AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
Provincie Antwerpen - Departement Logistiek - Dienst Infrastructuur en Vastgoed
Koningin Elisabethlei 22, BE-2018 Antwerpen
Contact: Valeria Lopez
Tel: +32 2406654 E-mail: infrastructuur@provincieantwerpen.be
Internet adres(sen): www.provant.be
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
Brasschaat - Sportcentrum Peerdsbos - vervangbouw voor de kleedkamers, cafetaria, sportzaal en sanitair
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlening van de diensten:
Type opdracht: Werken.
Belangrijkste plaats van uitvoering van de werken: Sportcentrum Peerdsbos te Brasschaat
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
De opdracht omvat de realisatie van de vervangbouw voor de kleedkamers, cafetaria, sportzaal en sanitair in het Provinciaal Sportcentrum Peerdsbos, te Brasschaat via een design & build-procedure.
De opdracht omvat
· de beperkte ontwerpstudie, binnen de randvoorwaarden zoals verder in dit bestek vastgelegd, met inbegrip van:
- de volledige coördinatie van de volledige studieopdracht, van de
uitvoering van de werken en van het technisch preventief onderhoud
gedurende de waarborgtermijn;
- de opdracht voor de stabiliteitsstudie;
- de ingenieursstudie bijzondere technieken;
- tussentijdse berekeningen EPB en PHPP;
· de uitvoering van de totaliteit van de bouwwerken volgens binnen dit bestek vermelde vrijheden en outputspecificaties en de door de inschrijver aangeboden materialen en uitvoeringsmethodes, met inbegrip van het technisch preventief onderhoud gedurende de waarborgtermijn.
De veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking is niet begrepen in de opdracht.
II.1.8. Verdeling in percelen: Neen.
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
RSZ-attest en fiscaal attest
III.2.2. Economische en financiële draagkracht:
De aannemer moet voldoen aan de voorwaarden tot erkenning in de categorie D, in klasse 6 of hogere (op basis van de kostenraming voor de bouwwerken)
III.2.3. Vakbekwaamheid:
Uitsluitingscriteria en kwalitatieve selectie
De opdracht vergt specifieke kwalificaties van het team. Gespecialiseerde kennis en ervaring zijn vereist, zowel met projectbeheer, materiaalkennis en ontwerpberekeningen (stabiliteit, technische installaties, bouwfysica, EPB-eisen, PHPP-eisen .), administratieve en bestuurlijke procedures uitvoeren van werken aan gebouwen en infrastructuren.
1. Samenstelling van het projectteam
De offertes kunnen worden ingediend hetzij door één enkele onderneming, hetzij door een combinatie van ondernemingen (hierna genoemd: "samenwerkingsstructuur") .
Bij de opdracht moeten evenwel minstens de volgende partijen betrokken worden:
- Een architect;
- Een aannemer van werken.
Deze twee partijen worden verder in de opdrachtdocumenten aangeduid als de "Verplicht Betrokken Partijen". De Verplicht Betrokken Partijen mogen enkel optreden als onderaannemer van één inschrijver of toetreden tot één samenwerkingsstructuur.
Bijkomend dient de inschrijver een projectcoördinator aan te duiden. De rol van projectcoördinator kan ingevuld worden door hetzij de inschrijver, hetzij door één van de Verplicht Betrokken Partijen, hetzij door een andere partij. De projectcoördinator fungeert na sluiting van de opdracht als contactpersoon voor de aanbestedende overheid.
Er wordt geen enkele juridische vorm opgelegd voor de samenwerkingsstructuur, met dien verstande dat de in de opdrachtdocumenten beschreven eisen nageleefd dienen te worden. De inschrijver mag de vorm aannemen van een tijdelijke handelsvennootschap. Hiertoe bestaat echter geen enkele verplichting. Indien de vorm wordt aangenomen van een tijdelijke handelsvennootschap, doet de aanbestedende overheid uitdrukkelijk afstand van de hoofdelijke aansprakelijkheid van artikel 53 van het Wetboek van Vennootschappen van 7 mei 1999.
De inschrijver kan tevens een vennootschap in oprichting betreffen voor zover maar wordt voldaan aan de aanwezigheid van de Verplicht Betrokken Partijen. Er bestaat in beginsel geen hoofdelijke aansprakelijkheid tussen de verschillende Verplicht Betrokken Partijen onderling. In het geval van een samenwerkingsstructuur is elke Verplicht Betrokken Partij rechtstreeks én individueel contractueel aansprakelijk voor zijn/haar onderdeel van de opdracht. Zo zal de architect kunnen aangesproken worden voor ontwerpfouten en de aannemer voor uitvoeringsfouten.
De architect moet het ontwerp opmaken in alle onafhankelijkheid én in overeenstemming met alle wettelijke bepalingen met betrekking tot het beroep van architect zoals bepaald in de wet van 20 februari 1939 op de titel en de bescherming van het beroep van architect en volgens de regels van de kunst.
De inschrijver draagt er zorg voor dat de 10-jarige aansprakelijkheid van aannemer(s) en architect worden verzekerd en dit voor een dekking overeenkomstig de risico's en omvang van onderhavige opdracht.
Verder zal de opdrachtnemer een projectteam vormen dat minstens bestaat uit de volgende leden:
1 raadgevend ingenieur stabiliteit;
1 raadgevend ingenieur gebouwtechnieken;
1 duurzaamheid EPB-PHPP expert
De kandidaat mag het team uitbreiden met andere disciplines indien hij dit nodig acht voor de opdracht.
Één lid van het team kan verschillende functies op zich nemen indien deze hiervoor de gevraagde kwalificaties kan voorleggen.
De inschrijver moet aantonen dat hij voldoende gekwalificeerd personeel kan inzetten voor uitvoering van elk aspect van de opdracht.
De offerte moet een organigram van het team bevatten met namen van alle personen en studiebureaus die er deel van zullen uitmaken met aanduiding van:
statuut en functie in het bedrijf;
rol persoon en studiebureau in het projectteam;
opleiding en ervaring.
Presentatie en organigram van het ontwerpteam mogen samen maximaal 4 blz. A4 in beslag nemen.
Indien er een beroep wordt gedaan op onderaannemers blijft de inschrijver aansprakelijk ten opzichte van de aanbestedende overheid. Het beroep doen op onderaannemers zal dienen te kaderen binnen de toepasselijke wetgeving en reglementering. Indien de inschrijver zich wil beroepen op de technische bekwaamheid en/of de financiële draakkracht van een onderaannemer zal de inschrijver hiervoor de nodige bewijsstukken toevoegen aan zijn offerte (zie verder).
Enkel na voorafgaande instemming van de aanbestedende overheid en slechts in uitzonderlijke omstandigheden kan de samenwerkingsstructuur tussen de Verplicht Betrokken Partijen na gunning gewijzigd worden.
Studie-en beroepskwalificatie van het projectteam
De benodigde afschriften van diploma's, getuigschriften en certificaten dienen bij de kandidatuurstelling te worden gevoegd, zoals (niet-limitatief):
Alle leden van het team dienen gevestigd te zijn op het grondgebied van een lidstaat van de Europese Unie en dienen verzekerd te zijn tegen beroepsrisico's.
De architecten van het team zijn reeds drie jaar ingeschreven in de Orde van Architecten van België of moeten aantonen dat ze in de lidstaat van de Europese Unie waar ze gevestigd zijn, reeds drie jaar het beroep van architect mogen uitoefenen.
De ingenieurs van het team zijn reeds drie jaar ingeschreven in het beroepsregister als raadgevend ingenieur of moeten bewijzen dat zij in de lidstaat van de Europese Unie waar ze gevestigd zijn, reeds drie jaar werkzaam zijn als raadgevend ingenieur.
De aannemer moet voldoen aan de voorwaarden tot erkenning in de categorie D, in klasse 6 of hogere (op basis van de kostenraming voor de bouwwerken).
De duurzaamheid EPB-PHPP expert dient te beschikken over een licentie voor de PHPP software.
De inschrijver kan zich cf. artikel 74 van het KB Plaatsing van 15 juli 2011 beroepen op de technische bekwaamheid van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van zijn banden met die entiteiten op voorwaarde van het overmaken van een onvoorwaardelijk geschreven engagement en intentieverklaring afkomstig van deze entiteiten.
2. Referenties van zeer energiezuinige gebouwen
De inschrijver dient aan te tonen dat hij gedurende de laatste 10 kalenderjaren minimaal 2 uiterst energiezuinige bouwwerken heeft uitgevoerd.
De inschrijver kan dit aantonen door het voorleggen van één van de volgende bewijsmaterialen :
1. Hetzij een door een onafhankelijke derde ondertekend passiefbouwcertificaat (PHP, pmp, PHI)
2. Hetzij een volledige EPB-aangifte (ondertekend resultatenformulier inclusief het epb-softwarebestand) waaruit kan blijken dat de netto energiebehoefte voor verwarming lager is dan 15 kWh/(m2jaar) en een luchtdoorlatendheid van de gebouwschil van maximaal (v50) 2 m3/(hm2) werd gerealiseerd.
3. Hetzij een EPB-aangifte (ondertekend resultatenformulier) waaruit kan blijken dat een K-peil van maximaal 20 werd gerealiseerd en een luchtdoorlatendheid van de gebouwschil van maximaal (v50) 2 m3/(hm2) werd gerealiseerd.
3. Expertise Design & Build
Het team illustreert zijn competenties aan de hand van minimaal 1 relevante referentie van de modaliteit "Design en Build" tijdens de laatste 5 jaar in het binnen-en buitenland, met inbegrip van de processen-verbaal van de opleveringen (indien reeds voorhanden).
Daartoe verstrekt de dienstverlener de volgende gegevens :
beschrijving van het referentieproject;
datum van oplevering;
naam en adres van de aanbestedende overheid of opdrachtgever;
beschrijving van de aanpak van het referentieproject (methodologie) met vermelding van de wijze van controle van de uitvoering van het referentieproject en van de gedeelten die desgevallend in onderaanneming werden gegeven;
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Openbaar.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Economisch meest voordelige inschrijving, gelet op de in het bestek, in de uitnodiging tot inschrijving of tot onderhandeling of de in het beschrijvende document vermelde criteria.
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor de verkrijging van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 31/05/2016 - 14:00
Tegen betaling verkrijgbare documenten: Neen.
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen:
31/05/2016 - 14:00
IV.3.8. Omstandigheden waarin de inschrijvingen worden geopend:
Datum:
31/05/2016 - 14:00
Plaats: in de kantoren van de provincie Antwerpen, Desguinlei 100 te 2018 Antwerpen, zaal Saelens
AFDELING VI: AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. NADERE INLICHTINGEN
de opdrachtdocumenten kunnen gratis gedownload worden via e-notification
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 30/03/2016