AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
VZW Centrum voor Algemeen Welzijnswerk Limburg, afgekort CAW Limburg, Stoffelsbergstraat 4, 3600 Genk / VZW Pleegzorg Limburg, Emiel Van Dorenlaan 30 bus 2, 3600 Genk / VZW Provinciaal Centrum voor Hulpverlening inzake kindermishandeling, afgekort VK-Limburg, Boerenkrijgsingel 30, 3500 Hasselt en met technische en financiële bijstand van Belfius Bank NV
Pachecolaan 44, BE-1000 Brussel
Contact: Liesbeth Gestels, Projectmanager Real Estate - Belfius Specialised Finance
Tel: +32 22226328 E-mail: liesbeth.gestels@belfius.be
Internet adres(sen): https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=240024
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
Ontwerp en bouw van een gemeenschappelijke hoofdzetel voor de VZW CAW Limburg, de VZW Pleegzorg Limburg en de VZW VK Limburg
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlening van de diensten:
Type opdracht: Werken.
Belangrijkste plaats van uitvoering van de werken: Stad Genk
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
De opdracht heeft betrekking op het concept en de realisatie van een gemeenschappelijke administratieve zetel voor de VZW CAW Limburg, de VZW Pleegzorg Limburg en de VZW VK Limburg met een ondergrondse parking en eventuele aanhorigheden. De netto-bouwkost wordt op 8.000.000,00 EUR geraamd.
Het betreft een opdracht in bouwteam (architect, studiebureaus en aannemer) waarbij de opdrachtnemer zal instaan voor het architectuurontwerp, de studieopdracht voor stabiliteit, akoestiek en technieken met inbegrip van een haalbaarheidsstudie alternatieve energieën. De opdrachtnemer zal tevens instaan voor de veiligheidscoördinatie bij ontwerp en uitvoering, de EPB-verslaggeving en de uitvoering van de werken.
II.1.8. Verdeling in percelen: Neen.
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
De aanvraag tot deelneming kan, op straffe van nietigheid, enkel gebeuren door een projectteam bestaande uit minstens een aannemer, een architect en een ingenieur met specialisatie in, onder meer, stabiliteit en technieken. Het projectteam kan worden uitgebreid met andere leden.
De aanvragen tot deelneming kunnen worden ingediend door een combinatie van ondernemingen, waaronder minstens een architect, een aannemer en een ingenieur gespecialiseerd in o.a. stabiliteit en technieken, hierna consortium genoemd. De architect kan ten opzichte van de aannemer niet als onderaannemer fungeren. In de overeenkomst met de partijen zullen bepalingen worden opgenomen die verhinderen dat er, in de onderlinge verhouding tussen de architect en de aannemer, sprake kan zijn van hoofdelijke en ondeelbare verbintenissen.
De aanvraag tot deelneming dient door alle leden van het consortium te worden ondertekend. De kandidaten dienen de documenten waaruit de handtekeningsbevoegdheid van elk van de ondertekenaars blijkt, bij hun aanvraag tot deelneming te voegen (statuten, benoemingsbesluiten, eventuele volmachten).
Wanneer de aanvraag tot deelneming uitgaat van een consortium, mag geen van de leden van het consortium zich in één van de hierna omschreven gevallen van uitsluiting bevinden en dienen de verschillende leden van het consortium samen aan de hierna vermelde kwalitatieve selectievoorwaarden te voldoen. De uitsluiting van een lid van het consortium kan tot uitsluiting van het gehele consortium leiden.
In elk stadium van de gunningsprocedure wordt uitgesloten van de toegang ertoe, de kandidaat (de rechtspersoon of één van de leidinggevende personen binnen die rechtspersoon) die bij rechterlijke beslissing die in kracht van gewijsde is gegaan en waarvan de aanbestedende overheid kennis heeft, veroordeeld is voor:
(a) deelname aan een criminele organisatie als bedoeld in artikel 324bis van het Strafwetboek;
(b) omkoping als bedoeld in artikelen 246 en 250 van het Strafwetboek;
(c) fraude als bedoeld in artikel 1 van de overeenkomst aangaande de bescherming van de financiële belangen van de Gemeenschap, goedgekeurd door de wet van 17 februari 2002;
(d) witwassen van geld als bedoeld in artikel 5 van de wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financieel stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme.
Met het oog op de toepassing van deze paragraaf kan de aanbestedende overheid, indien zij twijfels heeft over de persoonlijke situatie van een kandidaat, de bevoegde binnenlandse of buitenlandse autoriteiten verzoeken om de inlichtingen die ze ter zake nodig acht.
De aanbestedende overheid kan om dwingende redenen van algemeen belang afwijken van de in deze paragraaf bedoelde verplichting.
Tevens wordt uitgesloten de kandidaat van wie is vastgesteld dat hij zich in een toestand zoals bedoeld in artikel 20, §1/1 van de wet van 15 juni 2006 overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten bevindt.
De aanbestedende overheid kan bovendien in elk stadium van de gunningsprocedure, , uitsluiten van de toegang ertoe, de kandidaat die:
(a) in staat van faillissement of van vereffening verkeert, die zijn werkzaamheden heeft gestaakt, die een gerechtelijke reorganisatie ondergaat, of die in een vergelijkbare toestand verkeert als gevolg van een gelijkaardige procedure die bestaat in andere nationale reglementeringen
(b) aangifte heeft gedaan van zijn faillissement, voor wie een procedure van vereffening of gerechtelijke reorganisatie aanhangig is, of die het voorwerp is van een gelijkaardige procedure bestaande in andere nationale reglementeringen;
(c) bij rechterlijke beslissing die in kracht van gewijsde is gegaan, veroordeeld is geweest voor een misdrijf dat zijn professionele integriteit aantast;
(d) bij zijn beroepsuitoefening een ernstige fout heeft begaan;
(e) niet voldaan heeft aan zijn verplichtingen inzake betaling van zijn socialezekerheidsbijdragen, overeenkomstig de bepalingen van artikel 62 van het KB van 15 juli 2011 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren;
(f) niet in orde is met de betaling van zijn belastingen volgens de Belgische wetgeving of die van het land waar hij gevestigd is, overeenkomstig de bepalingen van artikel 63 van het KB van 15 juli 2011;
(g) zich in ernstige mate heeft schuldig gemaakt aan het afleggen van valse verklaringen bij het verstrekken van inlichtingen, opeisbaar bij toepassing van hoofdstuk 5 van het KB van 15 juli 2011, of die deze inlichtingen niet heeft verstrekt.
De kandidaat dient aan de hand van een verklaring op eer te verklaren dat hij zich niet bevindt in één of meerdere van de hierboven genoemde omstandigheden.
De kandidaat dient, bovendien, bij zijn aanvraag tot deelneming de volgende attesten te voegen:
(a) een uittreksel uit strafregister of een evenwaardig document dat maximaal 3 maanden vóór de uiterste datum voor de ontvangst van de aanvragen tot deelneming werd uitgereikt door een gerechtelijke of overheidsinstantie van het land van oorsprong en waaruit blijkt dat de kandidaat, niet veroordeeld is geweest voor een misdrijf dat zijn professionele integriteit aantast;
(b) een attest van de rechtbank van Koophandel of een evenwaardig document dat maximaal 3 maanden vóór de uiterste datum voor de ontvangst van de aanvragen tot deelneming werd uitgereikt en waaruit blijkt dat de kandidaat niet in staat van faillissement of vereffening verkeert noch een gerechtelijke reorganisatie heeft aangegaan;
(c) een attest RSZ dat op het voorlaatste afgelopen kalenderkwartaal vóór de uiterste datum voor de ontvangst van de aanvragen tot deelneming betrekking heeft en waaruit blijkt dat de kandidaat aan de voorschriften inzake bijdrage voor Sociale Zekerheid en bestaanszekerheid heeft voldaan. Voor een kandidaat die niet de Belgische nationaliteit heeft: een attest uitgereikt door de bevoegde dienst, dat op het voorlaatste afgelopen kalenderkwartaal vóór de uiterste datum voor de ontvangst van de aanvragen tot deelneming betrekking heeft en waaruit blijkt dat hij voldaan heeft aan zijn verplichtingen t.a.v. de betaling van de bijdragen voor de sociale zekerheid overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar hij gevestigd is;
(d) een attest dat maximaal 3 maanden vóór de uiterste datum voor de ontvangst van de aanvragen tot deelneming door de Administratie der Belastingen werd uitgereikt en waaruit, zowel voor wat de directe als de indirecte belastingen, blijkt dat de kandidaat in orde is met de betaling van zijn belastingen.
Wanneer een document of attest als bedoeld hierboven, is vereist, maar niet wordt uitgereikt in het betrokken land of daarin niet alle in hierboven bedoelde gevallen worden vermeld, kan het worden vervangen door een verklaring onder eed of, in landen waar niet in een eed is voorzien, door een plechtige verklaring van de kandidaat voor een gerechtelijke of overheidsinstantie, een notaris of een bevoegde beroepsorganisatie van het land van oorsprong of herkomst.
Wanneer de aanvraag tot deelneming uitgaat van een consortium, dient voor ieder lid van het consortium op dezelfde manier (aan de hand van een verklaring op eer en door het effectief overleggen van de vereiste stavingsstukken) aangetoond te worden dat deze zich niet in een toestand van uitsluiting bevinden.
In zoverre een beroep wordt gedaan op een derde entiteit op wiens draagkracht de kandidaat zich beroept overeenkomstig artikel 74 van het KB van 15 juli 2011 om aan de technische bekwaamheid en/of financieel-economische draagkracht te voldoen vereist conform de kwalitatieve selectie-eisen (zie verder), dient voor de betrokken derde entiteit op dezelfde manier (d.w.z. aan de hand van een verklaring op erewoord en door het effectief overleggen van de vereiste stavingstukken) aangetoond te worden dat deze zich niet in een toestand van uitsluiting bevindt.
Indien in de loop van de gunningsprocedure zou blijken dat een kandidaat of een lid van een kandiderend consortium of een entiteit zoals bedoeld in de vorige paragraaf, zich komt te bevinden in een situatie die aanleiding kan geven tot uitsluiting, zal steeds nog tot uitsluiting kunnen worden besloten.
III.2.2. Economische en financiële draagkracht:
ALGEMEEN
De kandidaat dient aan te tonen over de noodzakelijke financiële en economische draagkracht voor het uitvoeren van de opdracht te beschikken.
De solvabiliteit en de kredietwaardigheid van de kandidaat (of, indien de kandidaat een consortium betreft, van elk lid daarvan, of, indien de kandidaat zich op een derde beroept met het oog op het voldoen aan deze criteria, van die derde) wordt aangetoond aan de hand van volgende beschikbare financiële informatie:
1. een kopie van jaarrekeningen over de laatste drie boekjaren.
2.het omzetcijfer over de laatste drie boekjaren.
3. een toelichting over de financiële resultaten en situatie indien er zich sinds de laatst neergelegde jaarrekening belangrijke wijzigingen hebben voorgedaan.
4. een attest met vermelding van het verzekerde bedrag van zijn verzekeringsmaatschappij, waaruit blijkt dat zij tegen beroepsrisico's zijn gedekt.
De minimale vereisten inzake financiële en economische draagkracht zijn:
(a) De kandidaat moet (gezamenlijk) tijdens één van de laatste drie boekjaren een totale omzet van minimaal 30 mio EUR per jaar hebben gerealiseerd.
(b) Een aan de hand van de jaarrekeningen van de afgelopen drie jaar aan te tonen jaarlijks eigen vermogen, of indien de kandidaat uit meerdere leden bestaat, gezamenlijk eigen vermogen van minstens 3 mio euro.
(c) De kandidaat, of elk lid van de kandidaat, dient over een financiële toestand te beschikken waardoor zij in staat zijn deze opdracht tot een goed einde te brengen. De kandidaat moet hiervoor de financiële ratio's berekenen voor elk van de leden van de kandidaat aan de hand van de opgegeven jaarrekeningen voor elk van de afgelopen drie boekjaren. De ratio's betreffen:
o De solvabiliteit aan de hand van de ratio van de "algemene schuldgraad" (vreemd vermogen / totaal vermogen)
o De liquiditeit aan de hand van de ratio "liquiditeit in enge zin" (vorderingen op ten hoogste één jaar & geldbeleggingen en liquide middelen / schulden op ten hoogste één jaar)
o De rendabiliteit aan de hand van de ratio "bruto-rendabiliteit van het eigen vermogen na belastingen" (cash flow na belastingen / eigen vermogen)
Aan de hand van deze controle wordt nagegaan of er discontinuïteit, of een risico daarop, bij de kandidaat aanwezig is (of een lid van de kandidaat).
BEROEP OP DERDE ENTITEITEN
In de mate dat een kandidaat zich, ter staving van de economische en financiële draagkracht op grond van artikel 74 van het KB van 15 juli 2011 tevens beroept op de economische en financiële draagkracht van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van de banden met die entiteiten (bijv. onderaanneming, financiële dienstverlening, .), moet die kandidaat aantonen dat hij daadwerkelijk zal beschikken over de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke middelen (indien de opdracht aan de betrokken kandidaat wordt gegund). Dit gebeurt door overlegging van de verbintenis van deze entiteiten om dergelijke middelen daadwerkelijk aan de kandidaat ter beschikking te zullen stellen, overeenkomstig artikel 74 van het KB van 15 juli 2011.
Verschillende kandidaten kunnen zich ter staving van hun economische en financiële draagkracht op dezelfde entiteit beroepen. Een rechtspersoon kan evenwel niet optreden als derde entiteit voor een kandidaat overeenkomstig artikel 74 van het KB van 15 juli 2011 wanneer hij deel uitmaakt van een andere kandidaat.
III.2.3. Vakbekwaamheid:
ALGEMEEN
De kandidaat dient in zijn aanvraag tot deelneming:
- voor het gedeelte DESIGN: één of meerdere architecten en één of meerdere ingenieurs met specialisatie in o.a. stabiliteit, technieken, . en;
- voor het gedeelte BUILD: één of meerdere aannemer(s);
voor te stellen die door de aanbestedende overheid met het ontwerp en de bouw de gemeenschappelijke hoofdzetel zullen worden belast.
De kandidaat moet aantonen dat hij voldoende ervaring heeft met soortgelijke opdrachten en dat hij bekwaam is om:
(a) een integraal ontwerp af te leveren en uit te voeren dat focust op een integraal, duurzaam project, dat rekening houdt met de ruimtelijke context, de vooropgestelde functionaliteit en architecturale beeldkwaliteit;
(b) een realistische en voordelige offerte in te dienen die rekening houdt met de beoogde timing van het project;
(c) garant te staan dat de aanvraag van de stedenbouwkundige vergunning voorbereid wordt door de in de selectiefase voorgestelde ontwerper(s);
(d) te garanderen dat de vooropgestelde ambities en kwaliteiten in de offerte en het ontwerp behouden blijven tijdens het volledige project.
De kandidaat zal deze ervaring aantonen aan de hand van :
(a) de erkenning als aannemer;
(b) referentieprojecten;
(c) de teamsamenstelling en de vakbekwaamheid waarover de kandidaat beschikt;
A) ERKENNING
De voorgestelde aannemer(s) dient /dienen te bewijzen dat hij/zij (of minstens één van hen) voldoet/voldoen aan de voorwaarden om als aannemer erkend te worden, met name voor categorie D- Klasse 8.
Hiertoe vermeldt de aanvraag tot deelneming:
(a) dat de kandidaat (of een lid van het consortium) over de vereiste erkenning beschikt;
of
(b) dat de kandidaat (of een lid van het consortium) in het bezit is van een certificaat of ingeschreven is op een officiële lijst van erkende aannemers in een andere lidstaat van de Europese Unie. In dat geval wordt bij de aanvraag tot deelneming het door de bevoegde certificeringsinstelling afgeleverde certificaat of het door de bevoegde instantie van de lidstaat bevestigde bewijs van deze inschrijving gevoegd en elk document dat de gelijkwaardigheid tussen deze certificering of inschrijving en de vereiste erkenning kan aantonen. Op dit certificaat of deze inschrijving worden de referenties vermeld op grond waarvan de certificering respectievelijk de inschrijving op de lijst mogelijk was;
of
(c) dat de kandidaat (of een lid van het consortium) de toepassing inroept van artikel 3, §1, 2°, van de wet van 20 maart 1991. In dat geval voegt de kandidaat (of een lid van de combinatie) de nodige bewijsstukken bij de aanvraag tot deelneming.
B) REFERENTIEPROJECTEN
(i) Referenties uitvoering van werken (aannemer(s)):
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming een lijst van maximaal 7 recent gerealiseerde (voorlopige oplevering daterend van uiterlijk vijf (5) jaar voorafgaand aan de aankondiging van het project) referenties die betrekking hebben op de realisatie van een project voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon en bijhorende faciliteiten of gelijkaardige werken:
- waarvan minstens vier (4) referenties met een minimale totale bouwkost van 8 miljoen euro (excl. BTW) en een minimale bruto oppervlakte van 5.000 m²;
- waarvan minstens eén (1) referentie betrekking heeft op de realisatie van een administratief centrum voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon;
- waarvan minstens één (1) referentie betrekking heeft op de realisatie van een gebouw gelieerd aan zorg (bv. jeugdzorg, gehandicaptenzorg, ouderenzorg, e.a., waarbij de referenties betreffende zorg voor jongere personen door de aanbestedende overheid gunstiger zal worden beoordeeld).
(ii) Referenties architectuur
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming een lijst van maximaal 7 recente referenties (bouwvergunning bekomen uiterlijk drie (3) jaar voorafgaand aan de aankondiging van het project) die betrekking hebben op het ontwerpen van een project voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon en bijhorende faciliteiten of gelijkaardige werken:
- waarvan minstens twee (2) referenties met een minimale totale bouwkost van 5 miljoen euro (excl. BTW) of een minimale bruto oppervlakte van 2.500 m²;
- waarvan minstens eén (1) referentie betrekking heeft op het ontwerpen van een administratief centrum voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon;
- waarvan minstens één (1) referentie betrekking heeft op het ontwerpen van een gebouw gelieerd aan zorg (bv. jeugdzorg, gehandicaptenzorg, ouderenzorg, e.a., waarbij de referenties betreffende zorg voor jongere personen en toegankelijkheid door de aanbestedende overheid gunstiger zal worden beoordeeld).
(iii) Referenties stabiliteit
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming een lijst van minstens 2 en maximaal 5 recente referenties (voorlopige oplevering daterend van uiterlijk drie (3) jaar voorafgaand aan de aankondiging van het project) die betrekking hebben op de studie van een gebouw voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon met een ondergrondse bouwlaag en minstens vier bovengrondse bouwlagen en een betonnen structuur.
(iv) Referenties technieken
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming een lijst van minstens 2 en maximaal 5 recente referenties (voorlopige oplevering daterend van uiterlijk drie (3) jaar voorafgaand aan de aankondiging van het project) die betrekking hebben op de studie van een gebouw voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon met een ondergrondse bouwlaag en minstens vier bovengrondse bouwlagen en een betonnen structuur, waarbij de referenties betreffende alternatieve energieën door de aanbestedende overheid gunstiger zal worden beoordeeld.
(v) Referenties akoestiek
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming een lijst van minstens 2 en maximaal 5 recente referenties (voorlopige oplevering daterend van uiterlijk drie (3) jaar voorafgaand aan de aankondiging van het project) die betrekking hebben op de studie van een gebouw voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon met een ondergrondse bouwlaag en minstens vier bovengrondse bouwlagen en een betonnen structuur, waarbij de referenties betreffende bijzondere akoestische vereisten door de aanbestedende overheid gunstiger zal worden beoordeeld.
(vi) Samenwerking met VIPA
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming een lijst van minstens 2 recente referenties (voorlopige oplevering daterend van uiterlijk vijf (5) jaar voorafgaand aan de aankondiging van het project) waaruit blijkt dat hij over voldoende kennis en ervaring beschikt op het gebied van samenwerking met VIPA.
(vii) Referenties geïntegreerd werken in ontwerp- en bouwteam:
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming een lijst van minimaal drie (3) en maximaal vijf (5) recent gerealiseerde (voorlopige oplevering of ontvangst beschikbaarheidscertificaat daterend van uiterlijk vijf (5) jaar voorafgaand aan de aankondiging van het project) referenties van opdrachten voor bouwwerken in het kader van D&B of DBFM-constructies. Aan de hand van deze referenties wordt aangetoond dat de kandidaat ervaring heeft met het geïntegreerd werken in ontwerp- en bouwteam.
Voor de voormelde referentieprojecten gelden de volgende voorwaarden:
(a) De referentie moet zijn uitgevoerd naar tevredenheid van de opdrachtgever. Dit moet door de kandidaat worden aangetoond aan de hand van een door de relevante opdrachtgever ondertekend attest van goede uitvoering dat op zijn minst volgende gegevens vermeldt:
- de contactpersoon/adres, telefoon en mailadres van de contactpersoon binnen de
relevante opdrachtgever;
- tijdstip van uitvoering
- plaats van uitvoering
- de omschrijving van het globale werk;
- een beschrijving van het aandeel van de kandidaat in het project en een raming
van de daar aan gekoppelde investeringskost;
- een verduidelijking of de beschreven taken werden uitgevoerd tijdens de
ontwerp- of bouwfase;
- een opgave van de bouwkost van het totale project.
In het geval dat de opdrachtgever een privaatrechtelijk persoon is, is een verklaring van de architect toegestaan.
(b) Per referentie dient de kandidaat de grond- en gevelplannen op leesbare schaal bij te voegen, evenals foto's van het gebouw.
(c) De aanbestedende overheid wenst enkel referenties te ontvangen van de medewerkers die effectief voor de uitvoering van de opdracht zullen worden ingezet. Per referentie moet de kandidaat dan ook opgeven welke relevante personeelsleden of medewerkers (van de kandidaat, een lid van de combinatie, een onderaannemer of een derde entiteit) betrokken waren bij het tot stand komen van de referentie en als medewerkers bij het project zullen ingezet worden en welke rol zij bij de realisatie van het project zullen vervullen.
(d) Eenzelfde referentie mag voor meerdere disciplines (uitvoering van werken, architectuur, stabiliteit, technieken, akoestiek, samenwerking met VIPA, geïntegreerd werken in ontwerp- en bouwteam) worden opgegeven.
C) TEAMSAMENSTELLING EN VAKBEKWAAMHEID
De kandidaat zal de medewerkers opgeven welke hij voorziet in te zetten voor de uitvoering van de opdracht. In dit kader zal hij, voor elk van deze medewerkers, volgende documenten bijvoegen:
1. curriculum vitae van de voorgestelde medewerkers met opgave van de naam, de beroepskwalificatie en de beroepservaring
2. wat de architect(en) betreft, een attest van de Belgische Orde van Architecten of, in het geval van een buitenlandse architect, bewijs van gelijkwaardige kwalificatie overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar hij/zij gevestigd is, ter bewijs van de machtiging om het beroep van architect uit te oefenen
3. contractuele relatie met de kandidaat (personeelslid kandidaat of lid van
combinatie, onderaannemer, derde entiteit)
De kandidaat zal een projectleider aanduiden die gedurende de gehele duur van de opdracht als aanspreekpunt voor de aanbestedende overheid zal fungeren.
De kandidaat zal een organigram van de organisatie van het voorgestelde projectteam toevoegen, waarin onder meer de onafhankelijkheid van de architect(en) ten opzichte van de aannemer(s) wordt verduidelijkt.
BEROEP OP DERDE ENTITEITEN
In de mate dat een kandidaat zich, ter staving van zijn technische bekwaamheid op grond van artikel 74 van het KB van 15 juli 2011 tevens beroept op de technische bekwaamheid van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van de banden met die entiteiten (bijv. onderaanneming, .), moet die kandidaat aantonen dat hij daadwerkelijk zal beschikken over de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke middelen (indien de opdracht aan de betrokken kandidaat wordt gegund). Dit gebeurt door overlegging van de verbintenis van deze entiteiten om dergelijke middelen daadwerkelijk aan de kandidaat ter beschikking te zullen stellen, overeenkomstig artikel 74 van het KB van 15 juli 2011.
Verschillende kandidaten kunnen zich ter staving van hun technische bekwaamheid op dezelfde entiteit beroepen. Een rechtspersoon kan evenwel niet optreden als derde entiteit voor een kandidaat overeenkomstig artikel 74 van het KB van 15 juli 2011 wanneer hij deel uitmaakt van een andere kandidaat.
BEOORDELINGSMETHODIEK AANVRAGEN TOT DEELNEMING
De aanvragen tot deelneming van de kandidaten zullen in eerste instantie worden beoordeeld naar de volledigheid ervan.
In geval van onvolledigheid van een aanvraag tot deelneming, heeft de aanbestedende overheid de mogelijkheid om de kandidaat uit te nodigen om bijkomende documenten over te maken.
Vervolgens worden de aanvragen tot deelneming getoetst aan de uitsluitingsgronden. Tot slot zullen de kandidaten beoordeeld worden op basis van de kwalitatieve selectiecriteria, zijnde hun economische en financiële draagkracht en hun technische bekwaamheid. Het voldoen aan al deze elementen wordt aanzien als het bereiken van het vereiste minimumniveau, onontbeerlijk om geselecteerd te worden.
De aanbestedende overheid behoudt zich het recht voor om, in voorkomend geval, het aantal regelmatige kandidaten dat wordt geselecteerd en uitgenodigd tot de gunningsfase, te beperken tot minimaal drie (3) en maximaal vijf (5) kandidaten.
Om de regelmatige kandidaten in voorkomend geval te beperken en te rangschikken, worden de kandidaten beoordeeld op hun technische bekwaamheid. Meer bepaald zullen volgende criteria in aanmerking worden genomen:
1. de ervaring van de kandidaat met het ontwerpen en bouwen van een administratief centrum voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon of gelijkaardige projecten, aan de hand van de door de kandidaat opgegeven referenties per discipline, zoals gevraagd onder B) (i), (ii), (iii) en (iv). Het maximaal aantal te behalen punten voor dit criterium is 70 punten, die als volgt worden verdeeld:
? Referenties uitvoering van werken (sub B) (i)): 15 punten
? Referenties architectuur (sub B) (ii)): 30 punten
? Referenties stabiliteit (sub B) (iii)): 4,5 punten
? Referenties technieken (sub B) (iv)): 8 punten
? Referenties akoestiek (sub B) (v)): 8 punten
? Referenties samenwerking met VIPA (sub B) (vi)): 4,5 punten
2. de gecombineerde of gezamenlijke ervaring die kan worden aangetoond, m.a.w. zowel ervaring op vlak van de bouw van een administratief centrum voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon als ervaring op het vlak van geïntegreerd werken in ontwerp- en bouwteam, aan de hand van de door de kandidaat opgegeven referenties gevraagd onder B) (vii). Het maximaal aantal te behalen punten voor dit criterium is: 20 punten.
3. de kwaliteit van het voorgestelde projectteam. Het maximaal aantal te behalen punten voor dit criterium is: 10 punten.
De totaalscore per kandidaat wordt berekend door de afzonderlijke scores voor de drie criteria bij elkaar op te tellen. De totaalscore bepaalt zodoende de rangschikking van de kandidaten.
In principe zullen alleen de minimaal drie (3) en maximaal vijf (5) hoogst gerangschikte kandidaten voor deelname aan de gunningsfase geselecteerd worden. De aanbestedende overheid kan evenwel, in uitzonderlijke en behoorlijk gemotiveerde omstandigheden - bijvoorbeeld, zonder hiertoe beperkt te zijn, in geval van een ex aequo of wanneer de verschillen tussen de vijf (5) hoogst gerangschikte kandidaten en de overige kandidaten verwaarloosbaar zijn - alsnog besluiten het aantal geselecteerde kandidaten te verhogen, d.w.z. meer dan vijf (5) kandidaten voor deelname aan de gunningsfase uit te nodigen.
Klasse: Klasse 8 : meer dan 5.330.000 EUR, Categorie: D
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Onderhandeling. Gegadigden zijn reeds geselecteerd: Neen.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Economisch meest voordelige inschrijving, gelet op de in het bestek, in de uitnodiging tot inschrijving of tot onderhandeling of de in het beschrijvende document vermelde criteria.
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor de verkrijging van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 03/08/2016 - 17:00
Tegen betaling verkrijgbare documenten: Neen.
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen:
03/08/2016 - 17:00
AFDELING VI: AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. NADERE INLICHTINGEN
De aanvragen tot deelneming moeten, in het Nederlands en vergezeld van de gevraagde documenten, op volgende plaats worden ingediend: Belfius Bank NV, ter attentie van mevrouw Liesbeth Gestels RT 30/04, Pachecolaan 44, 1000 Brussel, België.
Iedere aanvraag tot deelneming moet zowel in digitale (bijv. op CD-ROM, USB-stick, enz.) als, in viervoud (één origineel en drie kopieën), in papieren versie onder gesloten omslag worden toegezonden of ter plaatse tegen ontvangstbewijs worden overhandigd.
Ingeval van overmaking per post, wordt voormelde definitief gesloten omslag met de aanvraag tot deelneming in een tweede gesloten omslag met vermelding "AANVRAAG TOT DEELNEMING" verzonden aan de hierboven vermelde persoon.
Bij voorkeur zijn, wat de papieren versie betreft, de documenten in de aanvraag tot deelneming losbladig gepresenteerd in ringmappen. Tevens worden de documenten en nota's bij voorkeur in een map gescheiden door een tabblad. De kandidaten worden erop gewezen dat elektronische tekstbestanden in kopieerbaar Acrobat formaat en alle documenten buiten de tekstbestanden die met een specifiek programma zoals Excel, Acces, MS Project, Autocad, etc. werden opgebouwd eveneens in kopieerbaar Acrobat formaat moeten worden aangeleverd.
Ingeval van tegenstrijdigheden tussen de analoge en digitale versies van de aanvraag tot deelneming primeert het papieren origineel op alle overige exemplaren.
Bijkomende administratieve inlichting: het bestek zal aan de geselecteerde kandidaten gratis ter beschikking worden gesteld.
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 16/06/2016