheidsschoenen, helm, fluo-vest en sterke zaklamp. Circulatie is enkel mogelijk binnen de vooraf vastgestelde zones in aanwezigheid van en volgens de richtlijnen van de begeleider.
Voorafgaandelijk aan de rondgang zal een toelichting gegeven worden. Bij de rondgang mogen geen vragen gesteld, noch beantwoord worden.
De inschrijver is verplicht op straffe van nietigheid van de offerte de bezichtiging bij te wonen. Het attest van plaatsbezoek dient bij de offerte gevoegd te worden.
Vervoer via de waterweg
Aan- en afvoer van gronden en andere (afbraak-)materialen en materieel dienen maximaal via de waterweg te gebeuren.
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE
Openbaar.
AFDELING VI. AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. GECORRIGEERDE OF TOEGEVOEGDE INFORMATIE:
- Wijziging van de oorspronkelijke door de aanbestedende dienst opgegeven informatie.
- Publicatie op de TED-website wijkt af van de oorspronkelijke door de aanbestedende dienst opgegeven informatie.
- In de oorspronkelijke aankondiging
VI.3.3. Te corrigeren tekst in de oorspronkelijke aankondiging:
Plaats waar de te wijzigen tekst staat: VI.3) NADERE INLICHTINGEN
In plaats van:
Vast gedeelte:
De uitvoeringstermijn van de werken bedraagt 220 werkdagen
Voorwaardelijke delen:
- Deel 1: Beperkte bodemsanering: 40 werkdagen
- Deel 2: Sloop onderstation ELIA: 15 werkdagen
- Deel 3: Sloop gebouw H: 70 werkdagen
- Deel 4: Sloop gebouw A: 45 werkdagen
De uitvoeringstermijn van de werken van elk gedeelte vangt aan op de datum vermeld in het betreffende bevel tot aanvang van de werken.
Plaatsbezoek
De inschrijvers zijn verplicht deel te nemen aan het plaatsbezoek om zich te vergewissen van de bestaande toestand en de moeilijkheidsgraad van de werken. Dit plaatsbezoek zal doorgaan op dinsdag 23 en woensdag 24 augustus 2016 (telkens van 8.00 uur tot 16.00 uur) op de terreinen van Ford Genk, Henri Fordlaan te 3600 Genk, onder leiding van de aanbestedende overheid en het studiebureau. De inschrijvers zijn verplicht zich voorafgaandelijk in te schrijven voor dit plaatsbezoek en dit volgens de bijzonderheden vermeld in art. 1.2 van het bestek deel B: Technische bepalingen.
De inschrijver is verplicht op straffe van nietigheid van de offerte de bezichtiging bij te wonen. Het attest van plaatsbezoek dient bij de offerte gevoegd te worden.
de indiening van de offerte dient elektronisch
via de e-tendering website te gebeuren
(https://eten.publicprocurement.be)
Te lezen:
Vast gedeelte:
De uitvoeringstermijn van de werken bedraagt 240 werkdagen
Voorwaardelijke delen:
- Deel 1: Beperkte bodemsanering: 40 werkdagen
- Deel 2: Sloop onderstation ELIA: 15 werkdagen
- Deel 3: Sloop gebouw H: 80 werkdagen
- Deel 4: Sloop gebouw A: 55 werkdagen
De uitvoeringstermijn van de werken van elk gedeelte vangt aan op de datum vermeld in het betreffende bevel tot aanvang van de werken.
Plaatsbezoek
De inschrijvers zijn verplicht deel te nemen aan het plaatsbezoek om zich te vergewissen van de bestaande toestand en de moeilijkheidsgraad van de werken. Dit plaatsbezoek zal doorgaan op dinsdag 23 en woensdag 24 augustus 2016 (telkens van 8.00 uur tot 16.00 uur) op de terreinen van Ford Genk, Henri Fordlaan te 3600 Genk, onder leiding van de aanbestedende overheid en het studiebureau. De inschrijvers zijn verplicht zich voorafgaandelijk in te schrijven voor dit plaatsbezoek en dit volgens de bijzonderheden vermeld in art. 1.2 van het bestek deel B: Technische bepalingen.
De inschrijver is verplicht op straffe van nietigheid van de offerte de bezichtiging bij te wonen. Het attest van plaatsbezoek dient bij de offerte gevoegd te worden.
de indiening van de offerte dient elektronisch
via de e-tendering website te gebeuren
(https://eten.publicprocurement.be)
VI.3.4. Te corrigeren datums in de oorspronkelijke aankondiging:
Plek waar de datum gewijzigd moet worden: IV.3.3) Voorwaarden voor de verkrijging van bestekken en aanvullende documenten (behalve voor een DAS) of een beschrijvend document Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten Datum:
In plaats van: 22/09/2016 - 11:00
Te lezen: 29/09/2016 - 11:00
VI.3.4. Te corrigeren datums in de oorspronkelijke aankondiging:
Plek waar de datum gewijzigd moet worden: IV.3.4) Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen Datum:
In plaats van: 22/09/2016 - 11:00
Te lezen: 29/09/2016 - 11:00
VI.3.4. Te corrigeren datums in de oorspronkelijke aankondiging:
Plek waar de datum gewijzigd moet worden: IV.3.8) Omstandigheden waarin de inschrijvingen worden geopend Datum:
In plaats van: 22/09/2016 - 11:00
Te lezen: 29/09/2016 - 11:00
VI.4. OVERIGE NADERE INLICHTINGEN:
Terechtwijzend bericht 2
Bijlagen:
Deel A: Administratieve bepalingen rev A
Bijlage A.4: Veiligheids & Gezondheidsplan rev B
Technische bepalingen rev A
Samenvattende opmeting rev A
Plan A2020 -- 4 rev. C
Plan A9100 -- 4 rev A
Plannenlijst rev A
Offerteformulier rev A
Beschrijvende opmeting rev A
Aanpassingen in de documenten:
Deel A: Administratieve bepalingen rev A
Volgende bepalingen worden toegevoegd of aangepast:
Titelblad: Opening van de offertes: 29 september 2016 om 11 uur
3. ADMINISTRATIEVE VOORSCHRIFTEN BIJ TOEPASSING VAN HET KONINKLIJK BESLUIT VAN 15.07.2011 PLAATSING OVERHEIDSOPDRACHTEN KLASSIEKE SECTOREN (K.B. PLAATSING) (BS 9 AUGUSTUS 2011)
Art. 19, §1 Elementen die in de prijzen begrepen zijn
(TOEGEVOEGD)
De eenheidsprijzen met betrekking tot de kosten voor het uitvoeren van de eigenlijke afbraakwerken omvatten:
Voor wat betreft alle posten, met uitzondering van het schroot:
de inzet van gekwalificeerd personeel in functie van de aard van de werken;
het gebruik van machines inclusief de nodige grondstoffen (brandstof, verbruiksproducten,.) voor de werking ervan;
de kosten voor de overname en afvoer (transport en verwerking) van de afvalstoffen van het terrein van de aanbestedende overhead (inclusief de afvalstoffen geproduceerd door de aannemer voor het uitvoeren van de opdracht).
Voor de posten met betrekking tot het schrootafval:
de inzet van gekwalificeerd personeel in functie van de aard van de werken;
het gebruik van machines inclusief de nodige grondstoffen (brandstof, verbruiksproducten,.) voor de werking ervan;
de kosten voor de afvoer (enkel transport!) van het schroot van het terrein van de aanbestedende overheid.
De eenheidsprijzen met betrekking tot de overname van het schroot omvatten enkel de prijs voor de overname. De kosten voor het afvoeren van de materialen van het terrein van de aanbestedende overhead dient inbegrepen te zijn bij de eenheidsprijzen voor het uitvoeren van de werken.
Art. 20, §1 Prijsherziening
(AANGEPAST)
f) Formule voor grond-, bagger- en afbraakwerken:
p=P×(a1×sk1/SK1+a2×i/I+a3×(ow 550bis)/(OW 550BIS)+c)
De formule is van toepassing op volgende posten:
Vast gedeelte:
post 6 tot en met 136;
post 138 tot en met 151.
Voorwaardelijk gedeelte 1:
post 1.
Voorwaardelijk gedeelte 2:
post 1,2,3 en 4.
Voorwaardelijk gedeelte 3:
post 1 tot en met 50;
post 52 tot en met 65.
Voorwaardelijk gedeelte 4 :
post 1 tot en met 49;
post 51 tot en met 64.
(TOEGEVOEGD)
Formule voor prijsevolutie staal:
p=P×(0,85×(nace08 2400)/(NACE08 2400)+0,15)
Deze formule is van toepassing op volgende posten:
Vast gedeelte:
post 152 tot en met 212.
Voorwaardelijk gedeelte 2:
post 6,7 en 8.
Voorwaardelijk gedeelte 3:
post 66 tot en met 80.
Voorwaardelijk gedeelte 4 :
post 65 tot en met 84;
Art. 90, §1 Indiening offertes
(AANGEPAST)
De opening van de offertes vindt plaats op 29 september 2016 om 11uur in lokaal Jean de Ries.
ADMINISTRATIEVE VOORSCHRIFTEN BIJ TOEPASSING VAN KB VAN 14/01/2013 TOT BEPALING VAN DE ALGEMENE UITVOERINGSREGELS VAN DE OVERHEIDSOPDRACHTEN EN VAN DE CONCESSIES VOOR OPENBARE WERKEN (AUR) (BS 14 FEBRUARI 2013)
Art. 25 Draagwijdte en bedrag van de borgtocht
(TOEGEVOEGD)
De borgtocht wordt voor elk gedeelte berekend op het bedrag van het deel "uitvoeren werken". Voor het vaste gedeelte is dit post 1 tot en met post 151 van de samenvattende opmeting.
Art. 35 Plannen, documenten en voorwerpen opgemaakt door de aanbestedende overheid.
Plan A2020 -- 4 rev. B werd gewijzigd in A2020 -- 4 rev C (aanpassing legende)
Plan A9100 -- 4 werd gewijzigd in A9100 -- 4 rev A (aanpassing route rondgang)
De plannenlijst rev A wordt tevens als bijlage toegevoegd bij het terechtwijzend bericht.
Art. 76 §1 Uitvoeringstermijnen
(AANGEPAST)
De termijnen worden aangepast als volgt (voor bijkomende toelichting: zie ook vragen en antwoorden verderop de nota):
Vast gedeelte: 240 werkdagen (in plaats van 220 werkdagen)
Voorwaardelijk deel 3: 80 werkdagen (in plaats van 70 werkdagen)
Voorwaardelijk deel 4: 55 werkdagen (in plaats van 45 werkdagen)
Art. 79 Organisatie van de bouwplaats.
(TOEGEVOEGD)
17. Lokalen ter beschikking gesteld van de aanbestedende overheid:
Op de plaats die de leidend ambtenaar aanwijst, dient een keet ten behoeve van de afgevaardigden van de aanbestedende overheid voorzien te worden.
De opdrachtnemer moet, als last van de aanneming en uitsluitend ten behoeve van de aanbestedende overheid, een directiekeet en bijhorende uitrusting ter beschikking stellen, welke voldoet aan volgende eisen:
Een in degelijke staat verkerende werfkeet welke voorzien is van volgende onderscheiden lokalen:
3 lokalen als bureau voor de toezichters en keetwachter, met elk een minimumoppervlakte van 6 m²;
een vergaderlokaal voor minimum 12 personen (min. 20m²);
een sanitair blok met werkend toilet en warm en koud stromend drinkbaar water, voldoende schone handdoeken, zeep en schoonmaakgerief;
een ingerichte keuken (zie lijst hieronder) met eetgelegenheid;
een bergruimte.
De totale oppervlakte van de directiekeet is min. 60 m², exclusief gangen en ingang. De directiekeet dient te worden verwarmd. De vergaderzaal moet volledig kunnen worden verduisterd. De directiekeet bestaat uit één aaneengesloten geheel.
De werfkeet moet op een goed bereikbare plaats buiten de rijweg of werkzone worden geplaatst, waarbij:
een voldoende verharde parking voor min. 8 wagens voorzien wordt (vrij van plassen) voor de aanbestedende overheid en/of bezoekers;
een verhard toegangspad ter hoogte van de ingangsdeur van de werfkeet aangelegd wordt;
de werfkeet op duidelijke wijze van buitenaf zichtbaar dient te worden geïdentificeerd middels een deurbord of sticker van 40x40 cm met vermelding van de aanbestedende overheid en het project.
De directiekeet is gebouwd met dubbele wanden en aangepaste isolatie. Voor de isolatie gelden de volgende maximale waarden (in W/m².K): buitenwand gesloten 0,45; dak 0,30; vloer 0,45.
De akoestische isolatie (in dB) voor gesloten wanden bedraagt minstens 35 voor buitenwanden en 40 voor binnenwanden.
De keet bevat eveneens een elektriciteitsinrichting en een verwarmingsinstallatie.
De directiekeet is onderworpen aan de voorafgaande goedkeuring van de aanbestedende overheid.
De bevloering is dicht en voorzien van een bekleding. De vloerbekleding is linoleum of iets dergelijks. De wanden en het plafond zijn zo vervaardigd dat comfortabele ruimten worden gevormd tot voldoening van de aanbestedende overheid. De ramen moeten kunnen worden afgesloten met rolluiken, te bedienen aan de binnenkant.
De opdrachtnemer dient verder volgende uitrusting beschikbaar te stellen en te onderhouden:
1) Algemene uitrusting: (het meubilair dient in perfecte staat te zijn)
Per kantoor: een bureau met ladenblok, een pc-tafeltje, een bureaustoel, 2 extra stoelen, kast met dubbele deur (afsluitbaar en voorzien van minimum 3 legplanken) en kapstok; (Eén van de burelen moet tevens geschikt zijn als kleine vergaderruimte, voor minstens 4 personen.) Verder worden op de wanden van de bureaus en vergaderzaal waarin geen ramen zijn, magnetische strips en voldoende magneten voorzien op de wanden, zodat men plannen kan ophangen.
een vergaderzaal met grote modulair aanpasbare vergadertafel, minimum 12 stoelen en kapstokken; één van de wanden moet voorzien zijn van magnetische borden (min.2m²)
een proper onderhouden toilet met water aan- en afvoer, vorstvrij;
verluchting en verlichting;
een degelijk functionerende verwarming en airconditioning die een constante binnentemperatuur tussen 18 en 24°C kan realiseren, ongeacht het seizoen;
een wastafel met warm en koud stromend drinkbaar water;
een propere elektrische koelkast aangesloten op het elektriciteitsnet of, indien dit niet mogelijk is, aangesloten op een generator;
een min./max. thermometer voor ophanging in de open lucht;
een vast telefoontoestel aangesloten op het telefoonnetwerk;
een fax (geen thermisch papier), printer, kopieermachine en scanner (min A4) (mag gecombineerd toestel zijn). De printer en scanner dienen voorzien te zijn van de nodige functionerende accessoires voor het aansluiten op een draagbare computer middels een USB-aansluiting en dienen minimaal compatibel te zijn met de volgende besturingssystemen: Windows XP, Windows Vista, Windows 7;
een snelle vaste internetaansluiting (minimaal 1 Mbit/s), voorzien van een met een wachtwoord beveiligde WiFi-dataverbinding. Een internetverbinding via een GSM-netwerk wordt niet aanvaard;
voldoende stopcontacten zowel in het bureau als in de vergaderzaal, aangevuld met de nodige verdeelstekkerdozen op eenvoudig verzoek van de aanbestedende overheid;
een vuilnisbak en voldoende vuilniszakken;
bij voorkeur ramen met dubbele beglazing;
zonnewering of blinden, evenals rolluiken aan de ramen;
een reinigingsmat voor schoenen/laarzen voorzien van borstels onderaan en opzij.
2) De ingerichte keuken is voorzien van:
een spoelbak met stromend drinkbaar warm en koud water
een koelkast
2 kookplaten
een boiler
een werkplaat
een voorraadkast
keukengerei
een vuilnisbak en voldoende vuilniszakken. Deze worden minimaal 1 maal per week
geledigd door de opdrachtnemer;
frisdranken, koffiezetapparaat, filterzakjes, koffie, suiker en melk;
voldoende tassen, ondertassen, lepeltjes en glazen;
3) Veiligheidsuitrusting:
de werfkeet moet voldoen aan alle veiligheidsvoorschriften van het ARAB en AREI;
de opdrachtnemer stelt op vraag van de toezichter veiligheidskledij ter beschikking, zoals regenkledij en veiligheidslaarzen voor winter en zomer en veiligheidshelmen (niet limitatief);
de nodige voorzieningen dienen getroffen te worden om alle installaties tegen vorst te beschermen en de goede werking van de inrichting in stand te houden;
voor het in gebruik nemen van de werfkeet dient deze nagekeken en goedgekeurd te worden door de veiligheidscoördinator;
veiligheidsmiddelen voor bezoekers (helmen, fluovestjes).
4) Uitrusting vergaderingen:
koffiezetapparaat, filterzakjes, koffie, suiker en melk;
voldoende tassen, ondertassen, lepeltjes en glazen;
de opdrachtnemer houdt koffie en frisdranken ter beschikking tijdens de vergaderingen.
5) Kantoormateriaal:
volgens noodzaak: schrijfgerief (balpennen, papier, schrijfblok);
markeerstiften;
nietjesmachine en nietjes, perforator met pal;
alle door de aanbestedende overheid gevraagde kantoorbenodigdheden voor de uitvoering van de taken van het toezichtpersoneel, in het bijzonder het leveren van het drukwerk voor de dagboeken
tekengerief
stempels, stempelkussen en voldoende stempelinkt (het opschrift van de stempel is te bepalen door de aanbestedende overheid).
kalender groot formaat;
6) Onderhoud:
toiletgerief: wc-papier, spiegel, handzeep;
propere handdoeken;
wekelijks legen van de vuilbakken en voldoende vuilniszakken ter beschikking leggen;
wekelijks reinigen van de werfkeet;
zuiver houden van de omgeving van de werfkeet.
7) In de directiekeet dient er een kleine verbanddoos aanwezig te zijn met de volgende
inhoud:
10 steriele gaasdoekjes Stella 7,5 x 7,5
1 Hansamed ontsmettingsspray 50 ml
20 stuks zuurstofwater 3% - 5 ml
2 elastische gaaswindels 6 x 4 cm
2 elastische gaaswindels 8 x 4 cm
1 kripwindel rode bies 7 cm x 4 m
1 doosje kleefpleisters
1 Leukosilk 1,25 cm x 5 m
1 splinterpincet
1 reanimatievlies
1 steriel drukverband 7 x 10 cm
1 steriel drukverband 12 x 14 cm
3 steriele naalden
1 schaar
1 steriel driehoeksverband
1 flamiclens wondreiniger 250 ml
1 handontsmettingsgel 80 ml
1 take-care (tangetje voor verwijderen van teken)
1 doosje hansamed vingerpleister
Al deze goederen, alsook alle kantoorbenodigdheden, zijn in perfecte staat en worden bij defect of diefstal onmiddellijk hersteld of vervangen. Alle kantoorbenodigdheden, tekengerief en stempels zijn nieuw en ongebruikt.
De opdrachtnemer wordt erop gewezen dat de sanitaire en andere nutsvoorzieningen op dergelijke manier dienen te worden geïnstalleerd dat deze naar behoren kunnen functioneren, ook zonder een eventuele aansluiting op nutsleidingen (drinkwaterleiding, riolering, .). Indien niet rechtstreeks op de riolering kan aangesloten worden, is de installatie van een septische put verplicht. De opdrachtnemer dient eveneens in te staan voor een elektriciteitsvoorziening met voldoende vermogen. Alle aansluitings- en instandhoudingkosten alsook de eventuele abonnementen voor de nutsvoorzieningen zijn een last van de aanneming.
De werfkeet moet voldoen aan alle voorschriften van het ARAB en AREI. Verder moeten alle installaties voldoende bestand en beschermd zijn tegen vorst, en moet de goede werking steeds in stand gehouden worden. De sanitaire ruimte is voorzien van de nodige, normaal werkende sanitaire installatie.
Alle meubilair en uitrusting is in goede staat en blijft eigendom van de opdrachtnemer. Alle kantooruitrusting en -benodigdheden blijven eigendom van de opdrachtnemer. Alle uitrusting en toestellen worden gebruiksklaar geïnstalleerd op de werf.
Elk bureau van de directiekeet wordt verbonden met het algemeen telefoonnet met snelle internetverbinding. De printer-scanner-copier-fax wordt op het netwerk aangesloten.
Alle kosten voor opstellen en inrichten van keten en omgeving, van huur, onderhoud, verwarming en verlichting, alsook het verwijderen van het ketenpark en het herstellen van de site in zijn oorspronkelijke toestand, zijn een last van de aanneming.
De keet dient door en op kosten van de opdrachtnemer minstens een maal per week onderhouden te worden. De aanbestedende overheid zal hierop streng toezien. De kostprijs van dit onderhoud is een last van de aanneming.
De directiekeet en de uitrusting ervan moeten uiterlijk voor de aanvang van de werken op de bouwplaats geïnstalleerd zijn. De sleutel wordt in 3 exemplaren aan de aanbestedende overheid overhandigd.
De keet en de uitrusting blijven ter plaatse tot de voorlopige oplevering van de werken. Alle kosten die eruit voortvloeien, maken een last uit van de opdracht.
Keetwachter:
Voor het inzetten van een keetwacht(st)er wordt een afzonderlijke post in de opmeting
voorzien. Deze moet voldoen aan de desbetreffende voorschriften opgenomen in SB260-
4.1.1.7.1
Bijlage A.4: Veiligheids & Gezondheidsplan rev B
De naam van de opdrachtgever werd gewijzigd in 'nv De Scheepvaart'
Het formulier voor prijsopgave van de veiligheidsvoorzieningen voor zowel het vast gedeelte als de voorwaardelijke delen werd toegevoegd.
De beschrijving werd aangepast zodat er ook sprake is van de voorwaardelijke delen.
Deel B: Technische bepalingen rev A
Hoofdstuk 01 - Voorafgaande werken
1.1 Voorwerp van de aanneming
Algemeen
(TOEGEVOEGD)
De opmeting voor het vast gedeelte, voorwaardelijk deel 2, 3 en 4 is telkens opgedeeld in 2 hoofdstukken.
Deel uitvoeren van de afbraakwerken:
Voor wat betreft alle posten, met uitzondering van het schroot:
De inzet van gekwalificeerd personeel in functie van de aard van de werken;
het gebruik van machines inclusief de nodige grondstoffen (brandstof, verbruiksproducten,.) voor de werking ervan;
de kosten voor de overname en afvoer (transport en verwerking) van de afvalstoffen van het terrein van de aanbestedende overheid (inclusief de afvalstoffen geproduceerd door de aannemer voor het uitvoeren van de opdracht).
Voor de posten met betrekking tot het schrootafval:
de inzet van gekwalificeerd personeel in functie van de aard van de werken;
het gebruik van machines inclusief de nodige grondstoffen (brandstof, verbruiksproducten,.) voor de werking ervan;
de kosten voor de afvoer (enkel transport!) van het schroot van het terrein van de aanbestedende overheid.
Deel overname schroot:
omvat enkel de prijs voor de overname. De kosten voor het afvoeren van de materialen van het terrein van de aanbestedende overheid dient inbegrepen te zijn bij de eenheidsprijzen voor het uitvoeren van de werken.
1.3 Inrichting werf
(VERWIJDERD)
Bureelkeet
Een kantoor - bouwwerfkantoor genoemd - ten behoeve van de opdrachtnemer, de werfleider, de architect, de afgevaardigden van de opdrachtgever van het werk. De controle-organen moeten er kunnen toegang hebben om het dagboek te kunnen raadplegen en invullen. In het bouwwerfkantoor dient permanent een volledig aannemingsdossier aanwezig te zijn.
Bestuurskeet
Een kantoor - administratiekantoor genaamd voorbehouden aan de architect en de afgevaardigden van de opdrachtgevers van het werk. Dit kantoor wordt op kosten en door de zorgen van de opdrachtnemer onderhouden, verlicht en verwarmd en op het telefoonnet aangesloten. Dit kantoor dient ter beschikking gesteld vanaf de aanvang der werken tot aan de volledige voltooiing. Dit kantoor heeft een oppervlakte van minimum 35 m² en bevat:
een lange tafel van ca. 1.20 m breed
een bureau met laden
de nodige rekken voor het opbergen van de plannen en documenten
minimum 6 sterke stoelen
de nodige kapstokken en bergkasten met veiligheidsklemmen ten behoeve van ontwerper en Bestuur
een afzonderlijk lavatory voorzien van een WC type monoblok, handwasbak en stromend water
De bepalingen waaraan de werfketen moeten voldoen staat beschreven in het administratief gedeelte onder Art. 79 Organisatie van de bouwplaats. 17. Lokalen ter beschikking gesteld van de aanbestedende overheid.
Hoofdstuk 2: inrichten van de bouwplaats
2.6 Keetwacht(st)er
(TOEGEVOEGD)
SB260-1.1.7.1.A Beschrijving
De opdrachtnemer stelt een keetwachter halftijds ter beschikking van de aanbestedende overheid. Deze staat uitsluitend ter beschikking van de aanbestedende overheid. Deze persoon bewaakt de directiekeet.
De keetwacht(st)er is onder meer belast met een aantal administratieve taken, zoals de bediening van telefoon, fax en PC. De keetwacht(st)er dient dan ook te beschikken over een grondige praktische gebruikskennis van MS-Office 97.
Deze persoon staat ook in voor het onderhoud van de directiekeet (het schoonmaakgerief hoort aanwezig te zijn in de keet) en voor de uitvoering van allerlei taken van diverse aard op de werf (bv. assisteren van het personeel van de aanbestedende overheid bij diverse opmetingen, enz.).
De keetwacht(st)er is aanwezig op de werf vanaf de aanvang der werken tot en met de voorlopige oplevering.
Tijdens de wettelijke verlofperiodes zal deze post gewoon doorbetaald worden. De opdrachtnemer
overhandigt de aanbestedende overheid hiertoe bij de aanvang der werken een lijst met de wettelijk bepaalde verlofperiodes. Bij elke afwezigheid van de keetwacht(st)er, om welke aard ook, buiten deze wettelijke verlofperiodes, zorgt de opdrachtnemer onmiddellijk voor een geschikte vervanger, zo niet komen de periodes waarin geen keetwacht(st)er ter beschikking staat van de aanbestedende overheid niet in aanmerking voor betaling.
De keetwacht(st)er is gedurende de hele werken halftijds aan het werk, vanaf de aanvang van de werken tot en met de voorlopige oplevering van de volledige werken.
1.1.7.2.B Meetmethode voor hoeveelheden
Het ter beschikking van de aanbestedende overheid stellen van een keetwacht(st)er wordt verrekend per maand.
Alle betreffende kosten en prestaties van de keetwacht(st)er (sociale lasten, verzekering, verplaatsing tussen twee keten..) zijn begrepen in de eenheidsprijs.
IV. Voorwaardelijke delen
40.4 Voorwaardelijk gedeelte 3: Sloop gebouw H (administratief gebouw)
(AANGEPAST)
80 werkdagen (in plaats van 70 werkdagen)
40.5 Voorwaardelijk gedeelte 4: Sloop gebouw A (brandweergebouw)
(AANGEPAST)
55 werkdagen (in plaats van 70 werkdagen)
Samenvattende opmeting rev A: Keetwacht(st)er
(TOEGEVOEGD)
Vast gedeelte:
Post 6. Ter beschikking stellen van een keetwacht(st)er volgens SB260-4-1.1.7.1
Voorwaardelijk deel 3:
Post 3. Ter beschikking stellen van een keetwacht(st)er volgens SB260-4-1.1.7.1
Voorwaardelijk deel 4:
Post 3. Ter beschikking stellen van een keetwacht(st)er volgens SB260-4-1.1.7.1
Samenvattende opmeting rev A: opsplitsing in uitvoeren werken & overname schroot
(TOEGEVOEGD)
Vast gedeelte:
Post 152 tot en met 212: overname schroot
Voorwaardelijk deel 3:
Post 66 tot en met 80: overname schroot
Voorwaardelijk deel 4:
Post 65 tot en met 84: overname schroot
Offerteformulier rev A
Aanpassingen met betrekking tot opsplitsing in uitvoering werken en overname schroot.
Beschrijvende opmeting rev A:
In het vast gedeelte, voorwaardelijk deel 3 en voorwaardelijk deel 4 werd de post van keetwacht(st)er toegevoegd.
De opsplitsing in uitvoeren van de werken en overname schroot heeft geen invloed op het aantal af te breken eenheden materiaal en dus werd deze opsplitsing niet overgenomen in de beschrijvende opmeting.
Vragen en antwoorden naar aanleiding van plaatsbezoek 23/08 en 24/08
Tot op welke diepte moet er gesloopt worden voor de gebouwen en uitrustingen in de "midden zone"?
Antwoord: Zie Art. 17.01.01 Beton: " Voor de constructies tussen de B-hal en de C-hal zullen de sloopwerken uitgevoerd worden tot het niveau van de vloerplaat"
Verduidelijking: Vloerafwerkingen op de vloerplaat (vb tegels en chappe in gebouw D) dienen niet verwijderd te worden. De verhardingen van wegen en aanpalende parkings blijven behouden.
Vervoer via de waterweg: welk zijn de mogelijkheden voor het gebruik van de kade?
"Tijdens ons bezoek, en ook beschreven in het bestek, adviseert u de aannemer om zoveel mogelijk via water af te voeren. Is er een kade aanpalend aan het terrein ? Waar situeert zich deze ? Kan deze kosteloos gebruikt worden ? Zal deze tijdens de werken exclusief ter onze beschikking staan ? Valt deze onder het 'haven' regime ?"
Antwoord: Voor vervoer van (afbraak -) materialen en materieel via de waterweg wordt de kade gratis ter beschikking gesteld door nv De Scheepvaart. Indien nodig kan het jaagpad (dienstweg) naast het kanaal zal door nv De Scheepvaart afgesloten worden voor derden gedurende de tijd van de werken. Er dient een kraanvergunning aangevraagd en bekomen te worden voor het plaatsen van een laad- en loskraan. In de vergunningsaanvraag moet aangetoond worden dat de dijk van het kanaal (kanaal in ophoging) niet in het gedrang komt door het plaatsen van de kraan.
Gegevens kade en diepgang:
Antwoord: lengte van de kade is 300m, diepgang 4m.
Ligging kade:
Antwoord: vanaf de losplaats zware stookolie Ford tot aan brug Sledderlo is er aanmeermogelijkheid. Afhankelijk van de locatie van de stapelingen op de werf, soort van te laden materialen en type loskraan dient de beste aanmeerlocatie gekozen te worden in overleg met nv De Scheepvaart.
Bestaat er de mogelijkheid tot huur van een gedeelte van het terrein na uitvoering van de werken?
Antwoord: neen. Alle materialen moeten van de werf afgevoerd worden voor het einde van de werken.
Uitvoeringstermijn voorwaardelijke werken:
"U voorziet een basiswerk en 4 optionele werken.
Zullen bij bestelling van de optionele werken, indien deze besteld worden tijdens uitvoering basiswerk, de uitvoeringstermijn verlengen ? Of blijft in dit geval de initiële termijn van 220 wd van kracht ?
Zal er een onderbreking zijn tussen basiswerk en optionele posten ? Zo ja, hoeveel keer zal dit zich voordoen ? Waar worden in dit geval kosten gerekend voor instandhouding werfinstallatie aannemer"
Antwoord:
Het betreft voorwaardelijke werken/gedeelten (? optionele werken)
De voorwaardelijke gedeelten dienen beschouwd te worden als afzonderlijke opdrachten.
De uitvoeringstermijn van de verschillende gedeelten lopen mogelijk (deels) gelijktijdig.
Gezien de voorwaardelijke werken een eigen aanvangsbevel, uitvoeringstermijn en oplevering hebben, dienen deze gezien te worden als afzonderlijke werken.
Verwijderen ondergrondse constructies (zie plan A2020 - C)
Verduidelijking:
Voor het verwijderen van ondergrondse constructies werden in het bestek en de meetstaat volgende principes aangehouden:
In de middenzone (tussen de B-Hall en de C-Hall) worden geen ondergrondse constructies verwijderd. De sloopwerken gebeuren daar tot het niveau van de vloerplaat.
Van de overige gebouwen worden:
de funderingen gesloopt tot - 2.00 meter onder het maaiveld
Behoudens het voorwaardelijke gedeelte 1 (uitvoeren en opvolging van een beperkt bodemsaneringsproject volgens de bepalingen als bijlage B10 aan de technische bepalingen) worden er geen gronden van het terrein afgevoerd.
Welke zijn de toegelaten overlasten op daken en vloeren:
Antwoord: volgende overlasten toegelaten in de C-Hall:
Dak: 80 kg/m²
Verdiepingsvloer paint: 800 kg/m²
Vloerplaat: 1500 kg/m² met uitzondering van de vloerplaat boven de kelders
Wat is PCB-gehalte van de transformatoren?
Antwoord: TFO 2 bevat nog PCB's (metingen gedaan in 1998):
- PCB gehalte volgens IEC 61619: 360 ppm (max toegelaten: 50ppm - toestellen tot 500ppm mogen tot einde levensduur in dienst blijven)
- PCB gehalte volgens VLAREM: 85ppm
Hoe gebeurt de afrekening VH: omzetting m³ naar ton?
"Bijna alle posten zijn in vermoedelijke hoeveelheden. Hoe dienen wij ons te organiseren als aannemer m.b.t.de opmeting van de werken ? Of ziet u enige andere methode (weging, .. ?) ? In geval van weging, wat zijn de te hanteren soortelijke gewichten"
Antwoord: De afrekening van de posten in VH zal uitgevoerd worden aan de hand van de afleverbonnen voor de volgende posten en rekening houdend met volgende soortelijke gewichten: (ref: Mortelmans F. Berekening van constructies Deel 1: Lasten, spanningen en vervormingen + Leidraad bij de opmaak van een sloopinventaris - OVAM )
AANDUIDING
OMZETTING VAST GEDEELTE VOORWAARDELIJK DEEL 3 VOORWAARDELIJK DEEL 4
Baksteenmetselwerk 1800 kg/m³ Art. 48 Art. 9 Art. 10
Gewapend beton 2400 kg/m³ Art. 41, 42, 43, 45, 46, Art. 8 Art. 9
Ongewapend beton 2200 kg/m³ Art. 55, 56, 57 Art. 16
Hout 550 kg/m³ Art. 58,72,73 Art. 15 Art. 17
Glas 2500 kg/m³ Art. 62 Art. 18 Art. 19, 20
Cellenbeton 500 kg/m³ Art. 44
Grind 1500 kg/m³ Art. 49 Art. 10
Minerale wol (dekens) 230 Kg/m³ Art. 110,111,113 Art 32 Art. 34
Minerale wol (dakplaten): 250 kg/m³ Art., 109,108
Dakdichting (roofing): 4 lagen: 25 kg/m², 3 lagen: 20 kg/m² Art. 74, 75 Art. 20 Art. 22
Asbestcementgolfplaten 20 kg/per m² Art. 116
Rockfonplafond 10 kg/m² Art. 114 Art. 33 Art. 35
TL lampen 3 stuks = 1 Kg Art. 121 Art. 39 Art. 44
De overige posten worden afgerekend volgens de eenheden voorzien in inschrijving en volgens vordering van de werken en controle van de werftoezichter.
Verzekering ABR-Polis:
"Zoals te lezen onder art 1.4a moeten de definitief opgetrokken werken verzekerd worden. Aangezien het om een sloopwerk gaat is er ons inziens geen definitief op te trekken werk, en dus ook geen voorwerp om een ABR-polis te nemen. Kan u dit bevestigen ?"
Antwoord: In artikel 24, §1 Verzekeringen op blz. 16,17,18,19 en 20 van het bestek staat beschreven waaraan de polis moet voldoen.
Herzieningsformule:
"De in het bestek voorgestelde herzieningsformule spreekt over de waarde sk1 en SK1. Deze waarden zijn ons niet gekend. Bedoelt u de waarden s & S of k1 & K1, of enige andere waarde ??"
Antwoord: Bijlage A1 van het administratief bestek geeft een aanduiding van de index SK,1
Onderzoek asbest:
"Tijdens het bezoek is gebleken dat er nogal wat onduidelijkheid is omtrent de aanwezigheid van asbest en omtrent de exacte locaties. Dient bijkomstig onderzoek door ons te gebeuren ? Zo ja, zal dit onderzoek kunnen gebeuren VOOR aanvang start sloopwerken ? Of dient dit onderzoek te gebeuren tijdens de uitvoeringstermijn van de sloop ? In dit geval zou dit betekenen dat de reeds krappe uitvoeringstermijn van 220 wd nog eens verkort wordt. Immers heeft men niet alleen de termijn voor onderzoeksdagen te stellen, maar ook nog eens de termijn van 15 kd (wettelijke 'stand-still' periode melding werken FOD Waso) in acht te nemen. Dwz dat men reeds snel 1 maand uitvoeringstermijn kwijt is vooraleer de effectieve werken kunnen opstarten."
Antwoord:
De bestaande asbestinventarisatie heeft plaats gevonden in de periode dat de binnensloop van de betreffende gebouwen werden uitgevoerd. Om die reden waren bepaalde plaatsen niet bereikbaar. Voor het bijkomend asbest-onderzoek, worden volgende termijnsverlengingen toegestaan:
Voor het vast gedeelte: 20 werkdagen
Voor het voorwaardelijke gedeelte 3 (gebouw H): 10 werkdagen
Voor het voorwaardelijke gedeelte 4 (gebouw A): 10 werkdagen
Meetstaat en BTW:
"U voorziet op basis van de raming dat de werken zich situeren binnen een klasse 8. De meetstaat is echter een mengeling van enerzijds werk, anderzijds posten recuperatiewaarde. Maw, het eindtotaal van de meetstaat is niet representatief voor de omvang van de werken, waardoor het bv mogelijk is dat een aannemer met lagere klasse een werk neemt waarvoor hij niet geschikt is. Bovendien zit men tevens met een probleem van BTW. (21% voorzien in uw meetstaat)"
Antwoord: De opmeting voor het vast gedeelte, voorwaardelijk deel 2, 3 en 4 is telkens opgedeeld in 2 hoofdstukken.
Deel uitvoeren van de afbraakwerken (21% btw):
Voor wat betreft alle posten, met uitzondering van het schroot:
de inzet van gekwalificeerd personeel in functie van de aard van de werken;
het gebruik van machines inclusief de nodige grondstoffen (brandstof, verbruiksproducten,.) voor de werking ervan;
de kosten voor de overname en afvoer (transport en verwerking) van de afvalstoffen van het terrein van de aanbestedende overheid (inclusief de afvalstoffen geproduceerd door de aannemer voor het uitvoeren van de opdracht).
Voor de posten met betrekking tot het schrootafval:
de inzet van gekwalificeerd personeel in functie van de aard van de werken;
het gebruik van machines inclusief de nodige grondstoffen (brandstof, verbruiksproducten,.) voor de werking ervan;
de kosten voor de afvoer (enkel transport!) van het schroot van het terrein van de aanbestedende overheid.
Deel overname schroot (0% btw):
omvat enkel de prijs voor de overname. De kosten voor het afvoeren van de materialen van het terrein van de aanbestedende overheid dient inbegrepen te zijn bij de eenheidsprijzen voor het uitvoeren van de werken.
Referentiepeil opmeting restanten funderingen:
"Wat is het referentiepunt om deze inmeting te doen ? Vloerplaat per gebouw ? Of enig ander punt ?"
Antwoord:
Het referentiepeil voor de opmeting van de restanten van de funderingen voor het as-built dossier is niv. +56.00 T.A.W. (= afgewerkt vloerpeil B-Hal).
Termijn tussen gunning en aanvangsbevel:
"Welke termijn voorziet u tussen betekening gunning en aanvangsbevel ? Een project van dergelijke omvang vergt naar onze mening toch enige voorbereiding."
Antwoord: Conform de 'Algemene Aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, diensten en leveringen en voor de concessies voor openbare werken' zal het aanvangsbevel gegeven worden tussen de 30ste en 60ste kalenderdag na gunning van de werken.
Start van de werken:
"Wanneer denkt u dat de werken zullen opstarten ? Een project van dergelijke omvang vergt nodige inpassing in planning van de aannemer"
Antwoord:
De start van de werken is afhankelijk van de administratieve tijd nodig voor het nazicht van de inschrijvingen en de selectie van de laagst regelmatige inschrijving.
Extra bezoeken:
"Bestaat de mogelijkheid om de site te bezoeken met eventuele leveranciers ? We denken hierbij aan 'schrootboeren', afvalverwerkers,.."
Antwoord:
Er zijn geen extra bezoeken mogelijk.
Weegbrug:
Verduidelijking:
De bestaande weegbrug ter hoogte van de ingang Poort 2 van de terreinen van Ford Genk, zal om logistieke redenen niet door de uitvoerder van de sloopwerken gebruikt kunnen worden.
Grondwaterstand:
" welk is het niveau van het grondwater? Is de bestaande pompinstallatie voor het grondwater nog bruikbaar?"
Antwoord:
Het grondwaterpeil over de site varieert van -0,40 - -0,50 m tot -7,00 - -7,30 m (gezien vanaf de parkingplaats IO-plein aan de oost kant van de site naar de schrootverwerking-area aan de westzijde van de site).
De variatie van het grondwaterpeil over de seizoenen is in de orde van grootte van +/- 0,40 m.
De pompen zijn in de loop van vorig jaar 2015 afgeschakeld. De voedingen van deze pompen kwamen van onderstation(s) van de C-hal. En deze zijn momenteel elektrisch volledig buiten dienst.
"Zijn er loodhoudende verven aanwezig op de staalstructuur?"
Antwoord:
De stalen draagstructuur (kolommen, spanten, .) is met loodhoudende verf behandeld. Er mag dus niet gebrand of geslepen worden om deze kolommen te verwijderen.
"Welk is de toestand van de verfleidingen in de paint-afdeling":
Antwoord:
Alle leidingen zijn gespoeld. Mogelijk zijn er nog mengingen van restmaterialen en water aanwezig. Er mag dus niet gebrand of geslepen worden om deze leidingen te verwijderen.
Het gewicht van het wapeningsijzer van het beton?
Antwoord: werd afzonderlijk opgenomen in de meetstaat
Werkwijze asbestverwijdering:
"Is er een werkmethode opgelegd voor het verwijderen van asbesthoudende toepassingen?"
Antwoord: De aannemer moet een risico-analyse en werkplan voorstellen en voorleggen aan het bestuur vooraleer het toe te sturen aan de FOD WASO. De uiteindelijke werkmethode moet aanvaard worden door de FOD WASO.
Dikte van de dakisolatie?
Antwoord: De gemiddelde dikte van de dakisolatie bedraagt 10 cm.
Mogen de bestaande gebouwen gebruikt worden als werfinstallatie?
Antwoord: Er mogen geen bestaande gebouwen gebruikt worden als werfinstallatie. Gebouw H en A maken geen deel uit van het vast gedeelte. De overige gebouwen zijn afgesloten van nutsvoorzieningen.
Aantal dakdichtingslagen.
Antwoord: Het gemiddeld aantal dakdichtingslagen is op de C-Hal en ketelhuis is 4 , voor de overige hallen bestaat de dakdichting uit 3 lagen.
Is er een aanduiding van het aantal radio-actieve bronnen van de branddetectie?
Antwoord: Er is geen overzichtsplan met inplanting van de detectoren beschikbaar.
Transport en verwerking van de vrijgekomen materialen
Antwoord: Volgens Art. 3.8 van Deel B: Technische bepalingen: De opdrachtnemer staat in voor de selectieve afvoer van alle afvalstoffen naar een erkend sorteer- en recyclagebedrijf of stortplaats.
Aanvulling en verduidelijking: de opdrachtnemer wordt eigenaar van al het sloopafval (inclusief het schroot)
Bestaat de mogelijkheid tot huur van een gedeelte van het terrein na uitvoering van de werken?
Antwoord: neen. Alle materialen moeten van de werf afgevoerd worden voor het einde van de werken.
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 15/09/2016