AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
INBEV BELGIUM NV
Brouwerijplein 1, BE-3000 Leuven
Contact: Mélissa Zimmerman
Tel: +32 479924467 E-mail: melissa.zimmerman@ab-inbev.com
Internet adres(sen): www.ab-inbev.com
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
Bouw van een parkpaviljoen in het stadspark van Antwerpen
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlening van de diensten:
Type opdracht: Werken.
Belangrijkste plaats van uitvoering van de werken: Antwerpen
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
De opdracht betreft de bouw van een parkpaviljoen centraal in het stadspark van Antwerpen gelegen. Het gebouw dient ter vervanging van het oude gebouw, dat afgebrand is en wordt afgebroken (voorafgaand aan onderhavige opdracht).
Het éénlaagse gebouw bevat enerzijds voor de stad Antwerpen (vertegenwoordigd door AG VESPA) een deel werkruimte en kantoren van de groendienst. Anderzijds bevat het gebouw, voor de brouwerij Inbev Belgium, een cafeteria en ndergrondse feestzaal. Zie rubriek VI.3 voor meer informatie over de verhouding tussen Inbev Belgium en AG VESPA.
Voor onderhavige opdracht is de ruwbouw ook de afbouw: de meeste ruwbouwmaterialen die gebruikt worden, blijven in het zicht. Om die reden zullen in het bestek strenge(re) vereisten inzake de afwerkingsgraad van alle constructie-emementen worden bepaald. De constructie bestaat uit een zeer divers materialenpallet, met onder andere een betonnen kelder, elementen in beton, zichtmetselwerk, stalen gevelconstructie, houten structurele (dragende) raampartijen, gelamelleerde dakliggers, prefab houten dakpanelen en houten
dakbekleding.
De kandidaten dienen zich nu reeds rekenschap te geven van de kwetsbare context waarin de werken moeten worden uitgevoerd. De werken zijn gesitueerd in een beschermd stadspark, met te behouden en beschermde hoogstambomen en klinkerverhardingen, naast een druk gebruikte speeltuin met veel passerende recreanten. De kandidaten moeten hier nu reeds rekening mee houden, in het bestek zullen dienaangaande specifieke bepalingen worden opgenomen.
De bovenstaande punten vergen in het algemeen tijdens de uitvoering van de opdracht een doordachte aanpak wat betreft de beveiliging, bescherming, werfinrichting, aan- en afvoer van materialen en een gevoeligheid voor
architecturale kwaliteit en afwerking.
Een 3D-voorstelling van het paviljoen is beschikbaar om te downloaden via e-notification.
II.1.8. Verdeling in percelen: Neen.
II.2. HOEVEELHEDEN OF OMVANG VAN DE OPDRACHT
II.2.1. Totale hoeveelheid of omvang:
Geraamde waarde zonder BTW: tussen 900000.00 en 1100000.00 EUR .
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
De Kandidaat dient voldoende betrouwbaar te zijn voor het uitvoeren van de opdracht.
Of aan deze vereiste voldaan is, blijkt uit de controle of de Kandidaat zich bevindt in één van de uitsluitingsgevallen voorzien in artikel 61 van het KB Plaatsing van 15 juli 2011.
Inbev Belgium vereist hiertoe in het kader van de aanvraag tot deelneming het voorleggen van de volgende documenten, teneinde te bewijzen dat men zich niet bevindt in één van de uitsluitingsgevallen zoals bedoeld in voormeld artikel:
- Voor de uitsluitingsgronden voorzien in Artikel 61, §1 (strafrechtelijke veroordelingen) en §2, 3° (misdrijf professionele integriteit): een uittreksel uit het strafregister of een evenwaardig document uitgereikt door een gerechtelijke of overheidsinstantie van het land van oorsprong of herkomst en waaruit blijkt dat aan de gestelde
eisen is voldaan (uittreksel m.b.t. de vennootschap, max. 1 maand oud).
- Voor de uitsluitingsgronden voorzien in Artikel 61, §2, 1° (faillissement e.a.) en 2° (aangifte faillissement e.a.): een attest houdende niet-faillissement van de Rechtbank van Koophandel of een evenwaardig document uitgereikt door een gerechtelijke of overheidsinstantie van het land van oorsprong of herkomst en waaruit blijkt dat aan de gestelde eisen is voldaan (attest max. 1 maand oud).
- Voor de uitsluitingsgrond voorzien in Artikel 61 §2, 5° (sociale zekerheidsbijdragen): een attest van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid of een evenwaardig document uitgereikt door een gerechtelijke of overheidsinstantie van
het land van oorsprong of herkomst en waaruit blijkt dat aan de gestelde eisen is voldaan (attest betreffende het voorlaatste kalenderkwartaal t.o.v. de uiterste datum voor het indienen van de aanvraag tot deelneming).
- Voor de uitsluitingsgrond voorzien in Artikel 61, §2, 6° (belastingen): een recent attest van de directe belastingen en van de BTW-administratie of een evenwaardig document uitgereikt door een gerechtelijke of overheidsinstantie van het land van oorsprong of herkomst en waaruit blijkt dat aan de gestelde eisen is voldaan (attest max. 1 maand oud).
- Voor de overige uitsluitingsgronden (ernstige fout beroepsuitoefening, afleggen van valse verklaringen): de Kandidaat kan volstaan met een uitdrukkelijke verklaring op erewoord.
Indien de Kandidaat de voormelde documenten om gegronde redenen niet kan aanleveren, kan het worden vervangen door een verklaring onder eed of, in landen waar niet in een eed is oorzien, door een plechtige verklaring van de betrokkene voor een gerechtelijke of overheidsinstantie, een notaris of een bevoegde
beroepsorganisatie van het land van oorsprong of herkomst, dat hij zich niet in de esbetreffende toestanden van uitsluiting bevindt.
Indien de Kandidaat zich wel in een uitsluitbare situatie bevindt, wordt daaromtrent volledige informatie verschaft door de Kandidaat. Eénieder is verplicht te antwoorden op alle vragen of alle toelichting en documenten te
verstrekken die de Aanbestedende Dienst zou vragen teneinde na te gaan of de Kandidaat zich niet in een situatievan uitsluiting bevindt. Het weigeren om de gevraagde antwoorden, toelichting of documenten te verstrekken, kan
aanleiding geven tot het weren van de aanvraag tot deelneming van de desbetreffende Kandidaat.
Indien een Kandidaat zich in één of meer uitsluitingsgevallen zou bevinden, kan Inbev Belgium tot uitsluiting van de Kandidaat besluiten. Indien in eender welk stadium van de gunningprocedure zou blijken dat een Kandidaat zich komt te bevinden in een situatie die aanleiding kan geven tot uitsluiting, zal door Inbev Belgium nog steeds tot uitsluiting
van de Kandidaat kunnen worden besloten.
Wanneer de aanvraag tot deelneming uitgaat van een consortium, gelden de hiervoor vermelde verplichtingen en bijhorende modaliteiten voor elke onderneming uit het consortium. In voorkomend geval dient de volgende bijkomende informatie overgemaakt te worden: naam en gegevens van de leden en de structuur van het consortium.
Wanneer in de aanvraag tot deelneming beroep wordt gedaan op de draagkracht of bekwaamheid van andere entiteiten (zie rubriek VI.3), gelden de hiervoor vermelde verplichtingen en bijhorende modaliteiten voor elke entiteit waarop beroep gedaan wordt.
De uitsluiting van één van de ondernemingen uit het consortium of van een entiteit op wiens draagkracht of bekwaamheid beroep wordt gedaan, kan tot de uitsluiting van de Kandidaat aanleiding geven.
III.2.2. Economische en financiële draagkracht:
De Kandidaat moet aantonen te beschikken over
voldoende financiële en economische draagkracht voor het uitvoeren van de opdracht en om de gevraagde engagementen aan te gaan zonder een financieel risico voor de Aanbestedende Dienst met zich mee
te brengen, in de zin van artikel 67, §1 van het KB Plaatsing van 15 juli 2011.
Of aan deze vereiste voldaan is, zal worden beoordeeld op basis van de volgende criteria:
- De algemene financiële en economische toestand van de Kandidaat.
- Het behalen door de Kandidaat van een minimale jaarlijkse totale omzet van 2.000.000 EUR, voor elk van de laatste drie beschikbare boekjaren.
Inbev Belgium vereist hiertoe in het kader van de aanvraag tot deelneming het voorleggen van de volgende documenten:
- Een bankverklaring overeenkomstig het model vervat in Bijlage 3 van KB Plaatsing van 15 juli 2011.
- De jaarrekeningen van de Kandidaat van de
laatste drie beschikbare boekjaren, desgevallend zoals neergelegd bij de Nationale Bank van België of bij een gerechtelijke of overheidsinstantie van het land van oorsprong of herkomst (indien de wetgeving van het land van de Kandidaat deze neerlegging voorschrijft).
- Een verklaring betreffende de totale omzet van de Kandidaat, voor elk van de laatste drie beschikbare boekjaren.
Kan uitgesloten worden van deelneming aan de
opdracht, de Kandidaat:
- Wiens algemene financiele en economische toestand door Inbev Belgium onvoldoende wordt geacht (cf. insolvabel, niet voldoende liquiditeit, e.d.).
- Wiens totale omzet op jaarbasis minder bedraagt dan 2.000.000 EUR, voor een of meer van de laatste drie beschikbare boekjaren.
Wanneer de aanvraag tot deelneming uitgaat van een consortium of wanneer beroep wordt gedaan op de draagkracht van andere entiteiten (zie rubriek VI.3):
- Dient ieder lid van het consortium en elke entiteit over een voldoende gezonde financiele en economische toestand te beschikken, en de documenten ter zake aan te leveren
- Dient de minimale jaarlijkse totale omzet (2.000.000 EUR voor elk van de laatste drie beschikbare boekjaren) aangetoond te worden door te steunen op maximaal twee leden van het consortium en / of de andere entiteiten.
III.2.3. Vakbekwaamheid:
De Kandidaat moet aantonen te beschikken over een passende technische bekwaamhed voor het uitvoeren van de opdracht, in de zin van artikel 69 van het KB Plaatsing van 15 juli 2011.
Of aan deze vereiste is voldaan, zal worden beoordeeld op basis van de aanwezigheid van de vereiste kennis en ervaring voor het uitvoeren van de opdracht vermeld in rubriek II.1.5.
Inbev Belgium vereist hiertoe in het kader van de aanvraag tot deelneming het voorleggen van:
- De gemiddelde jaarlijkse personeelsbezetting van de aannemer en de omvang van het kaderpersoneel gedurende de laatste drie jaar.
- De studie- en beroepskwalificaties van de aannemer of het kaderpersoneel van de onderneming en in het bijzonder van degenen die met de leiding van de werken worden belast, aan te tonen aan de hand van diploma's, certificaten/attesten en de CV's met vermelding van de relevante ervaring.
- De referenties voor gelijkaardige werken van een gelijkaardige waarde, uitgevoerd tijdens de laatste vijf jaar (voorafgaand aan de datum van bekendmaking) gestaafd door getuigschriften van goede uitvoering van de opdrachtgevers die bewijzen dat de werken naar behoren zijn uitgevoerd. Inbev Belgium is gerechtigd om de goede uitvoering van elke referentie te verifiëren bij de opdrachtgevers.
Om geselecteerd te worden, dient de Kandidaat:
- Gedurende elk van de laatste drie jaar een gemiddelde personeelsbezetting van minimum 10 personen te hebben gehad.
- In zijn personeelsbezetting te beschikken over minimum 2 ingenieurs met minstens een opleiding en diploma 'Master in de bouwkunde' (waarvan 1 ingenieur met minstens 4 jaar relevante ervaring) en minstens 5 arbeiders met elk minstens 4 jaar relevante ervaring.
- Over twee referenties te beschikken, waarvan één een waarde heeft van minstens ? 1.000.000 en één een waarde heeft van minstens ? 700.000 (excl. btw).
Elke referentie dient door de Kandidaat nader te worden toegelicht. De Kandidaat dient hierbij de volgende informatie mee te delen aan Inbev Belgium:
- Identificatie van de referentie (inclusief de totale waarde van de referentie alsook de plaats en periode van uitvoering).
- De instantie voor wie de opdracht werd uitgevoerd (incl. de contactpersoon bij de opdrachtgever en diens contactgegevens).
- Omschrijving van het project (met aanduiding welke taken/aspecten door de titularis van de referentie zelf zijn uitgevoerd).
- Toelichting waarom deze referentie relevant is.
- Vermelding eventuele bijlagen ter staving van de referentie.
Alleen referenties die voldoende relevantie hebben voor de voorliggende opdracht worden in aanmerking genomen.
Inbev Belgium kan maximaal twee referenties in aanmerking nemen. Indien alsnog meer referenties worden ingediend, kan de Kandidaat gevraagd worden om zelf een selectie te maken (de 'overtollige' referenties zullen aldus niet in aanmerking worden genomen bij de beoordeling).
Indien de titularis van een referentie geen deel uitmaakt van het consortium, dient de Kandidaat aan te tonen dat hij daadwerkelijk kan beschikken over de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke middelen. Daartoe dient een verklaring te worden voorgelegd waaruit blijkt dat de entiteit de titularis is van de bedoelde referentie, zich verbindt zijn middelen ter beschikking te zullen stellen aan de Kandidaat.
Wanneer de aanvraag tot deelneming uitgaat van een consortium en/of wanneer beroep wordt gedaan op de draagkracht van andere entiteiten (overeenkomstig rubriek VI.3) gelden de hogere vermelde vereisten op het niveau van het consortium en de entiteiten tezamen.
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Onderhandeling. Gegadigden zijn reeds geselecteerd: Neen.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Economisch meest voordelige inschrijving, gelet op de in het bestek, in de uitnodiging tot inschrijving of tot onderhandeling of de in het beschrijvende document vermelde criteria.
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor de verkrijging van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 29/07/2016 - 11:00
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen:
01/08/2016 - 11:00
AFDELING VI: AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. NADERE INLICHTINGEN
- Onderhavige opdracht betreft een samengevoegde opdracht (in de zin van artikel 38 van de Wet Overheidsopdrachten van 15 juni 2006) tussen AG VESPA en Inbev Belgium. Het te realiseren gebouw zal dienen voor beide entiteiten (zie rubriek II.1.5). De gunningsprocedure wordt georganiseerd door Inbev Belgium, die daartoe door AG VESPA het bouwheerschap werd gedelegeerd. AG VESPA is verantwoordelijk voor ca. 1/3de van de kost van de opdracht en Inbev Belgium voor de overige 2/3de. De betalingsmodaliteiten, contractuele structuur e.d. zullen verder worden toegelicht in het bestek, al dienen de Kandidaten er rekening mee te houden dat desgevallend twee afzonderlijke overeenkomsten zullen worden afgesloten en dat afzonderlijk aan beide entiteiten gefactureerd zal moeten worden.
- De Aanbestedende Dienst gaat ervan uit dat de aannemer moet zijn erkend (in de zin van de Wet van 20 maart 1991 houdende regeling van de erkenning van aannemers van werken, en diens uitvoeringsbesluiten) in categorie D, klasse 5. De werken zullen dus uitgevoerd moeten worden door een aannemer, die hetzij erkend is, hetzij voldoet aan de voorwaarden om erkend te worden. Ter staving dat aan de wetgeving met betrekking tot de erkenning zal zijn voldaan, voegt de Kandidaat bij zijn aanvraag tot deelneming de ocumenten zoals bepaald in de Omzendbrief d.d. 28 maart 2001 'Overheidsopdrachten voor aanneming van werken - Kwalitatieve selectie van de aannemers'.
- In toepassing van artikel 74 van het KB Plaatsing van 15 juli 2011 kunnen Kandidaten zich, ter staving van hun economische en financiële draagkracht of hun technische bekwaamheid beroepen op de economische en financiële draagkracht, respectievelijk de technische bekwaamheid van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van hun banden met die entiteiten.
In dat geval moet de Kandidaat aan de Aanbestedende Dienst aantonen dat hij gedurende de totale looptijd van de opdracht daadwerkelijk kan beschikken over de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke middelen, inzonderheid door overlegging van de verbintenis van deze entiteiten om de Kandidaat de nodige middelen ter beschikking te stellen (zie modelformulier in Bijlage 3 bij de Selectieleidraad).
- Eenzelfde entiteit mag slechts éénmaal, hetzij individueel, hetzij als lid van een consortium, hetzij als entiteit waarop een Kandidaat zich ter staving van zijn economische en financiële draagkracht of zijn technische bekwaamheid beroept, een aanvraag tot deelneming indienen.
- De aanvraag tot deelneming dient in drie volledige exemplaren (1 origineel en 2 duplicaten) te worden ingediend.
Alle documenten dienen op papier (doorlopend genummerd) ingediend te worden. Er dient tevens in een inhoudsopgave te worden voorzien.
Supplementair dient gelijktijdig op USB-stick (in één exemplaar) een digitale versie in de formaten PDF en Microsoft Word of Microsoft Excel te worden ingediend. Bij egenstrijdigheden tussen de papieren en digitale versies van documenten, nota's en tekeningen primeert de papieren versie op de digitale versie.De aanvraag tot deelneming moet uiterlijk toekomen op het datum en uur vermeld in rubriek IV.3.4 van deze aankondiging en op het adres vermeld in rubriek I.1 van deze aankondiging.
- De aanvragen tot deelneming kunnen worden afgegeven tegen ontvangstbewijs (in een gesloten omslag) of worden opgestuurd per aangetekend schrijven. Op de omslag staat naast de adresgegevens en datum van indiening vermeld: 'Aanvraag tot deelneming 'Bouw van een parkpaviljoen in het stadspark van Antwerpen'.
- De motivering voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure met bekendmaking kan opgevraagd worden bij het contactpunt vermeld onder rubriek I.1.
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 15/06/2016