AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
Stad Aalst
Werf 9, BE-9300 Aalst
Tel: +32 53779300 E-mail: aanbestedingen@aalst.be
Internet adres(sen): www.aalst.be
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
Cluster Mobiliteit en openbaar domein. Visueel onderzoek van rioolinfrastructuur
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlening van de diensten:
Type opdracht: Diensten.
Belangrijkste plaats van dienstverlening: grondgebied stad Aalst
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
De opdracht dient voor de visuele controle van de riolering en inspectieputten. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen enerzijds (perceel 1) de kleinere rioleringen die met hiervoor bestemde apparatuur kunnen geïnspecteerd worden en anderzijds (perceel 2) grotere kokers die geïnspecteerd worden door personen die afdalen in de riolering en de kokers van binnenuit inspecteren. Perceel 1 omvat ook de inspecties van de rioolputten en de inspectie met de zogenaamde putvideo. Dit laatste is een onderzoeksmethode om zeer snel een beeld te vormen van de toestand van een rioleringsstelsel zonder de volledige riolering (van put tot put) te inspecteren.
II.1.8. Verdeling in percelen: Ja.
Er dienen offertes te worden ingediend voor: alle percelen.
INLICHTINGEN OVER PERCELEN:
Perceel 1: Visuele inspectie
Korte beschrijving:
Visuele inspectie
Perceel 2: Manvideo
Korte beschrijving:
Manvideo
II.2. HOEVEELHEDEN OF OMVANG VAN DE OPDRACHT
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
* Door in te schrijven op deze opdracht verklaart de inschrijver zich niet in een toestand van uitsluiting te bevinden, zoals bedoeld in artikel 20 §§1 en 1/1 van de wet van 15 juni 2006 betreffende overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en artikel 61 tot en met 66 van het koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
* Het attest blanco strafregister kan door de aanbestedende overheid niet rechtstreeks opgevraagd worden via de elektronische middelen van de federale overheid (telemarc/digiflow). Daarom vragen wij om een attest blanco strafregister bij uw offerte te voegen dat u kan opvragen via cjc-csr@just.fgov.be
U hoeft enkel de firmanaam, adres, btw nummer en reden van aanvraag "in het kader van onderzoek inschrijving van een overheidsopdracht" op te geven. Het attest zal u vervolgens met de post worden overgemaakt.
Indien u al in het bezit bent van dergelijk attest, gelieve er dan voor te zorgen dat dit niet ouder is dan maximum 5 maanden voor datum inschrijving.
* Voor buitenlandse inschrijvers: Een attest dat uitgereikt werd door de bevoegde overheid en waarin bevestigd wordt dat de inschrijver voldaan heeft aan zijn verplichtingen inzake betaling van de bijdragen voor de sociale zekerheid, tot en met diegene die slaan op het voorlaatste afgelopen kalenderkwartaal vóór de uiterste datum voor de ontvangst van de aanvragen tot deelneming of voor de ontvangst van de offertes, overeenkomstig de wetgeving van het land waar hij gevestigd is.
* Voor Belgische inschrijvers: In toepassing van het koninklijk besluit van 20 juli 2005 dient de Belgische inschrijver geen rsz-attest bij zijn offerte te voegen. De aanbestedende overheid zal deze informatie zelf opvragen.
III.2.2. Economische en financiële draagkracht:
/
III.2.3. Vakbekwaamheid:
1. Van toepassing op perceel 1 en perceel 2.
1.a. De onderzoeken dienen uitgevoerd te worden door een dienstverlener die geaccrediteerd is door BELAC volgens ISO 17025:2005 voor visueel onderzoek met een zelfrijdende camera voor de diameters tussen 200mm en 900mm en de codering volgens de norm NBN EN 13508-2:2003. Het bewijs van accreditatie dient te worden toegevoegd aan de offerte. Indien bij indiening van de inschrijving de accreditatie nog niet werd verkregen, volstaat een kopie van de aanvraag tot accreditatie. Ten laatste op moment van gunning dient de dienstverlener geaccrediteerd te zijn.
Het onderzoek van leidingen met diameter kleiner dan 200 mm en tussen 900mm en 1400mm, grote betreedbare kokers of gewelven, het onderzoek van eivormige leidingen of andere kokers, en de hiervan op te maken rapportering dienen te voldoen aan dezelfde vereisten uit dit bestek, met dezelfde kwaliteit zoals gewaarborgd via de accreditatie. De bekwaamheid om kleinere of grotere diameters (1000 - 1200 - 1400mm), grote betreedbare kokers of gewelven, eivormige leidingen en niet betreedbare kokers te onderzoeken en te rapporteren volgens dezelfde eisen en voorwaarden als uit de accreditatie, dient bij inschrijving te worden aangetoond (opgave installatie en apparatuur, opnames van voorgaande onderzoeken, .).
De inschrijver verbindt er zich toe om de opdrachtgever in te lichten over eventuele intrekking of stopzetting van zijn accreditatie.
1.b. De dienstverlener of zijn onderaannemer dienen geaccrediteerd te zijn voor de continue ovalisatiemeting van kunststofleidingen (minstens dia-meter 200mm, bij voorkeur ook diameters tot 300mm). Dit is aan te tonen.
2. Van toepassing op perceel 1 en perceel 2 - zie tabel in bijlage
Ter beoordeling dient een opgave te gebeuren van de inspectieploegen Elke persoon die een onderzoek beoordeelt, is verplicht een cursus te hebben gevolgd ingericht door VLARIO-OCW en moet geslaagd zijn op de afsluitende interactieve proef. Per opgegeven inspectieploeg moet een bekwaamheidsgetuigschrift worden voorgelegd.
2.a. (van toepassing op perceel 1)
Een onderzoeksteam voor perceel 1, de visuele inspectie met zelfrijdende camera of putvideo bestaat uit minstens twee personen. (zie opgave teams).
2.b. (van toepassing op perceel 2)
Er moet aangetoond worden dat voldoende personen, meer bepaald één volledig onderzoeksteam, de nodige opleiding, training hebben gekregen voor het betreden van rioleringen en deze opleidingen met goed gevolg voltooid hebben (aan de hand van attesten uitgereikt door de organisatie die de opleidingen heeft verstrekt). Zo'n onderzoeksteam bestaat uit minstens 3 tot 6 personen afhankelijk van de situatie. De mogelijke situaties zijn aan de hand van typeschema's beschreven in de brochure veilig afdalen in bijlage bij het bestek.
In een onderzoeksteam moeten alle leden van het team de opleiding hebben gevolgd voor het veilig betreden van riolen (veiligheidswacht). De opleiding veiligheidswacht omvat onder andere een theoretische en praktische opleiding in verband met werken in besloten ruimten, EHBO (reanimatie), gebruik van gasdetectieapparatuur, gebruik van veiligheidslijn, gepast reageren in noodsituaties, evacuatie van personen in nood, gebruik van reddingsmiddelen en ademhalingsapparatuur (escape-sets, ademvluchttoestel) enzo-voort. Een voorbeeld van dergelijke opleiding vindt men o.a. bij http://www.g4sfiresafety.be.
Minstens twee personen in een team hebben ook de opleiding gevolgd voor het gebruik van autonome (=onafhankelijke) ademhalingsapparatuur (het gebruik van flessen met perslucht, ademtoestellen, enzovoort).
2.c. (van toepassing op perceel 1 en perceel 2)
De inspecteur en overige leden van het onderzoeksteam moeten bovendien attesten kunnen voorleggen van volgende gevolgde opleidingen:
- EHBO
3. De kandidaat-opdrachtnemer dient een lijst met referenties (periode 2014 en 2015, minstens 3 referenties per jaar) voor te leggen . De referenties zijn afkomstig van een van de hiernavolgende opdrachtgevers: Aquafin, Vivaqua, Agentschap Wegen- en Verkeer, Infrax, Farys, Pidpa, IWVA, Rio-Link.
De waarde van de opdracht bedraagt per opdrachtgever minstens 30.000 EUR/jaar (excl. BTW). De voorkeur gaat uit naar raamopdrachten waarvan de totale waarde wordt opgegeven. De waarde is de som van alle opdrachten uitgevoerd voor dezelfde opdrachtgever gedurende het opgegeven dienstjaar. De opgegeven referenties moeten onderling voldoende verschillen. De kandidaat dient aan de hand van de opgegeven referenties aan te tonen dat hij ervaring heeft met met dezelfde deelaspecten als de opdracht beschreven in dit bestek. Dit houdt in: inspecties met zelfrijdende camera, putinspecties, putvideo, manvideo van grote rioleringen.
Deze lijst bevat volgende gegevens en is gesorteerd per opdrachtgever en per dienstjaar:
Opdrachtgever;
Contactpersoon (naam, dienst, telefoon)
Waarde van de opdracht (op jaarbasis). In geval het een opsomming is van deelopdrachten dan ook het totaal per opdrachtgever per dienstjaar.
Dienstjaar
Aard van de opdracht (omschrijving)
4. Zowel de contactpersoon als de inspecteur van elke inspectieploeg dienen de Nederlandse taal machtig te zijn.
5. (van toepassing op perceel 1).
Opgave materieel
(beschrijving en foto's) dat zal ingezet worden voor inspectie van rioleringen in onverharde terreinen (akkerland, geen verharde toegangswegen). De inschrijver dient aan te tonen dat hij of zijn onderaannemer in staat zijn rioleringen te inspecteren in onverharde terreinen zoals akkerland. De inschrijver moet hierbij uitgaan van een opstelling (neerlaten camera) boven inspectieputten gelegen in het akkerland. Het gaat om putten die niet bereikbaar zijn via verharde toegangswegen. De rioleringen hebben afmetingen tot diam. 1200mm.
De inschrijver dient aan te tonen dat hij of zijn onderaannemer in staat zijn kleinere rioleringen (tot en met diam. 300 mm) te inspecteren zonder studiowagen. Dit is een inspectie met draagbare opnameapparatuur en zelfrijdende camera. Dit gaat hoofdzakelijk om leidingen die binnen privaat domein liggen, op moeilijk bereikbare plaatsen zoals in achtertuinen, rond woningen. De inspecteerbare lengte bedraagt minstens 50m (haspel met kabel). Deze plaatsen zijn niet bereikbaar met voertuigen.
(van toepassing op perceel 2 - manvideo).
Opgave materieel en procedures
De inschrijver toont aan dat hij beschikt over het nodige materieel (desgevallend van de onderaannemer) voor het betreden en inspecteren volgens de eisen van de norm NBN EN13508-2 van grote in bedrijf zijnde afvalwaterioleringen (afmetingen breedte en hoogte >=2m).
Dit geldt in het bijzonder voor de hiernavolgende aspecten van het onderzoek:
- het aangewende lichtvermogen waarmee wordt geïnspecteerd moet voldoende groot zijn (minstens 1000 lux op 5 m van de lichtbron). De kwaliteit van de gebruikte camera (beeldsensor, beeldstabiliteit) om in zwakkere lichtomstandigheden een kwalitatief hoog-staand beeldverslag af te leveren is aangepast aan de lichtomstandigheden. Toestandsaspecten met geringe afmetingen zoals scheuren, infil-traties moeten duidelijk identificeerbaar zijn.
- Het kunnen beschikken over persoonlijke beschermings- en evacuatiemiddelen
- Het kunnen beschikken over camera's voor het maken van foto's in UHD-kwaliteit (8bit) in de kokers
- Het kunnen beschikken over uitrusting voor inspectie van in bedrijf zijnde rioleringen gevuld met water waaronder kledij (wetsuits of technische duikpakken, waadpakken, ..), autonome, onafhankelijke ademhalingsapparatuur (autonomie minstens 45 minuten voor een normaal persoon die lichte arbeid uitoefent - ca. 300 bar). De ademhalingsapparatuur is voorzien van een systeem dat waarschuwt als de lucht bijna is opgebruikt.
Opmerkingen bij perceel 2
- De inschrijver wordt er op gewezen dat de beeldverslagen en bijhorende rapporten zullen dienen voor uitgebreide renovatiewerken uit te voeren in deze rioleringen. De kwaliteit van de beeldverslagen moet hoogstaand zijn, er mogen geen toestandsaspecten over het hoofd gezien worden.
De kokers zijn overwegend in bedrijf zijnde afvalwaterrioleringen zijn (slib en gevuld met afvalwater). Diverse waterstanden zijn mogelijk (hoog of laag i.f.v. seizoen, weersomstandigheden, .).
Zie hierboven
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Openbaar.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Laagste prijs.
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor de verkrijging van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document
Tegen betaling verkrijgbare documenten: Neen.
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen:
28/6/2016 - 10:00
IV.3.8. Omstandigheden waarin de inschrijvingen worden geopend:
Datum:
28/6/2016 - 10:00
Plaats: Administratief Centrum (AC), Werf 9 te 9300 Aalst
AFDELING VI: AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. NADERE INLICHTINGEN
Bijkomende inlichtingen i.v.m. indienen offertes/kandidaturen: We verwijzen naar de handleiding e-Notification voor ondernemers. Deze handleiding kunt u terugvinden op http://www.publicprocurement.be, onder de rubriek algemeen, e-procurement, FAQ.
Wij raden u dan ook ten stelligste aan om u te registreren, op die manier wordt u automatisch op de hoogte gebracht bij eventuele addenda, rectificatieberichten, aanvullende info, enz.
De offertes kunnen alleen elektronisch ingediend worden
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 10/5/2016